NASI DOSTAWCY
INTER-NEWS
W 2001 roku Firma Bosch wprowadziła
do swojej oferty program umożliwiający
zakup części regenerowanych. Program
nosi nazwę ”Programu wymiany BX”
i został oparty na zasadach funkcjonujących
od lat w USA i Europie Zachodniej – ku-
pujesz część profesjonalnie zregenerowaną,
a w zamian oddajesz część zużytą, wymon-
towaną z samochodu. Żeby odróżnić części
nowe od części regenerowanych, dostarcza
się je w opakowaniach oznaczonych logiem
programu.
Programemobjętesączęścizarównodosamo-
chodów osobowych jak i ciężarowych. Naj-
większą grupę stanowią elementy układów
wtryskowych do silników wysokoprężnych
ale również części do silników benzynowych,
alternatory, rozruszniki i zaciski hamulcowe.
Szczegółowy wykaz części objętych pro-
gramem znajduje się na końcu artykułu.
Program wymiany BX polega na profesjo-
nalnej naprawie (regeneracji) zużytych ele-
mentów w fabrykach Bosch, produkujących
dany element. Jednym z podstawowych
warunków prawidłowego funkcjonowania
programu jest to, że zwracane części muszą
nadawać się do regeneracji. Innymi słowy
zużyta część wymontowana z samocho-
du musi spełniać określone kryteria, żeby
mogła być przyjęta jako zwrot w ramach
”Programu wymiany BX”. Poniżej znajduje
się wykaz ogólnych kryteriów oceny zuży-
tych części.
W momencie sprzedaży części regene-
rowanej pobierana jest od Klienta kaucja,
określana jako koszt wymiany BX.Wysokość
kaucji ustalona jest przez producenta, czyli
firmę Bosch, a jej wysokość uzależniona jest
od rodzaju części. Jeśli Klient zechce odzy-
skać kaucję, powinien oddać zużytą część,
która oceniana jest pod kątem możliwości
regeneracji. W przypadku pozytywnej oce-
ny, Klientowi zwracana jest pobrana przy
zakupie kaucja.
Ogólne kryteria oceny zwracanych, zuży-
tych części:
• część nie może być rozmontowana
• część nie może być uszkodzona me-
chanicznie – poobijana, silnie skoro-
dowana,
• elementy mocujące nie mogą być po-
gięte lub pourywane
• wystające poza obudowę części wałów
nie mogą być pogięte
• przewody i przyłącza nie mogą być
uszkodzone lub ucięte
• gwinty nie mogą być pozrywane
• część musi posiadać czytelny numer,
jednoznacznie określający daną część
• numer musi zamieniać się na numer
regenerowany
• zwracana część musi być tylko w orygi-
nalnym opakowaniu Boscha
Wspomniana ocena zwracanych części od-
bywa się na kilku poziomach. Pierwszym
etapem jest weryfikacja zużytej części prze-
prowadzana przez dystrybutora, który
sprzedał część regenerowaną. Weryfikacja
opiera się o powyżej wymienione kryte-
ria oceny. Jeżeli zwracana część nie spełnia
jednego z wymaganych kryteriów jest dysk-
walifikowana z programu, a kaucja nie
podlega zwrotowi. W przypadku zakwa-
lifikowania przez dystrybutora części
do regeneracji, jest ona wysyłana do specja-
listycznego warsztatu, wskazanego przez
firmę Bosch, który ostatecznie potwierdza
jej przydatność do dalszej naprawy. Ostat-
nim etapem jest odesłanie zweryfikowanej
części do konkretnej fabryki Bosch, która
zajmuje się jej produkcją. W fabryce każdą
część rozmontowuje się na poszczególne
elementy i kwalifikuje, które elementy
można wykorzystać w procesie regeneracji,
a które należy wymienić. Z reguły obudo-
wa podzespołu pozostaje ta sama, a wymie-
niane są elementy eksploatacyjne podlega-
jące naturalnemu zużyciu np. rozpylacze
we wtryskiwaczu czy szczotki oraz zębnik
w rozruszniku. Dzięki regeneracji w fab-
ryce producenta, części zachowują wysoką
jakość, a co za tym idzie objęte są gwarancją
taką samą jak części nowe. Naprawa zużytej
części poprzez wykorzystanie jej sprawnych
elementów pozwala zmniejszyć koszty pro-
dukcji, a co za tym idzie znacznie obniżyć
cenę. Części regenerowane są tańsze, nawet
o 40% od części fabrycznie nowych.
Ważną informacją jest to, że część zużyta,
wymontowana z samochodu nie musi być
wyprodukowana przez Firmę Bosch. Może
to być część dowolnego producenta, która
ujęta jest w programie BX. Informację czy
dana część ma swój regenerowany odpowie-
dnik możemy znaleźć np. w programie
EsiTronic lub przez wyszukiwarkę na stronie
internetowej Bosch.
Dodatkowym atutem programu BX jest
możliwość zakupu części regenerowanej
bez konieczności oddawania części zużytej.
Oczywiście, w takim przypadku nie
ma możliwości odzyskania kaucji, która jest
doliczana do ceny części.
Szeroka gama części, dostępność oraz bardzo
duże pokrycie potrzeb rynku (w Europie
przekraczające 80%), a przede wszystkim
atrakcyjna relacja jakości do ceny sprawiają,
że program cieszy się dużym zainteresowa-
niem wśród Klientów, gwarantując sukces
programu BX.
Firma Inter-Team, jako jeden z największych
dystrybutorów części samochodowych
w Polsce, umożliwia swoim Klientom zakup
części w ramach programu BX.
Szczegółowe informacje na temat ”Pro-
gramu wymiany części BX”, dostępności
oraz cen, uzyskają Państwo w oddziałach
INTER-TEAM na terenie całej Polski oraz
u Przedstawicieli Handlowych.
Produkty objęte programem BX:
• systemy wtryskowe do silników Diesla,
konwencjonalne i CR: wtryskiwacze,
pompowtryskiwacze, pompy rozdzie-
laczowe, pompy wysokiego ciśnienia,
moduły pomp, przepływomierze
• części do silników benzynowych:
aparaty zapłonowe, rozdzielacze pali-
wa, centralne jednostki wtryskowe,
przepływomierze, sterowniki
• alternatory
• rozruszniki
• zaciski hamulcowe
Program części regenerowanych Bosch