Pokonujemy dziś tysiące kilometrów,
często na krótkich trasach, w ruchu
miejskim. Korki, czerwone świa-
tła, skrzyżowania – w ciągu roku za-
trzymujemy się i rozpędzamy nawet
do 18 000 razy. Nowe oleje Castrol
Magnatec Stop-Start pozwalają chronić
silnik nawet w tak ekstremalnych wa-
runkach.
Świat przyspiesza. Nie da się tego nie za-
uważyć. Mamy na głowie coraz więcej
obowiązków, często wymagających szyb-
kiego przemieszczania się samochodem
po mieście, na krótkich dystansach. Na-
sza podróż trwa średnio 10–15 minut.
To za mało, by silnik samochodu był
w stanie nagrzać się do temperatury ro-
boczej. Co więcej, w tym czasie często za-
trzymujemy się na światłach i w miejskich
korkach.
18 000 zatrzymań
Eksploatując auto w ruchu miejskim,
zatrzymujemy się i rozpędzamy nawet
18 000 razy w ciągu roku. Jeśli nasze
auto dodatkowo wyposażone jest w układ
Start-Stop, wyłączający silnik podczas
postoju, ochrona silnika staje się jeszcze
trudniejsza. To właśnie wtedy dochodzi
do największego zużycia jednostki na-
pędowej. Spowodowane jest to niedo-
stateczną temperaturą oleju silnikowego
i ogromnymi obciążeniami, jakim pod-
dawane są elementy silnika. Aby sprostać
tym wymaganiom, inżynierowie Castrol
opracowali specjalną linię olejów silniko-
wych Castrol Magnatec Stop-Start. Uni-
kalna technologia Inteligentnych Molekuł
sprawia, że molekuły oleju przywierają
niczym magnes do elementów najbar-
dziej narażonych na zużycie i zapewniają
najwyższą ochronę od momentu prze-
kręcenia kluczyka, niwelując negatywne
skutki „zimnego startu” i fazy rozgrzewa-
nia silnika oraz cyklów unieruchamiania
jednostki.
Skuteczność potwierdzona
Aby udowodnić skuteczność technologii
Inteligentnych Molekuł, przeprowadzo-
no badanie jakości nowego oleju według
standardu API „Sequence IVA Test”.
To nieodłączna część procesu uzyskiwania
norm API. Badanie to polega na wyzna-
czeniu stopnia zużycia wałka rozrządu. Sy-
mulowane są w nim warunki pracy silnika
w trakcie fazy jego rozgrzewania, a więc
pod obniżoną temperaturą oleju i płynu
chłodzącego. Wykonuje się je na silniku
Nissan KA24E. To 4-cylindrowa, benzy-
nowa jednostka, o pojemności 2,4 l. Stan-
dardowy test sekwencyjny IVA trwa 100
godz. i jest podzielony na 100 cykli ba-
dawczych. Każdy cykl składa się z dwóch
faz: 50 i 10 minutowej. W pierwszej fazie
silnik pracuje na biegu jałowym, tempe-
ratura oleju wynosi 49
o
C, a płynu chło-
dzącego 50
o
C, natomiast w drugiej fazie
silnik pracuje z wyższą prędkością obroto-
wą (1500 obr./min), temperatury płynów
roboczych są tylko nieznaczenie wyższe.
Po zakończeniu testu, każda z krzywek
wałka rozrządu mierzona jest specjalnym
przyrządem mikrometrycznym w siedmiu
miejscach. Daje to razem 84 pomiary wał-
ków rozrządu w każdym prowadzonym
teście silnikowym. Wyniki badań obrazu-
ją stopień zużycia krzywek wałka rozrządu
na danym oleju silnikowym i dają się ła-
two porównywać pomiędzy testowanymi
olejami.
7 razy lepiej
W trakcie testów oleju Castrol Magnatec
Stop-Start, stwierdzono siedmiokrotnie
mniejsze zużycie krzywek wałków roz-
rządu, niż na oleju referencyjnym speł-
niającym klasyfikację jakościową API
SN. Aby mieć stuprocentową pewność
skuteczności ochrony olejów Castrol
Magnatec Stop-Start, test sekwencyjny
IVA wydłużono do 300 godzin. Wyniki
są jednoznaczne – olej Castrol Magnatec
Stop-Start cały czas zapewnia doskonałą
ochronę krzywek wałka rozrządu, nawet
nie zbliżając się do wartości granicznych
dla limitu API SN, podczas gdy olej refe-
rencyjny zakończył test po 200 godzinach
całkowitym zniszczeniem wałka rozrządu.
Test sekwencyjny IVA dowiódł wysokiej
skuteczności ochronnej olejów Castrol
Magnatec Stop-Start, dlatego też można
polecić go każdemu kierowcy, użytkujące-
mu często swoje auto na krótkich dystan-
sach, w ciężkich, miejskich warunkach
ruchu drogowego lub z wykorzystaniem
systemów Start -Stop.
34
NASI DOSTAWCY
Ochrona w każdej chwili
NAZWA PRODUKTU
SPECYFIKACJE
Castrol Magnatec Stop-Start 0W-30 D
Ford 950-A
Castrol Magnatec Stop-Start 5W-20 E
API SN/GF-5; Ford 948-B
Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 A3/B4
ACEA A3/B3, A3/B4; API SL/CF; BMW LL01; MB 229.3/229.5/226.5; Renault
RN0700/0710; VW 502 00/505 00
Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 A5
ACEA A1/B1, A5/B5; API SN, GF-4; Ford 913-C; 913-D
Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 C2
ACEA C2; API SN; FIAT 9.55535.S1; PSA B71 2290