Background Image
Previous Page  16 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 16 / 64 Next Page
Page Background

16

AKTUALNOŚCI - RYNEK

Światła OLED

Filtr cząstek stałych w silnikach benzynowych

Audi od dłuższego czasu ekspery-

mentuje z oświetleniem OLED. Choć

oświetlenie OLED nie jest nowością,

to w rzeczywistości pozostało na razie

w samochodach koncepcyjnych. Audi

ma to zmienić.

Matrix OLED to kolejny etap rozwoju

oświetlenia samochodowego Audi, któ-

re uzupełni takie technologie jak Matrix

LED oraz Matrix Laser. Skrót OLED po-

chodzi od Organic Light Emitting Diode

i oznacza organiczną diodę elektrolu-

minescencyjną. W klasycznych diodach

stosuje się materiały półprzewodnikowe,

przez które przepływa prąd wytwarzają-

cy energię w postaci światła. W OLED

pojedyncze warstwy półprzewodników

są organiczne, niezwykle cienkie (mniej

niż 1 mikrometr), a prąd o bardzo niskim

napięciu ok. 3–4 V wywołuje efekt w po-

staci światła. Diody OLED mają tę zaletę,

że doskonale potrafią połączyć wymaga-

nia techniczne z najbardziej nawet wy-

szukaną stylistyką. W każdej jednostce

oświetleniowej OLED są dwie elektrody,

z których przynajmniej jedna musi być

przeźroczysta, zbudowane z kilku cienkich

warstw organicznego półprzewodnika.

Ich światło to zupełnie nowy poziom

homogeniczności, a jasność można regu-

lować bezstopniowo. Dodatkowo, świa-

tło takie nie rzuca cienia i nie wymaga

montażu odbłyśników, światłowodów

i tym podobnych elementów optycznych.

Są do tego bardzo lekkie i nie uzyskują tak

wysokich temperatur jak LED, więc nie

wymagają skomplikowanych systemów

chłodzenia. (Fot. Audi)

Grupa Volkswagen pracuje nad zmniej-

szeniem uciążliwości silników benzy-

nowych dla środowiska naturalnego.

W tym celu zdecydowano o zastosowa-

niu na szeroką skalę filtra cząstek sta-

łych do aut z silnikiem benzynowym,

tzw. filtra cząstek benzyny (GPF „gaso-

line particulate filters” lub OPF "Otto-

partikelfilter").

Od 2017 roku we wszystkich modelach

VAG, napędzanych silnikami z bezpo-

średnim wtryskiem benzyny – TSI i TFSI,

sukcesywnie będzie montowany filtr czą-

stek stałych. Dzięki temu emisja drobnych

cząstek sadzy zostanie zredukowana nawet

o 90%. Do 2022 roku liczba samocho-

dów Grupy Volkswagen wyposażonych

w tę nowatorską technologię może wy-

nieść nawet siedem milionów rocznie.

Proces wdrażania do produkcji silników

z filtrem cząstek stałych benzyny roz-

pocznie się w czerwcu 2017 roku wraz

z uruchomieniem produkcji 1,4-litrowego

silnika TSI - do napędu nowego Volkswa-

gena Tiguana – oraz 2.0 TFSI do Audi A5.

Rozwiązanie to będzie stosowane w kolej-

nych generacjach silników i w następnych

modelach. (Fot. VW)

Struktura wielowarstwowej diody OLED

ETL - warstwa przewodząca elektrony (z ang. electron-

-transporting materials)

H TL - warstwa przewodząca dziury w OLED (z ang. hole-

-transporting layer)

EML – warstwa emitująca światło (ang. emissive layer)

EIL – warstwa wstrzykująca elektrony (ang. electron injec-

tion layer)

Przykład lampy tylnej w design 3D z diodami OLED