WARSZTAT
INTER-NEWS
Tarcza sprzęgła – kontrola bicia bocznego
Przed instalacją nowej tarczy sprzęgła
należy sprawdzić jej bicie boczne,
na wypadek, gdyby uległa wypaczeniu
podczas transportu - jest to bardzo ważny
krok, choć często ignorowany przez
mechaników. Eksperci związani z marką
SACHS doradzają korzystanie z profe-
sjonalnego urządzenia do pomiaru bicia,
składającego się z jednostki centrującej
oraz skali.
Pomiar bicia bocznego i ustawianie tarczy
sprzęgła należy rozpocząć od zamocowa-
nia przyrządu kontrolnego (2) w imadle (1).
Tarczę sprzęgła (6) montuje się na trzpie-
niu centrującym (7) w taki sposób, aby
nie występował luz na tarczy. Kolejny krok
to przykręcenie elementu dociskowego (4)
do trzpienia centrującego. Połączone: ele-
ment dociskowy, trzpień centrujący oraz
tarczę sprzęgła, umieszcza się następnie
na urządzeniu kontrolnym. Wykonując
wszystkie te czynności mechanik musi mieć
czyste ręce.
Po opisanych powyżej przygotowaniach, na-
leży ustawić czujnik zegarowy na zewnętrznej
krawędzi okładziny tarczy sprzęgła. Nastę-
pnie, należy naprężyć czujnik (min. 1,5
mm), obrócić tarczę na trzpieniu centrują-
cym o 360° i odczytać wartość na czujniku.
Tarczę należy obracać jedynie za pomocą
trzpienia centrującego. Obracanie tarczy
bezpośrednio za okładzinę najczęściej prowa-
dzi do zafałszowania pomiaru.
Jeżeli wynik pomiaru nie przekracza (lub
jest równy) 0,5 mm, tarczę sprzęgła moż-
na zamontować w zespole sprzęgłowym,
a następnie w pojeździe. Jeżeli bicie boczne
przekracza 0,5 mm, należy podprostować
tarczę sprzęgła i powtórzyć pomiar. Jeżeli
po ponownym dokonaniu pomiaru, war-
tość będzie nadal przekraczała wartość
0,5 mm, nie należy montować takiej tarczy
w pojeździe i wymienić ją na nową.
Zdjęcie 2
– Poszczególne elementy przyrządu: imadło (1), przyrząd kontrolny (2), czujnik zega-
rowy (3), element dociskowy (4), widełki stroikowe (5), tarcza sprzęgła (6), trzpień centrujący
(7), ślizgacz (8)
Zdjęcie 1
– Przyrząd do pomiaru bicia bocznego sprzęgła
Zdjęcie 3
– Bicie boczne ≥ 0,5 mm, prostowanie tarczy sprzęgła,
bicie boczne ≤ 0,5 mm