NASI DOSTAWCY
INTER-NEWS
Użytkownicy samochodów wyposażonych
w układ klimatyzacji często zapominają
o konserwacji i odgrzybieniu układu, który
powinno wykonać się nie rzadziej niż co 2
lata. Najczęściej przypominamy sobie o ser-
wisie klimatyzacji gdy z nawiewów zaczyna
wydobywać się nieprzyjemny zapach.
Klimatyzacja samochodowa jest układem
wysokociśnieniowym sterowanym syste-
mem elektronicznym.
W układzie klimatyzacji rolę nośnika pełni
czynnik chłodniczy, który zabiera ciepło
z parownika (wnętrze samochodu) i trans-
portuje je do skraplacza gdzie jest odbie-
rane przez powietrze zewnętrzne. Dawno
temu stosowany był czynnik chłodniczy
o oznaczeniu R12, został on wycofany
z użycia z powodów dużego zanieczyszcze-
nia ozonu. Obecnie stosowany jest czynnik
chłodniczy R134a (czterofluoroetan CH2F-
CF3), który nie zawiera atomów chloru
i nie niszczy ozonu. Zgodnie z przepisami
unijnymi, każdy nowo homologowany
model na terenie UE od 2012r. musi być
napełniony nowym czynnikiem chłodzą-
cym R1234yf, obecnie stosowany czynnik
R134a ma zostać całkowicie wycofany
z rynku od 2017r.
Czynnik jest substancją toksyczną, a więc
wszelka ingerencja w układ klimatyzacji
powinna odbywać się w wykwalifikowanym
warsztacie.
Czynności jakie powinny być przeprowa-
dzone w czasie serwisu klimatyzacji:
- działanie układu wymiany ciepła
Jeżeli wymiana ciepła w aucie przebiega nie-
prawidłowo powoduje to brak możliwości
chłodzenia wnętrza auta. Na nieprawidłowe
działanie układu klimatyzacji może wpły-
wać:
• uszkodzenie mechaniczne elementu
klimatyzacji,
• zabrudzony filtr kabinowy,
• uszkodzony parownik lub skraplacz.
Usterkę można zdiagnozować tylko przy
wykorzystaniu odpowiednich narzędzi.
- wymiana lub kontrola filtra kabinowego
Funkcją filtra kabinowego jest oczyszczanie
powietrza dostającego się do kabiny kiero-
wcy. Dzieje się to za pomocą trzech lub -
w przypadku filtrów z węglem aktywnym
- czterech warstw, osadzonych w obudo-
wie z tworzywa sztucznego. Pierwsza wstęp-
na warstwa, zatrzymuje największe cząstki
kurzu i brudu, włóknina środkowa - higro-
skopijna i naładowana elektrostatycznie
zatrzymuje mikrocząstki, pyłki i bakterie,
trzecia warstwa stabilizuje filtr, zaś opcjo-
nalna czwarta warstwa z węglem aktywnym,
separuje szkodliwe gazy ze spalin takie jak
ozon, związki siarki i azotu.
- szczelność układu klimatyzacji
Nieszczelność w układzie klimatyzacji
znacznie zmniejsza jej wydajność, jeże-
li sprawność układu spada poniżej 50%
to uniemożliwia to prawidłowe działanie
klimatyzacji.
- czyszczenie kanałów powietrznych
Usunięcie zabrudzeń w układzie powie-
trza spowoduje zwiększenie wydajności
dmuchawy oraz szybsze przewietrzanie ka-
biny pasażerskiej.
- układ elektryczny
Sprawdzenie prawidłowego działania czuj-
ników odpowiedzialnych za układ AC
i chłodzenia.
- uzupełnienie czynnika i oleju
Aby klimatyzacja pełniła powierzone jej
zadanie poziom czynnika w układzie, po-
winien wskazywać poziom zalecany przez
producenta. Dzięki prawidłowej ilości
czynnika, możemy w pełni regulować tem-
peraturę powietrza w kabinie pasażerskiej,
a prawidłowa ilość oleju w kompresorze
zapewnia prawidłowe jego smarowanie.
- filtr osuszacza – kontrola
Do układu klimatyzacji w minimalnych
ilościach przenika woda. Główną rolą
osuszacza powietrza jest wyłapanie wody,
co zapobiega wewnętrznej korozji układu
klimatyzacji. Prawidłowe funkcjonowan-
ie filtra jest przewidziane na okres około 2
lat, po tym okresie zalecana jest wymiana
filtr-osuszacza.
Regularne serwisowanie układu klimatyza-
cji zapobiega kosztownym naprawom
układu klimatyzacji.
Wiosna, a serwis układu klimatyzacji