Background Image
Previous Page  24 / 48 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 24 / 48 Next Page
Page Background

WARSZTAT

INTER-NEWS

Tarcza sprzęgła – kontrola bicia bocznego

Przed instalacją nowej tarczy sprzęgła

należy sprawdzić jej bicie boczne,

na wypadek, gdyby uległa wypaczeniu

podczas transportu - jest to bardzo ważny

krok, choć często ignorowany przez

mechaników. Eksperci związani z marką

SACHS doradzają korzystanie z profe-

sjonalnego urządzenia do pomiaru bicia,

składającego się z jednostki centrującej

oraz skali.

Pomiar bicia bocznego i ustawianie tarczy

sprzęgła należy rozpocząć od zamocowa-

nia przyrządu kontrolnego (2) w imadle (1).

Tarczę sprzęgła (6) montuje się na trzpie-

niu centrującym (7) w taki sposób, aby

nie występował luz na tarczy. Kolejny krok

to przykręcenie elementu dociskowego (4)

do trzpienia centrującego. Połączone: ele-

ment dociskowy, trzpień centrujący oraz

tarczę sprzęgła, umieszcza się następnie

na urządzeniu kontrolnym. Wykonując

wszystkie te czynności mechanik musi mieć

czyste ręce.

Po opisanych powyżej przygotowaniach, na-

leży ustawić czujnik zegarowy na zewnętrznej

krawędzi okładziny tarczy sprzęgła. Nastę-

pnie, należy naprężyć czujnik (min. 1,5

mm), obrócić tarczę na trzpieniu centrują-

cym o 360° i odczytać wartość na czujniku.

Tarczę należy obracać jedynie za pomocą

trzpienia centrującego. Obracanie tarczy

bezpośrednio za okładzinę najczęściej prowa-

dzi do zafałszowania pomiaru.

Jeżeli wynik pomiaru nie przekracza (lub

jest równy) 0,5 mm, tarczę sprzęgła moż-

na zamontować w zespole sprzęgłowym,

a następnie w pojeździe. Jeżeli bicie boczne

przekracza 0,5 mm, należy podprostować

tarczę sprzęgła i powtórzyć pomiar. Jeżeli

po ponownym dokonaniu pomiaru, war-

tość będzie nadal przekraczała wartość

0,5 mm, nie należy montować takiej tarczy

w pojeździe i wymienić ją na nową.

Zdjęcie 2

– Poszczególne elementy przyrządu: imadło (1), przyrząd kontrolny (2), czujnik zega-

rowy (3), element dociskowy (4), widełki stroikowe (5), tarcza sprzęgła (6), trzpień centrujący

(7), ślizgacz (8)

Zdjęcie 1

– Przyrząd do pomiaru bicia bocznego sprzęgła

Zdjęcie 3

– Bicie boczne ≥ 0,5 mm, prostowanie tarczy sprzęgła,

bicie boczne ≤ 0,5 mm