16
AKTUALNOŚCI - RYNEK
Światła OLED
Filtr cząstek stałych w silnikach benzynowych
Audi od dłuższego czasu ekspery-
mentuje z oświetleniem OLED. Choć
oświetlenie OLED nie jest nowością,
to w rzeczywistości pozostało na razie
w samochodach koncepcyjnych. Audi
ma to zmienić.
Matrix OLED to kolejny etap rozwoju
oświetlenia samochodowego Audi, któ-
re uzupełni takie technologie jak Matrix
LED oraz Matrix Laser. Skrót OLED po-
chodzi od Organic Light Emitting Diode
i oznacza organiczną diodę elektrolu-
minescencyjną. W klasycznych diodach
stosuje się materiały półprzewodnikowe,
przez które przepływa prąd wytwarzają-
cy energię w postaci światła. W OLED
pojedyncze warstwy półprzewodników
są organiczne, niezwykle cienkie (mniej
niż 1 mikrometr), a prąd o bardzo niskim
napięciu ok. 3–4 V wywołuje efekt w po-
staci światła. Diody OLED mają tę zaletę,
że doskonale potrafią połączyć wymaga-
nia techniczne z najbardziej nawet wy-
szukaną stylistyką. W każdej jednostce
oświetleniowej OLED są dwie elektrody,
z których przynajmniej jedna musi być
przeźroczysta, zbudowane z kilku cienkich
warstw organicznego półprzewodnika.
Ich światło to zupełnie nowy poziom
homogeniczności, a jasność można regu-
lować bezstopniowo. Dodatkowo, świa-
tło takie nie rzuca cienia i nie wymaga
montażu odbłyśników, światłowodów
i tym podobnych elementów optycznych.
Są do tego bardzo lekkie i nie uzyskują tak
wysokich temperatur jak LED, więc nie
wymagają skomplikowanych systemów
chłodzenia. (Fot. Audi)
Grupa Volkswagen pracuje nad zmniej-
szeniem uciążliwości silników benzy-
nowych dla środowiska naturalnego.
W tym celu zdecydowano o zastosowa-
niu na szeroką skalę filtra cząstek sta-
łych do aut z silnikiem benzynowym,
tzw. filtra cząstek benzyny (GPF „gaso-
line particulate filters” lub OPF "Otto-
partikelfilter").
Od 2017 roku we wszystkich modelach
VAG, napędzanych silnikami z bezpo-
średnim wtryskiem benzyny – TSI i TFSI,
sukcesywnie będzie montowany filtr czą-
stek stałych. Dzięki temu emisja drobnych
cząstek sadzy zostanie zredukowana nawet
o 90%. Do 2022 roku liczba samocho-
dów Grupy Volkswagen wyposażonych
w tę nowatorską technologię może wy-
nieść nawet siedem milionów rocznie.
Proces wdrażania do produkcji silników
z filtrem cząstek stałych benzyny roz-
pocznie się w czerwcu 2017 roku wraz
z uruchomieniem produkcji 1,4-litrowego
silnika TSI - do napędu nowego Volkswa-
gena Tiguana – oraz 2.0 TFSI do Audi A5.
Rozwiązanie to będzie stosowane w kolej-
nych generacjach silników i w następnych
modelach. (Fot. VW)
Struktura wielowarstwowej diody OLED
ETL - warstwa przewodząca elektrony (z ang. electron-
-transporting materials)
H TL - warstwa przewodząca dziury w OLED (z ang. hole-
-transporting layer)
EML – warstwa emitująca światło (ang. emissive layer)
EIL – warstwa wstrzykująca elektrony (ang. electron injec-
tion layer)
Przykład lampy tylnej w design 3D z diodami OLED