Background Image
Previous Page  28 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 28 / 52 Next Page
Page Background

NASI DOSTAWCY

28

Polski rynek motoryzacyjny różni się

znacznie od innych rynków w tym

regionie Europy. Tym, co wyróżnia

go najmocniej, jest ponad dwumiliono-

wa grupa użytkowników samochodów

zasilanych gazem LPG.

„Zagazowane” auta wymuszają specja-

lizację stacji paliw i warsztatów oraz do-

stosowanie materiałów eksploatacyjnych

do zmiennych warunków eksploatacji.

Podstawowe różnice między autem zasila-

nym zwykłym paliwem a przystosowanym

do LPG można zaobserwować w ukła-

dach: zapłonowym, zasilania oraz olejo-

wym. Gaz LPG ma wyższą temperaturę

spalania, a jego skład oraz oddziaływanie

chemiczne na olej mają również wpływ

na właściwości smarne oleju. Dlatego

w autach zasilanych LPG powinno się

częściej zmieniać olej w silniku.

Temperatura

Wyższa temperatura spalania to dodatko-

we obciążenie termiczne tłoka i głowicy

oraz przenikanie tej temperatury przez

materiały, z których zbudowany jest sil-

nik. Wyższa temperatura denka tłoka

może prowadzić do oksydacji, czyli utle-

niania oleju, co będzie miało wpływ pra-

wie na każdy jego parametr. Skutkiem

tego są zmiany lepkości oleju, jego przed-

wczesne starzenie się i ograniczanie możli-

wości smarnych wraz ze wzrostem liczby

przejechanych kilometrów. W miejscach,

gdzie występuje wyższa temperatura,

może dochodzić także do tworzenia się

osadów węglowych. Takimi miejscami

najczęściej są pierścienie tłokowe, które

mogą się z tego powodu zakleszczać. Jak

zapobiegać takim sytuacjom? Tu moż-

liwości jest wiele. Cięższe warunki pra-

cy wymuszają używanie wyłącznie ole-

jów wyjątkowo stabilnych termicznie.

W wysokiej temperaturze niezwykle istot-

ne są dodatki stosowane w olejach. Ozna-

cza to, że auta z LPG wymagają olejów

najwyższej jakości. Większa ilość osadów

wymaga sprawnie działających detergen-

tów. Cięższa praca wymusza również częst-

sze wymiany oleju, niż zaleca producent

samochodu. Okresy między standardo-

wymi wymianami są obliczane dla pracy

silnika zasilanego benzyną. W przypadku

eksploatacji na gazie LPG okresy powinny

być zmniejszone o około 30 proc. Tryby

wymiany typu LongLife w ogóle nie po-

winny być brane pod uwagę.

Skład chemiczny paliwa

Skrócenie czasu pomiędzy wymianami

to nie tylko efekt wyższych temperatur

i zużywania detergentów. Olej jest zapro-

gramowany na utrzymywanie zasadowego

środowiska w silniku, co ma ograniczać

korozję. Zasadowość oleju jest opisywa-

na pojęciem całkowitej liczby zasadowej

TBN. Związki kryjące się pod tym poję-

ciem mają za zadanie m.in. niwelować od-

czyn kwasowy produktów spalania, które

wytrącają się w trakcie pracy silnika. Przy

spalaniu gazu pojawia się więcej substancji

kwasowych, które szczególnie mocno ob-

ciążają olej i prowadzą do szybszego wy-

czerpywania się składników jakościowych.

Przyczyną jest wysoka zawartość siarki

w gazie LPG. Normy dla benzyn i ON

przewidują, że zawartość siarki w paliwie

nie może przekraczać 10 PPM. Przy LPG

zawartość siarki jest ustalona na 50 PPM,

więc aż pięciokrotnie więcej niż w ben-

zynie bezołowiowej. Siarka przedostaje

się do komory tłokowo-korbowej, łączy

się z parą wodną, tworząc kwas siarkawy

i siarkowy. Kwasy te mogą być unieszko-

dliwiane przez olej, ale pod warunkiem

że wiążące je składniki zawarte w pakiecie

dodatków nie są już wyczerpane. Z tym

zjawiskiem możemy walczyć jedną bronią

– częstszą wymianą oleju.

Jeśli posiadamy auto, które ze względu

na wiek i stopień eksploatacji nie może

korzystać z dobrodziejstw olejów synte-

tycznych, powinniśmy wybrać wysokiej

jakości olej półsyntetyczny, np. Castrol

Magnatec 10W-40 A3/B4, zapewniający

optymalną ochronę naszego silnika. Olej

ten, przeznaczony dla nowoczesnych sil-

ników benzynowych i wysokoprężnych

wyposażonych w turbosprężarki i inter-

coolery, doskonale się sprawdza także

w starszych jednostkach. Olej używa inte-

ligentnych molekuł dla zapewnienia stałej

i aktywnej ochrony silnika już od momen-

tu rozruchu i w trakcie rozgrzewania się

silnika. Doskonały wszędzie tam, gdzie

producenci wymagają spełnienia specy -

kacji ACEA A3/B4 lub API SL/CF o lep-

kości 10W-40.

Oleje do silników zasilanych gazem LPG