Specjalne kanały wentylacyjne wewnątrz
tarczy w trakcie jazdy działają na zasadzie
wentylatora promieniowego, zasysając
powietrze w okolicach piasty i uwalniając
je przy wylotach kanałów chłodzących na
obwodzie tarczy hamulcowej. W trakcie
hamowania tarcza może nagrzać się do
temperatury kilkuset stopni Celsjusza. Na
tę temperaturę narażony jest także ma-
teriał cierny klocka hamulcowego, który
bezpośrednio styka się z tarczą. I tutaj
powstaje dość niebezpieczne zjawisko
uwalniania się gazów na styku klocka
i tarczy. Powstająca tam poduszka ga-
zowa znacznie osłabia siłę hamowania
przy rozgrzanych hamulcach – na przy-
kład podczas długotrwałego zjeżdżania
ze wzniesienia, lub podczas jazdy w gór-
skich warunkach czy podczas obciążaniu
układu hamulcowego podczas szybkiej
jazdy autostradowej. Gazy są uwalniane
między innymi z żywicy będącej spoiwem
materiału ciernego klocka hamulcowego
oraz są efektem spalania mieszanki przy
działaniu wysokich temperatur. Potocz-
nie zjawisko to nosi nazwę fadingu i jest
niepożądane, a w skrajnych sytuacjach –
niebezpieczne. Praktycznie zawsze pro-
wadzi ono do wydłużenia drogi hamo-
wania na rozgrzanych hamulcach. Aby
zwiększyć skuteczność hamowania, pro-
ducenci tarcz hamulcowych stosują róż-
ne rozwiązania, o czym piszemy poniżej.
Po co ten rowek?
Aby ułatwić wydostanie się gazu z miejsca
styku klocka z tarczą stosuje się zabiegi
polegające na nawiercaniu tarcz hamul-
cowych lub na nacinaniu w nich rowków.
Jeden i drugi zabieg ma swoje zalety i wa-
dy. W przypadku tarcz wierconych mamy
do czynienia z bardzo dobrą skuteczno-
ścią odprowadzania gazów, ale w trakcie
eksploatacji tarcza taka działa na materiał
cierny klocka jak tarka powodując po-
wstawanie promieniście rozchodzących
się rowków na tarczy hamulcowej. Przy-
spiesza to też zużywanie się klocków ha-
mulcowych. Nierówna powierzchnia tarczy
skutkuje też znacznym wydłużeniem się
czasu „układania” nowych klocków ha-
W parze z nowymi tarczami hamulcowymi zawsze muszą iść odpowiednie klocki
hamulcowe. Te produkowane przez ATE są wyposażone w nakładki tłumiące
drgania, co wycisza pracę hamulców.
Podczas montażu tarczy nie trzeba od-
tłuszczać, ani czyścić. Jedyne, o czym
trzeba pamiętać, to odpowiedni sposób
docierania nowo zamontowanych tarcz
i klocków oraz staranne przygotowanie
piasty i stosowanie odpowiednich pomia-
rów według zaleceń producenta.
Do tarcz – zawsze nowe
klocki
Do tarcz ATE PowerDisc zalecane jest
stosowanie klocków hamulcowych ATE
Original, które wraz z tarczami PowerDisc,
stanowią najbardziej dopasowany duet
w układzie hamulcowym. Należy pamię-
tać, że zastosowanie tarcz z nacinanym
rowkiem może podczas mocnego obcią-
żanie hamulca dawać efekty dźwiękowe,
jest to efekt normalny związany z wy-
dobywaniem się przez nacinany rowek
gazów pod ciśnieniem ze współpracu-
jących powierzchni. W ofercie firmy są
klocki hamulcowe, które w sumie mają
150 różnych składów mieszanki materiału
ciernego. Dzięki temu klocki hamulcowe
są dostosowane do masy samochodu
i jego charakteru. To oznacza, że w ofer-
cie są odpowiednie klocki dla każdego
rodzaju pojazdu.
Ponadto klocki ATE są wyposażone w na-
kładki tłumiące wibracje, powstałe pod-
czas hamowania, co znacząco wpływa
na wyciszenie układu hamulcowego.
mulcowych po wymianie. Zastosowanie
nacinanych rowków na tarczy hamulcowej
powoduje słabsze odprowadzanie gazów,
ponieważ muszą one przebyć dłuższą
drogę poza granice styku klocka z tarczą.
Jednak dzięki zastosowaniu nacinanego
niekończącego się rowka w ATE Power-
Disc nie powstaje zjawisko nierównomier-
nego zużycia tarczy i klocków.
Rowek także zapewnia lepsze odpro-
wadzenie pyłów i całego startego mate-
riału z obrębu styku klocka z tarczą, co
oznacza, że tarcza tego typu ma lepsze
właściwości oczyszczające.
Rowek także jest wizualnym wskaźnikiem
zużycia tarczy hamulcowej. Bez problemu
można określić konieczność jej wymiany
nawet bez dokonywania pomiarów. Gdy
rowek przestaje być widoczny, oznacza
to, że minimalna grubość tarczy została
osiągnięta i nadaje się ona do wymiany.
Reasumując – tarcze ATE PowerDisc
z nacinanym – niekończącym się row-
kiem są dobrym kompromisem łączącym
odprowadzanie gazów, pyłów oraz wody
z tarczy hamulcowej przy zachowaniu
wysokich parametrów użytkowych, a w
szczególności skuteczności układu ha-
mulcowego podczas jazdy autostrado-
wej i przy dużych obciążeniach.
Wszystkie tarcze ATE PowerDisc są po-
nadto pokryte odporną powłoką lakier-
niczą, która nie musi być zdejmowana
przed montażem. Powłoka ta zapewnia
długi okres pełnej wentylacji przez zabez-
pieczenie antykorozyjne i wysokotempe-
raturowe. Kolejny jest aspekt estetyczny
– w trakcie eksploatacji tarcza nie rdze-
wieje i nie pokrywa się nalotem przez
cały czas, pozostając w kolorze szarym.
51
NASI
DOSTAWCY