Od ponad stu lat SKF utrzymuje pozycję globalnego lidera w produkcji łożyska kulkowego,
które do dziś stanowi podstawowy element piasty koła. konstrukcja ta ulega jednak ciągłym
modyfikacjom, których celem jest uproszczenie serwisowania pojazdu.
N
a przestrzeni lat konstrukcje po-
jazdów mechanicznych prze-
szły i rewolucję, i ewolucję. Do-
tyczy to również łożysk kulkowych, które
zostały zintegrowane z piastą koła. Dzięki
temu zintegrowano mechanizm działania,
podniesiono sprawność techniczną i wy-
dłużono żywotność. Mechanik zyskał też
większy komfort pracy podczas naprawy
czy wymiany piasty. Obecnie SKF oferuje
trzy rozwiązania.
HBU 1
To układ dwóch łożysk zabudowanych
w piaście koła. W tradycyjnych konstruk-
cjach, podczas ich wymiany, należało na-
łożyć odpowiednią ilość smaru, co w prak-
tyce przekładało się na niską efektywność
działania przy dużym nakładzie pracy. In-
żynierowie firmy SKF zaprojektowali więc
dwurzędowe łożysko kulkowe HBU 1, które
od razu jest nasmarowane i uszczelnio-
ne na cały okres eksploatacji. W ideal-
nych warunkach łożysko HBU 1 powinno
zachować sprawność nawet po kilkuset
tysiącach kilometrów, ale drogowa rze-
czywistość odbiega od ideału. Dziurawa
nawierzchnia, zbyt gwałtowne najeżdża-
nie na krawężniki oraz błędy w montażu
znacząco skracają życie nawet
najbardziej zaawansowa-
nego łożyska.
Łożysko HBU 1 nale-
ży wymieniać zgod-
nie z procedurą, która
może być inna dla róż-
nych modeli samochodów.
Od
zintegrowanej
piasty koła
łożyska
do
Są jednak zasady uniwersalne. Przede
wszystkim, wprasowując łożysko w zwrot-
nicę, przykładamy siłę do jego pierścienia
zewnętrznego. Przy montażu piasty należy
zastosować odpowiednią tuleję do pod-
parcia wewnętrznego pierścienia łożyska.
Kolejna zasada to osiowe przyłożenie siły
podczas wprasowywania łożyska, co jest
możliwe tylko przy użyciu odpowiednich
narzędzi. W przeciwnym razie może zo-
stać uszkodzone uszczelnienie łożyska,
co spowoduje wyciek smaru i zatarcie.
Warto wykorzystać pastę przeciwdzia-
łającą korozji ciernej, która jednocześnie
ułatwia montaż i eliminuje zjawisko „zapie-
czenia się łożyska” podczas demontażu.
Łożyska HBU 1 są przystosowane do
współpracy z aktywnymi czujnikami pręd-
kości obrotowej koła wykorzystywanymi
przez m.in. ABS i ESP. Pod uszczelnie-
niem tak przystosowanego łożyska znaj-
duje się pierścień magnetyczny i dlatego
ważne jest, by nie zamontować takiego
łożyska odwrotnie. Różnicę widać gołym
okiem: od strony pierścienia ABS wystę-
puje uszczelnienie „gumowe”, a z drugiej
strony – uszczelnienie metalowe. Aby unik-
nąć pomyłek, warto korzystać z dedyko-
wanego testera SKF.
HBU 2 i HBU 2.1
To wersja łożyska HBU 1 z zamontowaną
na stałe piastą. Dzięki temu przy monta-
żu i demontażu nie trzeba już wprasowy-
wać oddzielnie piasty. Jednak do prawi-
dłowego montażu zintegrowanej piasty
HBU 2.1 trzeba użyć dedykowanego na-
rzędzia SKF (VKN 600, VKN 601 i VKN
602-1), ponieważ kołnierz piasty zasłania
dostęp do zewnętrznego pierścienia łoży-
ska. Przyłożenie siły do piasty koła, a co
za tym idzie wewnętrznej bieżni łożyska,
powoduje uszkodzenie łożyska.
HBU 3
Najbardziej zaawansowane rozwiązanie
SKF, stosowane w najnowszych samo-
chodach. Z zewnętrzną bieżnią łożyska
zintegrowana jest flansza piasty, którą
wystarczy przykręcić do zwrotnicy.
Dzięki temu proces montażu jest
znacznie uproszczony i polega na
przykręceniu śrub mocujących
do zwrotnicy i podłączeniu
wtyczki czujnika
ABS.
SKF jest dostawcą zintegrowanych
piast koła na pierwszy montaż.
Z czasem te same konstrukcje
trafiają też na aftermarket. Jed-
nocześnie katalog produktów SKF
jest systematycznie poszerzany
o pozostałe modele samochodów.
fot. dostawcy
46
nasi
dostawcy