Background Image
Previous Page  62 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 62 / 64 Next Page
Page Background

fot. producenci

trzy koła

ANGIELSKIE

TO JUŻ NIE MOTOCYKLE, ALE JESZCZE NIE SAMOCHODY. TRÓJKOŁOWCE MORGAN MAJĄ JEDNO KOŁO Z TYŁU,

SILNIK BEZ OSŁONY Z PRZODU I FASCYNUJĄ OD LAT.

S

zczególnie popularne są na

Wyspach Brytyjskich i w USA,

ale też wszędzie tam gdzie

kierowcy oczekują czegoś wyjątkowe-

go. Angielska firma Morgan z produkcji

motoryzacyjnej znana jest od 110 lat.

Pierwszego trójkołowca Harry Frede-

rick Stanley Morgan pokazał dokład-

nie 1 maja 1909 r. Pojazd napędzany

był silnikiem Peugeota o mocy zaled-

wie 7 KM. Takie trójkołowce, zmoder-

nizowane i z mocniejszymi silnikami

produkowano w latach 1910-52 i po-

nownie od 2012 r.

Najnowsza wersja benzynowa Morgan

3-Wheeler produkowana od 2012 r. jest

wyposażona w 2-cylindrowy silnik ben-

zynowy w układzie V o mocy 85 KM. Po-

zwala on osiągać prędkość do 185 km/h

i przyspieszenie do 100 km/h, w grani-

cach zaledwie 6 sekund. O tymMorganie

mówią sporo też jego wymiary: długość

323 cm, szerokość 172 cm i wysokość

tylko 100 cm, masa ok. 525 kg. I tylko

dwa miejsca. Pojazd wyposażony jest

w 5-biegową przekładnię ręczną, a na-

pęd trafia na to jedno tylne koło.

Zgodnie z duchem ekologii w 2016 r. opra-

cowano 3-kołowego Morgana w wersji

elektrycznej z silnikiem o mocy 63 KM,

który zapewnia prędkość rzędu 145 km/h

i przyspieszenie do 100 km/h w 9 s. Waży

on około 500 kg i jest o 25 kilogramów

lżejszy od modelu spalinowego. To dzię-

ki m.in. zastosowaniu karoserii wykona-

nej z włókien węglowych. Ostatnio firma

zapowiedziała, że podczas wiosennego

Salonu Samochodowego w Genewie

zaprezentuje jeszcze bardziej dopraco-

waną wersję elektryczną.

62

POD

KONIEC