Background Image
Previous Page  32 / 48 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 32 / 48 Next Page
Page Background

NASI DOSTAWCY

INTER-NEWS

Jak dobrać właściwy olej do sprężar-

ki klimatyzacji? Na co należy zwrócić

uwagę podczas wymiany oleju? Eksper-

ci DENSO przygotowali krótki pora-

dnik, w którym omówiono rolę oleju

w układzie klimatyzacji.

Olej w układzie klimatyzacji służy przede

wszystkim do smarowania ruchomych czę-

ści, czyli kompresora i iglicy zaworu rozprę-

żnego, jak również do odprowadzania cie-

pła ze sprężarki. Warstwa oleju chroni także

gumowe uszczelki w przewodach i na złącz-

kach, zmniejszając wycieki czynnika.

W celu zapewnienia prawidłowego

obiegu oleju i czynnika chłodniczego, olej

do sprężarek musi być odporny na zmiany

ciśnienia i temperatury w różnych warun-

kach pracy. Sprężarki należy napełniać

wyłącznie olejem do układu chłodniczego

zatwierdzonym przez producenta samocho-

du lub kompresora. Stosowanie niewłaści-

wych olejów, takich jak oleje uniwersalne

lub mieszane, nieuchronnie prowadzi

do uszkodzenia sprężarki.

Oleje uniwersalne, często preferowane przez

warsztaty, są olejami PAO lub olejami mine-

ralnymi o innej lepkości niż syntetyczne

oleje PAG. Różnica pomiędzy tymi dwoma

rodzajami olejów sprawia, że nie miesza-

ją się one ze sobą ani z czynnikami chłod-

niczymi R134a oraz R1234yf, co prowadzi

do złego smarowania, uszkodzenia uszczelek

i zwiększonego zużycia sprężarki. Do kom-

presorów DENSO rekomendowane jest sto-

sowanie następujących olejów (patrz tab.1).

Oleje DENSO nie są higroskopijne i nie

nasycają się wilgocią (o wiele wolniejsze

nasycenie wilgocią filtro-osuszacza).

Czym grozi użycie nieodpowiedniego oleju?

Zmiana parametru oleju kompresorowego

poprzez wymieszanie go z innym olejem

prowadzi do uszkodzenia sprężarki.

Jeżeli rozrzedzimy olej (olej niższej lepkoś-

ci, zbyt duża ilość barwnika UV lub bar-

wnik niezgodny ze specyfikacją SAE, inne

dodatki), warstwa nośna środka smarne-

go zmniejszy się, a tłok zacznie ocierać się

o gładź cylindra. Za gęsty olej nie jest w sta-

tnie „przecisnąć” się pomiędzy cylindrem

i tłokiem, powodując zwiększone opory tar-

cia, wzrost temperatury kompresora i jego

zacieranie.

Wymieszanie różnych typów olejów może

prowadzić do wytworzenia parafiny, która

blokuje kompresor i przepływ czynnika

chłodniczego wraz z olejem, prowadząc

do zatarcia kompresora.

Należy pamiętać, że nie tylko jakość, ale i ilość

oleju w układzie klimatyzacji ma ogromne

znaczenie. Za mała ilość oleju oznacza

niewystarczające smarowanie kompresora,

wzrost temperatury sprężarki i zwęglanie

oleju na stronie ssania kompresora. Zwęgla-

nie oleju na płycie zaworowej powoduje jej

nieszczelność i brak odseparowania strony

ciśnienia wysokiego od niskiego. Zbyt duża

ilość oleju w układzie przekłada się na dużą

jego ilość pod tłokiem i wzrost obciążenia

na układzie tłokowo-korbowym, co pro-

wadzi do blokowania łożyska oporowego

w korpusie czołowym i twardej współpracy

tłok – wychylna płyta ślizgowa.

Regularne serwisowanie

Elementy układu klimatyzacji, ciśnienie

oraz temperaturę wydmuchu zawsze

sprawdzamy przy prawidłowo napełnionym

układzie w ilość czynnika chłodniczego

i oleju. Układ sprawdzamy pod względem

temperatury wydmuchu z kratki wentylacyj-

nej, ciśnienia przed i za kompresorem. Do

czynności diagnostycznych należy również

sprawdzenie temperatury przewodów przed

kompresorem i za skraplaczem. Strona

wysokiego ciśnienia powinna być gorąca

i sucha, a strona niskiego ciśnienia – chłod-

na. Należy sprawdzić czystość skraplacza

i chłodnicy oraz poprawność pracy wen-

tylatora. Pojawienie się wilgoci lub szronu

na stronie ciśnienia wysokiego świadczy

o zwężeniu przepływu czynnika chłodnicze-

go. Zużycie filtro-osuszacza możemy diagno-

zować poprzez pomiar temperatury prze-

wodów przed i za nim. Różnica tempe-

ratury przed i za osuszaczem o więcej niż 3

o

C

świadczy o jego napełnieniu wilgocią. Po-

jawienie się zlodowacenia na stronie wyso-

kiego ciśnienia jest spowodowane całkowitą

blokadą przepływu czynnika chłodniczego.

Brak przepływu czynnika to również brak

przepływu oleju i w konsekwencji zatarcie

kompresora. Należy sprawdzić naprężenie

i stan paska napędzającego sprężarkę oraz

sprawdzić układ na okoliczność niety-

powych hałasów z kompresora, zaworu

rozprężnego, wentylatorów, dmuchawy oraz

przewodów klimatyzacji.

Olej do sprężarki –

co trzeba wiedzieć

TYP TŁOKOWY

TYP ROTACYJNY

Typ

10PA/10S SBU/SE/SL SC

TV

ES

Pojemność

skokowa

Stała

Zmienna

Stała

Stała

Zmienna

R134a

Olej ND 8 Olej ND 8 Olej ND 8 Olej ND 9 Olej ND 11

R1234yf

Olej ND 12 Olej ND 12 nie dotyczy nie dotyczy Olej ND 11

• Substytut oleju ND 8 to PAG

46

• Substytut oleju ND 9 to PAG

100

• OlejND11 – olej elektro-izola-

cyjny do sprężarek elektry-

cznych

• Olej ND 12 – olej do czynnika

HFO1234yf