Background Image
Previous Page  42 / 48 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 42 / 48 Next Page
Page Background

NASI DOSTAWCY

INTER-NEWS

Użytkownicy samochodów wyposażonych

w układ klimatyzacji często zapominają

o konserwacji i odgrzybieniu układu, który

powinno wykonać się nie rzadziej niż co 2

lata. Najczęściej przypominamy sobie o ser-

wisie klimatyzacji gdy z nawiewów zaczyna

wydobywać się nieprzyjemny zapach.

Klimatyzacja samochodowa jest układem

wysokociśnieniowym sterowanym syste-

mem elektronicznym.

W układzie klimatyzacji rolę nośnika pełni

czynnik chłodniczy, który zabiera ciepło

z parownika (wnętrze samochodu) i trans-

portuje je do skraplacza gdzie jest odbie-

rane przez powietrze zewnętrzne. Dawno

temu stosowany był czynnik chłodniczy

o oznaczeniu R12, został on wycofany

z użycia z powodów dużego zanieczyszcze-

nia ozonu. Obecnie stosowany jest czynnik

chłodniczy R134a (czterofluoroetan CH2F-

CF3), który nie zawiera atomów chloru

i nie niszczy ozonu. Zgodnie z przepisami

unijnymi, każdy nowo homologowany

model na terenie UE od 2012r. musi być

napełniony nowym czynnikiem chłodzą-

cym R1234yf, obecnie stosowany czynnik

R134a ma zostać całkowicie wycofany

z rynku od 2017r.

Czynnik jest substancją toksyczną, a więc

wszelka ingerencja w układ klimatyzacji

powinna odbywać się w wykwalifikowanym

warsztacie.

Czynności jakie powinny być przeprowa-

dzone w czasie serwisu klimatyzacji:

- działanie układu wymiany ciepła

Jeżeli wymiana ciepła w aucie przebiega nie-

prawidłowo powoduje to brak możliwości

chłodzenia wnętrza auta. Na nieprawidłowe

działanie układu klimatyzacji może wpły-

wać:

• uszkodzenie mechaniczne elementu

klimatyzacji,

• zabrudzony filtr kabinowy,

• uszkodzony parownik lub skraplacz.

Usterkę można zdiagnozować tylko przy

wykorzystaniu odpowiednich narzędzi.

- wymiana lub kontrola filtra kabinowego

Funkcją filtra kabinowego jest oczyszczanie

powietrza dostającego się do kabiny kiero-

wcy. Dzieje się to za pomocą trzech lub -

w przypadku filtrów z węglem aktywnym

- czterech warstw, osadzonych w obudo-

wie z tworzywa sztucznego. Pierwsza wstęp-

na warstwa, zatrzymuje największe cząstki

kurzu i brudu, włóknina środkowa - higro-

skopijna i naładowana elektrostatycznie

zatrzymuje mikrocząstki, pyłki i bakterie,

trzecia warstwa stabilizuje filtr, zaś opcjo-

nalna czwarta warstwa z węglem aktywnym,

separuje szkodliwe gazy ze spalin takie jak

ozon, związki siarki i azotu.

- szczelność układu klimatyzacji

Nieszczelność w układzie klimatyzacji

znacznie zmniejsza jej wydajność, jeże-

li sprawność układu spada poniżej 50%

to uniemożliwia to prawidłowe działanie

klimatyzacji.

- czyszczenie kanałów powietrznych

Usunięcie zabrudzeń w układzie powie-

trza spowoduje zwiększenie wydajności

dmuchawy oraz szybsze przewietrzanie ka-

biny pasażerskiej.

- układ elektryczny

Sprawdzenie prawidłowego działania czuj-

ników odpowiedzialnych za układ AC

i chłodzenia.

- uzupełnienie czynnika i oleju

Aby klimatyzacja pełniła powierzone jej

zadanie poziom czynnika w układzie, po-

winien wskazywać poziom zalecany przez

producenta. Dzięki prawidłowej ilości

czynnika, możemy w pełni regulować tem-

peraturę powietrza w kabinie pasażerskiej,

a prawidłowa ilość oleju w kompresorze

zapewnia prawidłowe jego smarowanie.

- filtr osuszacza – kontrola

Do układu klimatyzacji w minimalnych

ilościach przenika woda. Główną rolą

osuszacza powietrza jest wyłapanie wody,

co zapobiega wewnętrznej korozji układu

klimatyzacji. Prawidłowe funkcjonowan-

ie filtra jest przewidziane na okres około 2

lat, po tym okresie zalecana jest wymiana

filtr-osuszacza.

Regularne serwisowanie układu klimatyza-

cji zapobiega kosztownym naprawom

układu klimatyzacji.

Wiosna, a serwis układu klimatyzacji