Background Image
Previous Page  46 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 46 / 64 Next Page
Page Background

Od ponad stu lat SKF utrzymuje pozycję globalnego lidera w produkcji łożyska kulkowego,

które do dziś stanowi podstawowy element piasty koła. konstrukcja ta ulega jednak ciągłym

modyfikacjom, których celem jest uproszczenie serwisowania pojazdu.

N

a przestrzeni lat konstrukcje po-

jazdów mechanicznych prze-

szły i rewolucję, i ewolucję. Do-

tyczy to również łożysk kulkowych, które

zostały zintegrowane z piastą koła. Dzięki

temu zintegrowano mechanizm działania,

podniesiono sprawność techniczną i wy-

dłużono żywotność. Mechanik zyskał też

większy komfort pracy podczas naprawy

czy wymiany piasty. Obecnie SKF oferuje

trzy rozwiązania.

HBU 1

To układ dwóch łożysk zabudowanych

w piaście koła. W tradycyjnych konstruk-

cjach, podczas ich wymiany, należało na-

łożyć odpowiednią ilość smaru, co w prak-

tyce przekładało się na niską efektywność

działania przy dużym nakładzie pracy. In-

żynierowie firmy SKF zaprojektowali więc

dwurzędowe łożysko kulkowe HBU 1, które

od razu jest nasmarowane i uszczelnio-

ne na cały okres eksploatacji. W ideal-

nych warunkach łożysko HBU 1 powinno

zachować sprawność nawet po kilkuset

tysiącach kilometrów, ale drogowa rze-

czywistość odbiega od ideału. Dziurawa

nawierzchnia, zbyt gwałtowne najeżdża-

nie na krawężniki oraz błędy w montażu

znacząco skracają życie nawet

najbardziej zaawansowa-

nego łożyska.

Łożysko HBU 1 nale-

ży wymieniać zgod-

nie z procedurą, która

może być inna dla róż-

nych modeli samochodów.

Od

zintegrowanej

piasty koła

łożyska

do

Są jednak zasady uniwersalne. Przede

wszystkim, wprasowując łożysko w zwrot-

nicę, przykładamy siłę do jego pierścienia

zewnętrznego. Przy montażu piasty należy

zastosować odpowiednią tuleję do pod-

parcia wewnętrznego pierścienia łożyska.

Kolejna zasada to osiowe przyłożenie siły

podczas wprasowywania łożyska, co jest

możliwe tylko przy użyciu odpowiednich

narzędzi. W przeciwnym razie może zo-

stać uszkodzone uszczelnienie łożyska,

co spowoduje wyciek smaru i zatarcie.

Warto wykorzystać pastę przeciwdzia-

łającą korozji ciernej, która jednocześnie

ułatwia montaż i eliminuje zjawisko „zapie-

czenia się łożyska” podczas demontażu.

Łożyska HBU 1 są przystosowane do

współpracy z aktywnymi czujnikami pręd-

kości obrotowej koła wykorzystywanymi

przez m.in. ABS i ESP. Pod uszczelnie-

niem tak przystosowanego łożyska znaj-

duje się pierścień magnetyczny i dlatego

ważne jest, by nie zamontować takiego

łożyska odwrotnie. Różnicę widać gołym

okiem: od strony pierścienia ABS wystę-

puje uszczelnienie „gumowe”, a z drugiej

strony – uszczelnienie metalowe. Aby unik-

nąć pomyłek, warto korzystać z dedyko-

wanego testera SKF.

HBU 2 i HBU 2.1

To wersja łożyska HBU 1 z zamontowaną

na stałe piastą. Dzięki temu przy monta-

żu i demontażu nie trzeba już wprasowy-

wać oddzielnie piasty. Jednak do prawi-

dłowego montażu zintegrowanej piasty

HBU 2.1 trzeba użyć dedykowanego na-

rzędzia SKF (VKN 600, VKN 601 i VKN

602-1), ponieważ kołnierz piasty zasłania

dostęp do zewnętrznego pierścienia łoży-

ska. Przyłożenie siły do piasty koła, a co

za tym idzie wewnętrznej bieżni łożyska,

powoduje uszkodzenie łożyska.

HBU 3

Najbardziej zaawansowane rozwiązanie

SKF, stosowane w najnowszych samo-

chodach. Z zewnętrzną bieżnią łożyska

zintegrowana jest flansza piasty, którą

wystarczy przykręcić do zwrotnicy.

Dzięki temu proces montażu jest

znacznie uproszczony i polega na

przykręceniu śrub mocujących

do zwrotnicy i podłączeniu

wtyczki czujnika

ABS.

SKF jest dostawcą zintegrowanych

piast koła na pierwszy montaż.

Z czasem te same konstrukcje

trafiają też na aftermarket. Jed-

nocześnie katalog produktów SKF

jest systematycznie poszerzany

o pozostałe modele samochodów.

fot. dostawcy

46

nasi

dostawcy