fot. Ferrari
czerwoności
DO
SŁYNNE MUZEUM FERRARI
ZNAJDUJE SIĘ
W MARANELLO KOŁO
MODENY. TO MIEJSCE,
KTÓRE WARTO ODWIEDZIĆ
SZCZEGÓLNIE TERAZ,
GDY SCUDERIA FERRARI
OBCHODZI 90 LAT.
S
cuderia Ferrari to oddział marki
zajmujący się sportami moto-
rowymi. Zespół zadebiutował
w Formule 1 podczas Grand Prix Mo-
nako w sezonie 1950 z modelem Tipo
125 F1. Ferrari jest najbardziej doświad-
czonym i utytułowanym zespołem w hi-
storii F1. Zespół wywalczył 16 tytułów
w klasyfikacji konstruktorów oraz 15
w klasyfikacji kierowców.
W 1929 roku Enzo Ferrari założył ekipę
działającą pod nazwą Scuderia Ferrari
i wspierał prywatnych kierowców (dziś
byśmy nazwali ich amatorami) startują-
cych w różnych wyścigach. W zespole
było nawet około 40 kierowców, którzy
na początku swej wyścigowej przygo-
dy ścigali się w samochodach marki
Alfa Romeo. Dlatego na tej wystawie
w Maranello są też wybrane modele
Alfy, które znakomicie komponują się
z wyścigowymi Ferrari. Auta obu ma-
rek w ogromnej większości są lakiero-
wane na czerwono. To barwy i Ferrari,
i Alfy Romeo.
Do odwiedzenia wystawy w muzeum
Maranello zachęcają wyjątkowe mo-
dele, w tym Ferrari D50, którym nie-
gdyś w mistrzostwach świata Formuły
1 startował Manuel Fangio. Wraże-
nie robią 246 F1, niegdyś prowadzo-
ne przez Mike’a Hawthorna i 156 F1,
za kierownicą którego zasiadał John
Surtees w 1963 r. Nie zabrakło Alfy
Romeo 8C 2300 Spider z 1932 roku
– to pierwszy pojazd, na którym poja-
wiło się logo Scuderia Ferrari. Są też
bolidy F1 F2004 Michaela Schuma-
chera i F2007 Kimiego Raikkonena.
Zobaczyć też można tzw. modele dro-
gowe, do codziennej jazdy po ulicach
i autostradach: 288 GTO, F40, F50,
Enzo lub LaFerrari. Co ciekawe, firma
Ferrari chcąc uczcić 90. rocznicę po-
wstania zespołu Scuderia Ferrari, swój
najnowszy samochód nazwała SF90
Stradale. Model ten wita wszystkich
na tej specjalnej wystawie. A będzie
ona czynna do maja 2020 r. Jest więc
jeszcze sporo czasu.
62
POD
KONIEC