Inter-News 1[42]/2013 - page 26

Rozrząd jest bardzo ważnym układem silnika, jego zadaniem
jest synchroniczne przeniesienie napędu z wału korbowego
na wałek rozrządu, który z kolei steruje odpowiednim otwie­
raniem zaworów ssących, jak i wydechowych silnika. Ponadto
układ rozrządu może być w niektórych rozwiązaniach wyko­
rzystywany do napędu innych urządzeń, takich jak pompa
cieczy chłodzącej, pompa wtryskowa, pompa wysokiego ciś­
nienia paliwa, pompa podciśnieniowa układu hamulcowego
czy też wałek wyrównoważający.
Od wielu lat dobrym zwyczajem me-
chaników oraz użytkowników pojazdów
podczas wymiany paska rozrządu jest
wymiana wszystkich kół pasowych napi-
nających pasek rozrządu oraz kół paso-
wych prowadzących ten pasek.
Firma Bosch, widząc taką potrzebę, już
kilka lat temu wprowadziła do sprzedaży
odpowied­nio dopasowane zestawy roz-
rządu, w skład których wchodzą oprócz
paska rozrządu również tzw. rolki, czyli
koła pasowe napinające oraz prowadzą-
ce, jak również śruby i nakrętki, które
według dokumentacji serwisowej produ-
centa samochodu muszą zostać wymie-
nione razem z układem rozrządu.
Układ rozrządu pracuje w ciężkich warun-
kach (bardzo duże obciążenia, zarówno
statyczne, jak i dynamiczne, kilkadziesiąt
tysięcy kilometrów w ciągu kilku lat pracy
w różnych temperaturach), a mimo to na-
pęd na wałek rozrządu przez cały czas
musi być przekazywany precyzyjnie.
Wszelkie usterki w układzie mogą powo-
dować duże koszty, np. konsekwencją ze-
rwania lub przeskoczenia paska rozrządu
jest zazwyczaj kolizja tłoków z zaworami,
co pociąga za sobą bardzo wysokie nakła-
dy na naprawę silnika.
Wielokrotnie, gdy planujemy wymianę
rozrządu, myślimy o pasku rozrządu oraz
współpracujących kołach pasowych, ale
często zapominamy, że w danym silniku
pompa cieczy chłodzącej współpracuje
bezpośrednio również z układem rozrzą-
du. A to oznacza, że pompa przepraco-
wała tyle samo czasu, co pozostałe rolki
układu rozrządu. Zrobiła podobną ilość
obrotów, przenosiła takie same siły po-
chodzące od paska rozrządu, a do tego
była narażona na pracę w wyższej tempe-
raturze oraz na wpływ wilgoci z uszczel-
nienia ślizgowego pompy.
Współczesne samochody mają wydłu-
żony przebieg ko­nieczny do wymia-
ny rozrządu. Wynosi on 70, 80 tys. km,
a nierzadko więcej. Jeśli podczas wymia-
ny rozrządu nie wymienimy pompy cie-
czy chłodzącej, to będzie ona użytkowa-
na przez kolejny tak długi okres. Może
się okazać, że pompa tego po prostu nie
wytrzyma.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że gdy
zajdzie już potrzeba wymiany pompy, nie
da się jej wymienić bez rozmontowania
całego układu rozrządu, a ponadto me-
chanik może zadecydować, że do zmon-
towania układu na nowo potrzebny jest
nowy pasek rozrządu i inne jego kompo-
nenty.
Obecnie autoryzowane serwisy samocho-
dowe producentów samochodów zaleca-
ją, aby podczas każdej wymiany układu
rozrządu wymienić również pompę cie-
czy chłodzącej. Pozwala to uniknąć pro-
blemów podczas dalszej eksploatacji po-
jazdu.
Firma Bosch, wychodząc naprzeciw
oczekiwaniom klientów, wprowadziła do
sprzedaży zestawy rozrządu, w skład któ-
rych wchodzą, oprócz standardowego ze-
stawu, pompy cieczy chłodzącej. Zakup
takiego pełnego zestawu pozwala unik-
nąć problemów podczas zamawiania czę-
ści – pod jednym numerem zamówienio-
wym kryją się wszystkie części niezbęd-
ne do fachowej wymiany układu rozrządu.
Poza tym mamy pewność, że wszystkie
komponenty układu rozrządu są najwyż-
szej jakości, dzięki czemu pojazd z zamon-
towanym zestawem rozrządu oraz pompą
wody pochodzącą od firmy Bosch z pew-
nością bezproblemowo przejedzie dy-
stans wyznaczony przez producenta po-
jazdu do następnej wymiany układu roz-
rządu.
Najwyższej jakości kompletne zestawy
rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzą-
cej są dostępne do większości popular-
nych samochodów na naszym rynku.
Pełny zestaw rozrządu zawierający
wszystkie niezbędne części pozwala
oszczędzić czas podczas zamawiania –
jeden numer zamówieniowy zamiast kilku
daje pewność, że wszystkie komponenty
są precyzyjnie dobrane do danego auta.
Ponadto podczas jednego procesu napra-
wy zostają wymienione wszystkie new-
ralgiczne komponenty układu rozrządu.
Zestaw rozrządu Bosch z pompą
cieczy chłodzącej to mądry wybór.
Zestawy rozrządu
z pompą cieczy chłodzącej
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,...36
Powered by FlippingBook