NASI DOSTAWCY
INTER-NEWS
Jak dobrać właściwy olej do sprężar-
ki klimatyzacji? Na co należy zwrócić
uwagę podczas wymiany oleju? Eksper-
ci DENSO przygotowali krótki pora-
dnik, w którym omówiono rolę oleju
w układzie klimatyzacji.
Olej w układzie klimatyzacji służy przede
wszystkim do smarowania ruchomych czę-
ści, czyli kompresora i iglicy zaworu rozprę-
żnego, jak również do odprowadzania cie-
pła ze sprężarki. Warstwa oleju chroni także
gumowe uszczelki w przewodach i na złącz-
kach, zmniejszając wycieki czynnika.
W celu zapewnienia prawidłowego
obiegu oleju i czynnika chłodniczego, olej
do sprężarek musi być odporny na zmiany
ciśnienia i temperatury w różnych warun-
kach pracy. Sprężarki należy napełniać
wyłącznie olejem do układu chłodniczego
zatwierdzonym przez producenta samocho-
du lub kompresora. Stosowanie niewłaści-
wych olejów, takich jak oleje uniwersalne
lub mieszane, nieuchronnie prowadzi
do uszkodzenia sprężarki.
Oleje uniwersalne, często preferowane przez
warsztaty, są olejami PAO lub olejami mine-
ralnymi o innej lepkości niż syntetyczne
oleje PAG. Różnica pomiędzy tymi dwoma
rodzajami olejów sprawia, że nie miesza-
ją się one ze sobą ani z czynnikami chłod-
niczymi R134a oraz R1234yf, co prowadzi
do złego smarowania, uszkodzenia uszczelek
i zwiększonego zużycia sprężarki. Do kom-
presorów DENSO rekomendowane jest sto-
sowanie następujących olejów (patrz tab.1).
Oleje DENSO nie są higroskopijne i nie
nasycają się wilgocią (o wiele wolniejsze
nasycenie wilgocią filtro-osuszacza).
Czym grozi użycie nieodpowiedniego oleju?
Zmiana parametru oleju kompresorowego
poprzez wymieszanie go z innym olejem
prowadzi do uszkodzenia sprężarki.
Jeżeli rozrzedzimy olej (olej niższej lepkoś-
ci, zbyt duża ilość barwnika UV lub bar-
wnik niezgodny ze specyfikacją SAE, inne
dodatki), warstwa nośna środka smarne-
go zmniejszy się, a tłok zacznie ocierać się
o gładź cylindra. Za gęsty olej nie jest w sta-
tnie „przecisnąć” się pomiędzy cylindrem
i tłokiem, powodując zwiększone opory tar-
cia, wzrost temperatury kompresora i jego
zacieranie.
Wymieszanie różnych typów olejów może
prowadzić do wytworzenia parafiny, która
blokuje kompresor i przepływ czynnika
chłodniczego wraz z olejem, prowadząc
do zatarcia kompresora.
Należy pamiętać, że nie tylko jakość, ale i ilość
oleju w układzie klimatyzacji ma ogromne
znaczenie. Za mała ilość oleju oznacza
niewystarczające smarowanie kompresora,
wzrost temperatury sprężarki i zwęglanie
oleju na stronie ssania kompresora. Zwęgla-
nie oleju na płycie zaworowej powoduje jej
nieszczelność i brak odseparowania strony
ciśnienia wysokiego od niskiego. Zbyt duża
ilość oleju w układzie przekłada się na dużą
jego ilość pod tłokiem i wzrost obciążenia
na układzie tłokowo-korbowym, co pro-
wadzi do blokowania łożyska oporowego
w korpusie czołowym i twardej współpracy
tłok – wychylna płyta ślizgowa.
Regularne serwisowanie
Elementy układu klimatyzacji, ciśnienie
oraz temperaturę wydmuchu zawsze
sprawdzamy przy prawidłowo napełnionym
układzie w ilość czynnika chłodniczego
i oleju. Układ sprawdzamy pod względem
temperatury wydmuchu z kratki wentylacyj-
nej, ciśnienia przed i za kompresorem. Do
czynności diagnostycznych należy również
sprawdzenie temperatury przewodów przed
kompresorem i za skraplaczem. Strona
wysokiego ciśnienia powinna być gorąca
i sucha, a strona niskiego ciśnienia – chłod-
na. Należy sprawdzić czystość skraplacza
i chłodnicy oraz poprawność pracy wen-
tylatora. Pojawienie się wilgoci lub szronu
na stronie ciśnienia wysokiego świadczy
o zwężeniu przepływu czynnika chłodnicze-
go. Zużycie filtro-osuszacza możemy diagno-
zować poprzez pomiar temperatury prze-
wodów przed i za nim. Różnica tempe-
ratury przed i za osuszaczem o więcej niż 3
o
C
świadczy o jego napełnieniu wilgocią. Po-
jawienie się zlodowacenia na stronie wyso-
kiego ciśnienia jest spowodowane całkowitą
blokadą przepływu czynnika chłodniczego.
Brak przepływu czynnika to również brak
przepływu oleju i w konsekwencji zatarcie
kompresora. Należy sprawdzić naprężenie
i stan paska napędzającego sprężarkę oraz
sprawdzić układ na okoliczność niety-
powych hałasów z kompresora, zaworu
rozprężnego, wentylatorów, dmuchawy oraz
przewodów klimatyzacji.
Olej do sprężarki –
co trzeba wiedzieć
TYP TŁOKOWY
TYP ROTACYJNY
Typ
10PA/10S SBU/SE/SL SC
TV
ES
Pojemność
skokowa
Stała
Zmienna
Stała
Stała
Zmienna
R134a
Olej ND 8 Olej ND 8 Olej ND 8 Olej ND 9 Olej ND 11
R1234yf
Olej ND 12 Olej ND 12 nie dotyczy nie dotyczy Olej ND 11
• Substytut oleju ND 8 to PAG
46
• Substytut oleju ND 9 to PAG
100
• OlejND11 – olej elektro-izola-
cyjny do sprężarek elektry-
cznych
• Olej ND 12 – olej do czynnika
HFO1234yf