Inter-News - page 32

Częścimetalowo-gumoweSWAG:
Gwarancjastałej precyzji jazdy
Fahrt
a
Rysunek2: Korzyści wynikające zwłaściwości
kinematycznychelastomerupodczashamowania.
kanalik przepływowy
komorawypełniona
cieczą
ścianka komory
odbojnik
rdzeń tulei
Rysunek 1: Budowa tulejki z tłumieniemhydraulicznym (bez tulei zewnętrznej).
kierunek
jazdy
Konstrukcja nowoczesnych zawie-
szeń pojazdów jest coraz bardziej
skomplikowana, a przy tym duże
znaczenie mają zastosowane ele-
menty metalowo-gumowe. Służą
oneprzedewszystkimdoelastyczne-
go połączenia zawieszenia z karose-
rią w konstrukcjach wykorzystują-
cych rozwiązania wielowahaczowe.
Elementy metalowo-gumowe stoso-
wane są jako łożyskawahaczy, stabi-
lizatora, mocowania silnika i skrzyni
biegóworazkolumnyamortyzatora.
Zastosowanie i działanie części
metalowo-gumowych
Dzięki pochłanianiu drgań powstają-
cych podczas jazdy w zawieszeniu
oraz układzie napędowym, elementy
metalowo-gumowe przyczyniają się
znacząco do zwiększenia komfortu
jazdy oraz zmniejszeniahałasów. Poza
tym, poprawiają prowadzenie i stabil-
ność jazdy podczas pokonywania nie-
równości czymanewrówhamowania i
nagłegoomijaniaprzeszkód.Materiały
opartenabazieelastomerówwykorzy-
stywanedoprodukcji elementówme-
talowo-gumowych są precyzyjnie
dobrane pod kątem wymagań tech-
nicznych oraz obciążeń wynikających
ze specy cznegozastosowania.
Budowa tulejki z tłumieniem
hydraulicznym
Jednakże, elementy gumowe nie
mogązaabsorbowaćwszystkichdrgań
powstających w zawieszeniu. Z tego
względu opracowano hydraulicznie
tłumiące tulejeelastomerowe (tuleje z
tłumieniem hydraulicznym), składają-
ce się zmetalowej tulejki zewnętrznej,
w której osadzono odpowiednio ufor-
mowanyelement gumowy, posiadają-
cy komory wypełnione cieczą oraz
kanaliki umożliwiające jej przepływ
(rysunek1).
Obok samego rdzenia gumowego,
dodatkowe
właściwości
tłumiące
cieczy powodują, że również wwyso-
kich zakresach częstotliwości drgań o
małych amplitudach uzyskiwana jest
optymalna charakterystyka tłumienia.
Jeżeli zamiast tulei z tłumieniem
hydraulicznymstosowanesącharakte-
ryzujące się większą trwałością ele-
menty z rdzeniemgumowym, drgania
nie sąwpełni absorbowane, leczprze-
kazywane na sąsiadujące elementy
zawieszenia.W takimprzypadkumogą
być bardziej odczuwalne hałasy oraz
wibracje (zgodnie z zasadąNVH: noise
– hałas, vibration –wibracje oraz har-
shness – twardość). Obokwłaściwości
wibroakustycznych, elementymetalo-
wo-gumowe charakteryzują się ela-
stycznością. To dlatego nadają się
doskonale dowykorzystania jako ele-
menty łączące.
Elastokinematyka
W
nowoczesnych
zawieszeniach
zwiększeniebezpieczeństwa idynami-
ki jazdy jest stosunkowo łatwouzyski-
wane, ponieważ sztywność materia-
łów elastomerowychmoże być precy-
zyjniedobieranapodkątemkinematy-
ki zawieszenia. Właściwości kinema-
tyczneelastomerówumożliwiająopty-
malne ustawienie kół w różnych sytu-
acjach drogowych, co z kolei istotnie
przyczynia się dopoprawy komfortu i
bezpieczeństwa jazdy.
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...52
Powered by FlippingBook