fot. producenci
NOWA MARKA Z TURCJI...
ELEKTRYCZNA WIOSNA
...I Z PAŃSTWA ŚRODKA
W 2015 r. Turcja osiągnęła porozumienie z konsorcjum
NEVS (National Electric Vehicle Sweden), nowym wła-
ścicielem marki Saab, w sprawie produkcji samochodu
stworzonego na bazie Saaba 9-3 EV. Wszystko wyglą-
da na to, że teraz to ten model stał się bazą dla nowe-
go, elektrycznego samochodu. Co najmniej 85
procent komponentów ma pochodzić od
dostawców tureckich. Planowanych jest
kilka wariantów modeli elektrycznych:
po SUV-ie i sedanie pojawi się kombi
i kabriolet. TOGG (skrót nazwy nowej
tureckiej grupy kapitałowej zajmującej
się produkcją tego samochodu) chce
zaoferować dwie różne opcje akumula-
torów litowo-jonowych, które będą zabudo-
wane centralnie w podłodze samochodu.
Renault zapowiedziało, że w Europie ofero-
wany będzie nowy, atrakcyjny cenowo, elek-
tryczny samochód osobowy marki Dacia
o roboczej jeszcze nazwie Spring. Wersja seryj-
na będzie gotowa w 2021 roku i wtedy
przekonamy się, czy ta ciekawa na-
zwa zostanie utrzymana. Ma być to
wygodny miejski samochód o dłu-
gości ok. 380 cm. Spring ma wy-
różniać się lekką i kompaktową
konstrukcją. Bazą do stworzenia
Dacii Spring jest zmodyfikowana
odmiana modelu Renault City K-ZE,
oferowanego na rynku chińskim.
W
2017 roku w Chinach powstała nowa marka
aut elektrycznych. Po kilku latach przygotowa-
nia Aiways wprowadza na rynek europejski SUV-a,
porównywalnego wielkością do VW Tiguana.
Już latem auto kupić będzie można w Niem-
czach, Francji, Holandii, Norwegii i Danii.
Aiways U5 ma silnik elektryczny o mocy
197 KM i z 315 Nm momentu obrotowe-
go. Szacowany zasięg to 560 kilometrów,
a w 40 minut baterię naładować można do
40 proc. jej pojemności. Do 100 km/h auto
przyspieszy w czasie poniżej 10 sekund.
12
RYNEK
FLESZ