NASI DOSTAWCY
28
Polski rynek motoryzacyjny różni się
znacznie od innych rynków w tym
regionie Europy. Tym, co wyróżnia
go najmocniej, jest ponad dwumiliono-
wa grupa użytkowników samochodów
zasilanych gazem LPG.
„Zagazowane” auta wymuszają specja-
lizację stacji paliw i warsztatów oraz do-
stosowanie materiałów eksploatacyjnych
do zmiennych warunków eksploatacji.
Podstawowe różnice między autem zasila-
nym zwykłym paliwem a przystosowanym
do LPG można zaobserwować w ukła-
dach: zapłonowym, zasilania oraz olejo-
wym. Gaz LPG ma wyższą temperaturę
spalania, a jego skład oraz oddziaływanie
chemiczne na olej mają również wpływ
na właściwości smarne oleju. Dlatego
w autach zasilanych LPG powinno się
częściej zmieniać olej w silniku.
Temperatura
Wyższa temperatura spalania to dodatko-
we obciążenie termiczne tłoka i głowicy
oraz przenikanie tej temperatury przez
materiały, z których zbudowany jest sil-
nik. Wyższa temperatura denka tłoka
może prowadzić do oksydacji, czyli utle-
niania oleju, co będzie miało wpływ pra-
wie na każdy jego parametr. Skutkiem
tego są zmiany lepkości oleju, jego przed-
wczesne starzenie się i ograniczanie możli-
wości smarnych wraz ze wzrostem liczby
przejechanych kilometrów. W miejscach,
gdzie występuje wyższa temperatura,
może dochodzić także do tworzenia się
osadów węglowych. Takimi miejscami
najczęściej są pierścienie tłokowe, które
mogą się z tego powodu zakleszczać. Jak
zapobiegać takim sytuacjom? Tu moż-
liwości jest wiele. Cięższe warunki pra-
cy wymuszają używanie wyłącznie ole-
jów wyjątkowo stabilnych termicznie.
W wysokiej temperaturze niezwykle istot-
ne są dodatki stosowane w olejach. Ozna-
cza to, że auta z LPG wymagają olejów
najwyższej jakości. Większa ilość osadów
wymaga sprawnie działających detergen-
tów. Cięższa praca wymusza również częst-
sze wymiany oleju, niż zaleca producent
samochodu. Okresy między standardo-
wymi wymianami są obliczane dla pracy
silnika zasilanego benzyną. W przypadku
eksploatacji na gazie LPG okresy powinny
być zmniejszone o około 30 proc. Tryby
wymiany typu LongLife w ogóle nie po-
winny być brane pod uwagę.
Skład chemiczny paliwa
Skrócenie czasu pomiędzy wymianami
to nie tylko efekt wyższych temperatur
i zużywania detergentów. Olej jest zapro-
gramowany na utrzymywanie zasadowego
środowiska w silniku, co ma ograniczać
korozję. Zasadowość oleju jest opisywa-
na pojęciem całkowitej liczby zasadowej
TBN. Związki kryjące się pod tym poję-
ciem mają za zadanie m.in. niwelować od-
czyn kwasowy produktów spalania, które
wytrącają się w trakcie pracy silnika. Przy
spalaniu gazu pojawia się więcej substancji
kwasowych, które szczególnie mocno ob-
ciążają olej i prowadzą do szybszego wy-
czerpywania się składników jakościowych.
Przyczyną jest wysoka zawartość siarki
w gazie LPG. Normy dla benzyn i ON
przewidują, że zawartość siarki w paliwie
nie może przekraczać 10 PPM. Przy LPG
zawartość siarki jest ustalona na 50 PPM,
więc aż pięciokrotnie więcej niż w ben-
zynie bezołowiowej. Siarka przedostaje
się do komory tłokowo-korbowej, łączy
się z parą wodną, tworząc kwas siarkawy
i siarkowy. Kwasy te mogą być unieszko-
dliwiane przez olej, ale pod warunkiem
że wiążące je składniki zawarte w pakiecie
dodatków nie są już wyczerpane. Z tym
zjawiskiem możemy walczyć jedną bronią
– częstszą wymianą oleju.
Jeśli posiadamy auto, które ze względu
na wiek i stopień eksploatacji nie może
korzystać z dobrodziejstw olejów synte-
tycznych, powinniśmy wybrać wysokiej
jakości olej półsyntetyczny, np. Castrol
Magnatec 10W-40 A3/B4, zapewniający
optymalną ochronę naszego silnika. Olej
ten, przeznaczony dla nowoczesnych sil-
ników benzynowych i wysokoprężnych
wyposażonych w turbosprężarki i inter-
coolery, doskonale się sprawdza także
w starszych jednostkach. Olej używa inte-
ligentnych molekuł dla zapewnienia stałej
i aktywnej ochrony silnika już od momen-
tu rozruchu i w trakcie rozgrzewania się
silnika. Doskonały wszędzie tam, gdzie
producenci wymagają spełnienia specy -
kacji ACEA A3/B4 lub API SL/CF o lep-
kości 10W-40.
Oleje do silników zasilanych gazem LPG