nasi
dostawcy
40
Układy hamulcowe są najważniejszym
układem bezpieczeństwa
(systemy ABS,
ESP czy ostatni MSC) oraz coraz częściej
układem komfortu
(ACC czy HHC)
i
wspomagania
(Line Assist czy Night
Vision). Zasada wspomagania podciśnie-
niowego układu hamulcowego właściwie
nie zmieniła się od 1927 roku, w którym
Bosch po raz pierwszy zaprezentował
taki układ. Jego działanie oparte było na
podciśnieniu. W silnikach benzynowych
można było go łatwo wykorzystać, jednak
w pojazdach diesla niezbędna była dodat-
kowa pompa podciśnienia. Po ponad 85
latach stosowania układu wspomagania
zależnego od podciśnienia,
19 czerwca
2013 r. w Boxbergu zaprezentowano
iBooster – układ wspomagania całko-
wicie niezależny od podciśnienia.
Dotychczas wzmocnienie siły, jaką
kierowca wywierał na pedał hamulca
uzyskiwano dzięki różnicy ciśnień, np.
z kolektora dolotowego bądź oddzielnej
pompy próżniowej. Obecnie wzmac-
nianie tej siły odbywa się za pomocą
serwomotoru. W tradycyjnym rozwią-
zaniu zwielokrotnienie siły było ograni-
czone różnicą ciśnień (atmosferycznego
i podciśnienia wytworzonego) oraz wiel-
kością membrany.
Obecnie uzyskuje się
znacznie większe wzmocnienie.
Kolejną ogromną zaletą iBoostera jest
możliwość rekuperacji energii w pojaz-
dach hybrydowych oraz elektrycznych
.
Badania przeprowadzone przez Boscha
dowodzą, że wykorzystanie rekuperacji
wydłuża dystans w pojazdach elektrycz-
nych nawet o kilkanaście procent.
iBooster w porównaniu z klasycznym
wspomaganiem ma mniejsze gaba-
ryty oraz niższą masę. Dzięki bardziej
kompaktowej konstrukcji łatwiej jest
go zastosować w większej ilości modeli
pojazdów.
Ze względu na możliwości adaptacyjne
kierowca ma identyczne odczucia, jak przy
hamowaniu z konwencjonalnym wspoma-
ganiem. Przy opóźnieniu ok. 0,3 g energia
kinetyczna pojazdu jest w 100% zamie-
niana na energię elektryczną, którą można
ponownie odzyskać. Zmagazynowana
w akumulatorach energia jest wykorzysty-
wana do zasilania silników elektrycznych
wspomagających silnik spalinowy.
Kolejną korzyścią iBoostera jest szyb-
kość narastania ciśnienia w układzie.
Po
120 ms, a więc 3 razy krócej niż w ukła-
dzie tradycyjnym, osiągane jest ciśnienie
maksymalne. Takie wspomaganie może
pracować w kilku trybach. Zmieniając tryb
pracy napędu np. z komfortowego lub
ekonomicznego na sportowy, także układ
hamulcowy zmieni swoją charakterystykę
stając się wydajniejszy i „ostrzejszy”.
Dzięki iBoosterowi w łatwy sposób można
zatrzymać pojazd np. podczas jazdy
z włączonym systemem ACC stop&go,
czy też przed pieszym z wykorzystaniem
funkcji ochrony pieszych.
Ciśnienie budo-
wane jest w sposób tradycyjny za pomocą
pompy hamulcowej, a nie poprzez hydro-
agregat ESP.
iBooster pełni bardzo ważną
rolę w rozwoju pojazdów autonomicznych
.
W takich pojazdach systemy bezpieczeń-
stwa muszą być redundantne „podwojone”.
Zarówno hydroagregat ESP, jak i iBooster
są w stanie zatrzymać pojazd, a ich dzia-
łanie jest od siebie niezależne. Obecnie
iBooster jest produkowany w fabrykach
w Polsce, a następnie dostarczany do wielu
producentów samochodów, np.: Audi, GM,
Honda, Tesla, VW.
Układ wspomagania całkowicie
niezależny od podciśnienia
iBooster
W ostatnich latach wymagania stawiane układom hamulcowym
stają się coraz bardziej rygorystyczne. Układy hamulcowe uległy
wielu zmianom i obecnie odgrywają coraz większą rolę w pojeździe.
silnik elektryczny
pompa
hamulcowa TCM
sprężyna cofająca
czujnik przesuwu
pedału hamulca
sterownik ECU
konwertor
momentu na siłę
obudowa
wzmacniacza
popychacz
iBooster – przekrój zespołu