W silnikach samochodowych wykorzystu-
je się następujące rodzaje łańcuchów:
Łańcuch sworzniowy – typu Simplex i
Duplex
Łańcuch charakteryzujący się doskonałą
odpornością na zużycie oraz najniższym
tarciem.
Łańcuch rolkowy (tulejkowy) – typu
Simplex i Duplex
Łańcuch o obniżonym poziomie hałasu
– dzięki wytłumieniu szczeliny pomiędzy
sworzniem a rolką. Charakteryzuje się
bardzo dobrą odpornością na zużycie
przy wysokiej prędkości pracy łańcucha.
Łańcuch zębaty
Łańcuch charakteryzujący się wyjątkowo
niskim poziomem hałasu przy zachowaniu
dobrej odporności na zużycie.
Zestawy łańcucha rozrządu SWAG:
Wystarczą na pół życia!
Już
od
początku
ubiegłego
stulecia wykorzystuje się łańcuch
w głowicy do napędu wałków
rozrządu. Połowa nowoczesnych
pojazdów jest wyposażona w takie
rozwiązanie, reszta producentów
korzysta z napędu paskiem rozrządu
Niektórzy producenci – tacy jak
Mercedes i BMW – pozostają wierni
napędowi łańcuchowemu, także
wielu
azjatyckich
producentów
samochodów
wykorzystuje
to
rozwiązanie. Również w mniejszych
silnikach (Smart, Opel, VW) oraz w
zespołach napędu hybrydowego
montowane są łańcuchy rozrządu.
Łańcuch ma wiele zalet
W porównaniu do paska rozrządu
łańcuchy odznaczają się stosunkową
wysoką trwałością. Stosowane są
wprawdzie paski rozrządu pracujące w
kąpieli olejowej, które osiągają okresy
pomiędzy wymianą do 240 000 km
(lub 10 lat) – przykładowo silnik Forda
1.0 EcoBoost – jednakże, w ogólnym
porównaniu łańcuchy są bardziej
trwałe i często wytrzymują cały okres
eksploatacji pojazdu.
Wyższekosztyzastosowaniadoprodukcji
porównaniu do napędu paskowego,
zwracają się podczas eksploatacji
samochodu. Dzieje się to głównie dzięki
doskonałej odporności na zużycie
oraz niższym kosztom ewentualnej
naprawy. Ponadto, w porównaniu do
napędu paskowego, łańcuchy rozrządu
pozwalają na połączenie podzespołów
znajdujących się w większej odległości,
umożliwiając przy tym przenoszenie
większych sił.
Niewielkie różnice w wykonaniu
W porównaniu do paska rozrządu wadą
łańcucha jest wyższy poziom hałasu.
Częściowo jest on redukowany przez
prowadnice, napinacze łańcucha oraz
koła zębate pokryte gumą.
Rysunek 1: Budowa łańcucha rozrządu typu Simplex. Produkcja poszczególnych elementów łańcucha.
Ogniwa
Tulejki / Rolki
Sworznie
Taśma stalowa
Wytłaczanie
Docinanie
Wytłaczanieprecyzyjne
Uszlachetnianie
Szlifowanie
Ogniwowewnętrzne
Taśma stalowa
Zawijanie
Kalibracja
SzlifowanieCase
Hartowanie
Śrutowanie
Zaciskanie tulejek
Montaż
rolek
Drut stalowy
Przycinanie
Kształtowanie
Szlifowanie
Obróbkacieplna
Chromowanie iazotowanie
Powierzchnia ślizgowa
Zaciskanie
sworzni
Montowanie · Nitowanie
Smarowanie · Sprawdzanie jakości
Na rysunku nr 1 zostały przedstawione
pracochłonne etapy produkcji wysokiej
jakości łańcucha typu Simplex
Po pewnym okresie eksploatacji
dochodzi do wydłużenia się łańcucha. W
przypadku łańcuchów wysokiej jakości
zjawisko to niwelowane jest poprzez
wstępne wydłużenie na etapie produkcji
oraz zastosowanie napinaczy łańcucha.
Wstępne wydłużenie przeprowadzane
jest przy użyciu siły odpowiadającej 50%
siły potrzebnej do rozerwania łańcucha.
Dzięki temu uzyskuje się wyższą trwałość
oraz lepszą pracę po pierwszymmontażu.
SWAG posiada w ofercie wyłącznie
oryginalne łańcuchy IWIS. To lider rynku
z ponad 90-letnim doświadczeniem w
produkcji elementów rozrządu silnika,
którego łańcuchy produkowane są w
Niemczech.
Obok atrakcyjnych cenowo, standar-
dowych wersji, asortyment obejmuje
również łańcuchy wzmocnione, cechu-
jące się połączeniami wyjątkowo
odpornymi na zużycie. Są one stosowane
w silnikach pracujących pod średnim i
dużym obciążeniem. Ponadto, SWAG
oferuje łańcuchy o wysokich osiągach
z ogniwami wytłaczanymi precyzyjnie,
które są wykonane z materiałów o
najwyższej odporności na zużycie. W tym
przypadku do produkcji wykorzystywane
są najnowsze technologie powlekania
powierzchni roboczych. Nadają się one
szczególnie do wysilonych silników typu
DI (Direct Injection) oraz do silników o
dużej pojemności i mocy.