NASI DOSTAWCY
INTER-NEWS
Markowe „ksenony” – bezpieczeństwo
z gwarancją
Lampy ksenonowe oświetlają drogę
znacznie skuteczniej niż żarówki haloge-
nowe, ale tylko pod warunkiem, że wy-
mieniając je sięgniemy po markowe pro-
dukty. Tylko takie zapewnią nam wysoką
jakość, duży zasięg i spokój na długie lata.
Oczywiście mowa o reflektorach, które
są fabrycznie przystosowane do tego typu
źródeł światła, z mechanizmem automatycz-
nego poziomowania i zmywania. Samo-
dzielna zmiana z żarówek halogenowych
na lampy ksenonowe jest niedopuszczalna.
Taka przeróbka może powodować oślepia-
nie kierowców jadących z przeciwka, gdyż
łuk świetlny lampy ksenonowej jest w in-
nym miejscu niż skrętka żarówki, a dodat-
kowo wysoka temperatura może uszkodzić
reflektor.
Lampy ksenonowe nie tylko świecą
dwukrotnie mocniej niż żarówki haloge-
nowe, lecz także zużywają przy tym mniej
energii (większość „ksenonów” ma moc
35 W, podczas gdy żarówki – 55-60 W).
To przekłada się na niższe zużycie paliwa.
Innym atutem tego źródła światła jest trwa-
łość – lampa ksenonowa ma żywotność
na poziomie 3000 godzin, podczas gdy
standardowa żarówka, w zależności od typu
– od ok. 550 do ok. 900 godzin. Niektórzy
producenci mają w ofercie lampy ksenonowe
z gwarancją – na przykład OSRAM Xenarc
Original, objęte są aż czteroletnią ochroną.
To właśnie takie lampy – linii Original –
są stosowane na pierwszy montaż w bardzo
wielu modelach samochodów. Temperatura
barwowa lamp Xenarc Original to ok.
4150 K, a strumień świetlny wynosi do ok.
3200 lumenów (dla porównania – dla halo-
genowej żarówki ten parametr wynosi ok.
1550 lumenów).
Kierowcy, którzy preferują światło
biało-niebieskie, powinni pamiętać o tym,
że najwyższa dopuszczalna przepisami
temperatura barwowa światła ksenono-
wych reflektorów samochodowych wynosi
5000 K po 12 h pracy (należy pamiętać,
że temperatura barwowa lamp ksenono-
wych rośnie w czasie użytkowania przy
jednoczesnym spadku ilości wytwarza-
nego światła). Dostępne na rynku lampy
o temperaturze barwowej 8000 czy nawet
12 000 K są więc nie tylko niebezpieczne,
lecz także nielegalne. By mieć reflektory
świecące na biało-niebiesko, a przy tym
działać w zgodzie z przepisami warto wy-
brać markowy produkt, np. lampy OSRAM
Xenarc Cool Blue Intense. Temperatura
barwowa światła nie przekracza wartości
dopuszczalnych normami ECE, a co nie
mniej istotne – lampy te wytwarzają nawet
o 20% więcej światła niż produkty linii
Original.
Kolejna grupa kierowców to klienci wy-
magający możliwie dobrego oświetlenia dro-
gi. Oczywiście bez przekraczania przepisów.
Dla nich idealne mogą okazać się lampy
ksenonowe Xenarc Night Breaker Unlimi-
ted. To propozycja dla kierowców, którzy
na pierwszym miejscu stawiają bezpie-
czeństwo. Zasięg lamp Xenarc Night Breaker
Unlimited jest o 20 m większy niż standar-
dowych produktów, a ilość światła, jakie
generują, jest aż o 70% większa. Barwa świa-
tła mieści się pomiędzy wyżej wymieniony-
mi seriami – Original i Cool Blue Intense,