20
NOWOŚCI ASORTYMENTOWE
Wzorowy proces produkcyjny
Każdy z nas - kierowców przynajmniej raz
w życiu miał okazję kupować klocki ha-
mulcowe do swojego samochodu. Decy-
dując się na zakup konkretnego produk-
tu kierujemy się różnorakimi kryteriami.
Należą do nich niewątpliwie: cena, jakość,
dostępność, serwis itd. Coraz częściej
jako Klienci interesujemy się również nie
tylko materiałami, z których jest zbudo-
wany produkt ale i technologią jego wy-
twarzania. Dlatego dziś chcemy Państwu
przybliżyć proces produkcyjny klocków
hamulcowych hiszpańskiej marki Remsa
- jednego z czołowych producentów
układów hamulcowych w Europie
i na świecie.
Proces produkcji rozpoczyna się od przy-
jęcia i skompletowania niezbędnych ma-
teriałów. W ich skład wchodzą surowce
chemiczne, metalowe oraz akcesoria.
Te pierwsze są komponowane w odpo-
wiednich proporcjach, a następnie pod-
dawane procesowi mieszania. W tym
miejscu należy podkreślić fakt, iż surowce
są całkowicie pozbawione metali ciężkich
jak azbest i cynk, a ich miejsce zajęły kom-
ponenty organiczne na bazie kauczuku,
żywic fenolowych, włókien kewlaru, celu-
lozy oraz składników syntetycznych z gru-
py grafitów. Specjaliści z centrum badań
Remsa w Pampelunie wzorując się na pro-
duktach OE opracowali kilkanaście skła-
dów mieszanek, które są stosowane w za-
leżności od rodzaju i przeznaczenia auta.
Po wymieszaniu surowiec trafia do formy,
kształtującej wygląd późniejszej okładziny
ciernej. W tym samym czasie w innym
procesie produkcyjnym powstają metalo-
we podkładki, wycinane na prasie, będące
podstawą klocka oraz akcesoria w posta-
ci nakładek antywibracyjnych „SHIM”
produkowanych z kompozytów stali oraz
gumy. Po odtłuszczeniu i nałożeniu kle-
ju, metalowe podkładki trafiają do prasy
wypalającej, gdzie następuje uformowa-
nie i spojenie z mieszanką cierną, a także
utwardzenie wstępnie powstałego pro-
duktu. Następnie w procesie szlifowania
i wiercenia usuwa się zbędny materiał oraz
formuje ostateczny kształt nieuzbrojone-
go klocka, wraz z niezbędnymi otworami
(np.: na czujnik hamulcowy). Kolejnym
niezwykle ważnym procesem w produk-
cji jest pięciokrotne wypalanie okładziny
klocka metodą SCORCHING (wypala-
nie w piecu płomieniami na wskroś) przy
jednoczesnym nacisku, równym jednej to-
nie. Na skutek tej operacji, materiał cierny
zostaje pozbawiony gazów powstałych
w procesie technologicznym, a w konse-
kwencji likwiduje efekt poślizgu podczas
hamowania (tzw. fading). Większość pro-
ducentów klocków stosuje tą metodę, jed-
nakże ze względu na koszty z tym związane
wykonują ją powierzchniowo, co niechyb-
nie wpływa na parametry techniczne oraz
jakość końcowego produktu. W kolejnym
etapie produkt jest malowany, osuszany
a następnie kierowany do montażu akce-
soriów takich jak: nakładki antywibracyj-
ne „SHIM” (wraz z nadrukiem), czujniki
oraz blaszane elementy montażowe.
Ostatnim procesem kończącym produk-
cje, jest pakowanie produktów, ułożenie
na paletach i przewiezienie do magazynów
wyrobów gotowych w centrum logistycz-
nym znajdującym się na terenie fabryki
Remsa.
Opisany schemat produkcji odpowiada
na wyzwania jakie przed producentami
stawia w ostatnich latach rynek. Koniecz-
ność sprostowania unijnym przepisom
ECE R-90, wykorzystanie najnowszych
technologii ale również komponentów
sprzyjających środowisku to elementy,
które wyznaczają ścieżkę badań i rozwoju
procesów produkcyjnych w REMSA, któ-
re są godne naśladowania.