Background Image
Previous Page  35 / 56 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 35 / 56 Next Page
Page Background

Zestaw rozrządu z pompą cieczy chło-

dzącej 1 987 946 914 oraz zestawy

rozrządu bez pompy cieczy chło-

dzącej 1 987 948 969 pasują do sil-

ników wyprodukowanych od maja

2015 r. Firma Ford stosowała w nich

różne śruby centralne koła pasowego

na wale korbowym. W samochodach

produkowanych pomiędzy majem

2005 r. a sierpniem 2009 r. Ford sto-

sował 2 rodzaje śrub centralnych:

M12 x 29 mm lub M12 x 44,5 mm. Od

września 2009 r. firma zaczęła stoso-

wać w tych silnikach śrubę centralną

M14 x 80 mm. Dlatego niełatwo jest

dobrać do danego auta zestaw roz-

rządu z właściwą śrubą. Która z nich

występuje w pojeździe, mechanik

odkrywa najczęściej dopiero podczas

demontażu starego rozrządu. Nowe

rozwiązanie firmy Bosch, czyli zestawy

rozrządu z trzema możliwymi rodza-

jami śrub, ułatwia ich dobór i zapo-

biega zbędnym przestojom w warszta-

cie. Dodatkową istotną kwestią w tym

przypadku jest fakt, że w silnikach,

do których pasują te zestawy, pompa

cieczy chłodzącej nie jest napędzana

przez pasek rozrządu, ale przez pasek

wieloklinowy napędu urządzeń peryfe-

ryjnych. A napinacz paska rozrządu

1

jest przykręcany do obudowy pompy

cieczy chłodzącej

2

(rys. 1). Dlatego

podczas wymiany układu rozrządu

Bosch zaleca, aby jednocześnie wymie-

niać pompy cieczy chłodzącej, stosując

zestawy rozrządu Bosch zawierające

tę pompę. Może to uchronić klienta

przed ryzykiem uszkodzenia pompy

cieczy chłodzącej wkrótce po wymianie

układu rozrządu i kosztami związanymi

z ponownym demontażem tego układu

podczas wymiany pompy.

Wybór właściwej śruby

Istnieją 2 sposoby zidentyfikowania,

której śruby z zestawu należy użyć.

Pierwszy – po prostu trzeba porównać

śruby z zestawu ze śrubą zdemonto-

waną i wybrać identyczną. Natomiast

w razie wątpliwości lub braku starej

śruby centralnej należy zmierzyć głę-

bokość gwintowanego otworu w wale

korbowym silnika i dobrać rodzaj

śruby według głębokości:

▶ 42 mm – śruba M12 x 29 mm

▶ 52 mm – śruba M12 x 44,5 mm

▶ 81 mm – śruba M14 x 80 mm.

Wskazówka montażowa – sposób

dokręcania śruby centralnej:

▶ M12 – 40 Nm +90°

▶ M14 – 100 Nm +90° i po 10-20 s

dokręcić śrubę o kolejne 15°.

Dobór właściwej śruby następuje na

podstawie pomiaru

3

rozmiaru gwintu

i głębokości otworu

4

(rys. 2).

Zestawy rozrządu

do benzynowych silników Forda

W zestawach rozrządu Bosch, zarówno tym

z pompą cieczy chłodzącej jak i tym bez

pompy, występują wszystkie 3 rodzaje śrub.

Zestawy rozrządu Bosch z trzema rodzajami śruby

centralnej wału korbowego do benzynowych silników

Forda o pojemnościach 1,25 l, 1,4 l oraz 1,6 l

W ostatnim czasie firma Bosch wprowadziła do

oferty dwa nowe zestawy rozrządu do silników Forda,

pracujących w pojazdach marek Ford, Volvo i Mazda.

Rys. 2 Pomiar głębokości otworu śruby

Rys. 1 Rozmieszczenie elementów

układu rozrządu

1

2

3

4