Zestaw rozrządu z pompą cieczy chło-
dzącej 1 987 946 914 oraz zestawy
rozrządu bez pompy cieczy chło-
dzącej 1 987 948 969 pasują do sil-
ników wyprodukowanych od maja
2015 r. Firma Ford stosowała w nich
różne śruby centralne koła pasowego
na wale korbowym. W samochodach
produkowanych pomiędzy majem
2005 r. a sierpniem 2009 r. Ford sto-
sował 2 rodzaje śrub centralnych:
M12 x 29 mm lub M12 x 44,5 mm. Od
września 2009 r. firma zaczęła stoso-
wać w tych silnikach śrubę centralną
M14 x 80 mm. Dlatego niełatwo jest
dobrać do danego auta zestaw roz-
rządu z właściwą śrubą. Która z nich
występuje w pojeździe, mechanik
odkrywa najczęściej dopiero podczas
demontażu starego rozrządu. Nowe
rozwiązanie firmy Bosch, czyli zestawy
rozrządu z trzema możliwymi rodza-
jami śrub, ułatwia ich dobór i zapo-
biega zbędnym przestojom w warszta-
cie. Dodatkową istotną kwestią w tym
przypadku jest fakt, że w silnikach,
do których pasują te zestawy, pompa
cieczy chłodzącej nie jest napędzana
przez pasek rozrządu, ale przez pasek
wieloklinowy napędu urządzeń peryfe-
ryjnych. A napinacz paska rozrządu
1
jest przykręcany do obudowy pompy
cieczy chłodzącej
2
(rys. 1). Dlatego
podczas wymiany układu rozrządu
Bosch zaleca, aby jednocześnie wymie-
niać pompy cieczy chłodzącej, stosując
zestawy rozrządu Bosch zawierające
tę pompę. Może to uchronić klienta
przed ryzykiem uszkodzenia pompy
cieczy chłodzącej wkrótce po wymianie
układu rozrządu i kosztami związanymi
z ponownym demontażem tego układu
podczas wymiany pompy.
Wybór właściwej śruby
Istnieją 2 sposoby zidentyfikowania,
której śruby z zestawu należy użyć.
Pierwszy – po prostu trzeba porównać
śruby z zestawu ze śrubą zdemonto-
waną i wybrać identyczną. Natomiast
w razie wątpliwości lub braku starej
śruby centralnej należy zmierzyć głę-
bokość gwintowanego otworu w wale
korbowym silnika i dobrać rodzaj
śruby według głębokości:
▶ 42 mm – śruba M12 x 29 mm
▶ 52 mm – śruba M12 x 44,5 mm
▶ 81 mm – śruba M14 x 80 mm.
Wskazówka montażowa – sposób
dokręcania śruby centralnej:
▶ M12 – 40 Nm +90°
▶ M14 – 100 Nm +90° i po 10-20 s
dokręcić śrubę o kolejne 15°.
Dobór właściwej śruby następuje na
podstawie pomiaru
3
rozmiaru gwintu
i głębokości otworu
4
(rys. 2).
Zestawy rozrządu
do benzynowych silników Forda
W zestawach rozrządu Bosch, zarówno tym
z pompą cieczy chłodzącej jak i tym bez
pompy, występują wszystkie 3 rodzaje śrub.
Zestawy rozrządu Bosch z trzema rodzajami śruby
centralnej wału korbowego do benzynowych silników
Forda o pojemnościach 1,25 l, 1,4 l oraz 1,6 l
W ostatnim czasie firma Bosch wprowadziła do
oferty dwa nowe zestawy rozrządu do silników Forda,
pracujących w pojazdach marek Ford, Volvo i Mazda.
Rys. 2 Pomiar głębokości otworu śruby
Rys. 1 Rozmieszczenie elementów
układu rozrządu
1
2
3
4