NASI DOSTAWCY
INTER-NEWS
Układy recyrkulacji spalin
Pierwsze systemy recyrkulacji spalin były
stosowane w pojazdach benzynowych już
w latach 70–tych ubiegłego wieku. Od lat
90–tych technika ta jest też używana w po-
jazdach wysokoprężnych. Na uszkodzenie
systemu recyrkulacji spalin mogą wskazy-
wać takie objawy jak: czarne dymienie, stra-
ta mocy, niestabilne obroty biegu jałowego,
brak przyspieszenia, trudność z rozruchem,
szarpanie czy zwiększona emisja NOx. Naj-
częstszą przyczyną awarii zaworu EGR
jest zatkanie spowodowane przez nagar.
W wyniku czego zawór blokuje się lub ot-
wiera i zamyka nieprawidłowo. Jednak na-
leży pamiętać, że mogą być także inne przy-
czyny nieprawidłowego działania zaworu
EGR. Jedną z nich może być uszkodzony
czujnik temperatury powietrza dolotowe-
go w czujniku MAF. Obecnie elementy
tego układu monitorowane są przez system
OBD.
Zasada działania układu recyrkulacji spalin
polega na pobraniu bezpośrednio za cylin-
drem silnika spalin, które są z powrotem
doprowadzone do zasysanego powietrza.
Dzięki temu do cylindra silnika dostaje
się mniejsza ilość tlenu. Działanie to po-
woduje obniżenie temperatury spala-
nia. W ten sposób można zredukować
ilość tlenków azotu w spalinach nawet
o 50 %. W przypadku silników ben-
zynowych można również obniżyć zużycie
paliwa oraz zmniejszyć emisję dwutlen-
ku węgla. Podczas pracy silnika na biegu
jałowym następuje zamknięcie zaworu
EGR i brak przepływu spalin do kolek-
tora dolotowego. Zawór pozostaje zam-
knięty dopóki silnik jest nierozgrzany
i nieobciążony. Z chwilą gdy obciążenie sil-
nika i temperatura spalania zaczyna wzra-
stać zawór EGR otwiera się, a spaliny
w odpowiedniej ilości dostają się do ko-
lektora dolotowego. Kompletny układ re-
cyrkulacji spalin zawiera również: czujnik
przepływu powietrza, korpus przepustnicy
oraz przetwornik elektropneumatyczny.
Istnieje kilka rodzajów zaworów EGR:
sterowane elektrycznie, pneumatyczne
i z chłodnicą spalin. Zawory sterowane
elektrycznie odznaczają się dokładnością
dozowania oraz nie wymagają podciśnienia
do sterowania. Natomiast zawory pneu-
matyczne wymagające podciśnienia jako
źródła energii (z kolektora dolotowego
lub pompy próżniowej) sterowane są przez
przetworniki elektromagnetyczne. EGR
z chłodnicą spalin muszą być wykonane
z materiałów szczególnie odpornych na ko-
rozję i wysoką temperaturę.
Chłodnice spalin narażone
są na ekstremalne warunki
pracy takie jak: agresywny
kondensat spalinowy, tem-
peraturę do 700 stopni Cel-
sjusza, ciśnienie do 3 barów.
Schłodzone spaliny obniżają
temperaturę spalania. Dzięki
temu powstaje mniej tlenków
azotu. Dodatkowo chłodne
gazy są gęstsze niż ciepłe, przy
jednakowym ciśnieniu łado-
wania w cylindrze mieści się
większa masa. Spowodowane
tym zubożenie odbija się
pozytywnie na zmniejszeniu zużycia paliwa
i emisji cząstek stałych.
W systemie recyrkulacji spalin bardzo
ważną rolę odgrywa również czujnik
przepływu powietrza. Mierzy on z dużą
dokładnością masę zasysanego powie-
trza. Jego sygnał wyjściowy jest podstawą
obliczenia dawki wtrysku a w silnikach
wysokoprężnych odpowiada głównie
za regulację recyrkulacji spalin. Kolej-
nym elementem są klapy regulacyjne.
W silnikach diesla wytwarzają one konie-
czną różnicę ciśnień miedzy stroną spalin
i zasysania, co pozwala uzyskać wymagane
wysokie współczynniki recyrkulacji spalin.
Zadaniem klap jest zwiększenie i regulacja
współczynnika recyrkulacji spalin.
Zawory EGR można znaleźć w wyposaże-
niu wielu nowoczesnych pojazdów i będzie-
my się z nimi spotykać coraz częściej,
chociażby z powodu stale zaostrzających
się przepisów dotyczących emisji spalin.
Obecnym trendem wśród producentów
pojazdów ciężkich jak i użytkowych jest
stosowanie kompaktowych modułów
chłodnic spalin z aluminium z zintegro-
wanym zaworem EGR.
W Inter-Team możemy znaleźć ofertę nas-
tępujących dostawców tego asortymentu:
Bosch, Delphi, Denso, Hella, Huco, Hi-
tachi, Pierburg oraz Era (Valeo, Sagem,
Wahler, Vdo).W ofercie sprzedażowej
Inter-Team dostępne są również uszczelki
zaworów EGR firmy Elring oraz prepa-
raty do czyszczenia zaworów EGR firmy
Wynn’s.