Background Image
Previous Page  20 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 20 / 64 Next Page
Page Background

20

NOWOŚCI ASORTYMENTOWE

Wzorowy proces produkcyjny

Każdy z nas - kierowców przynajmniej raz

w życiu miał okazję kupować klocki ha-

mulcowe do swojego samochodu. Decy-

dując się na zakup konkretnego produk-

tu kierujemy się różnorakimi kryteriami.

Należą do nich niewątpliwie: cena, jakość,

dostępność, serwis itd. Coraz częściej

jako Klienci interesujemy się również nie

tylko materiałami, z których jest zbudo-

wany produkt ale i technologią jego wy-

twarzania. Dlatego dziś chcemy Państwu

przybliżyć proces produkcyjny klocków

hamulcowych hiszpańskiej marki Remsa

- jednego z czołowych producentów

układów hamulcowych w Europie

i na świecie.

Proces produkcji rozpoczyna się od przy-

jęcia i skompletowania niezbędnych ma-

teriałów. W ich skład wchodzą surowce

chemiczne, metalowe oraz akcesoria.

Te pierwsze są komponowane w odpo-

wiednich proporcjach, a następnie pod-

dawane procesowi mieszania. W tym

miejscu należy podkreślić fakt, iż surowce

są całkowicie pozbawione metali ciężkich

jak azbest i cynk, a ich miejsce zajęły kom-

ponenty organiczne na bazie kauczuku,

żywic fenolowych, włókien kewlaru, celu-

lozy oraz składników syntetycznych z gru-

py grafitów. Specjaliści z centrum badań

Remsa w Pampelunie wzorując się na pro-

duktach OE opracowali kilkanaście skła-

dów mieszanek, które są stosowane w za-

leżności od rodzaju i przeznaczenia auta.

Po wymieszaniu surowiec trafia do formy,

kształtującej wygląd późniejszej okładziny

ciernej. W tym samym czasie w innym

procesie produkcyjnym powstają metalo-

we podkładki, wycinane na prasie, będące

podstawą klocka oraz akcesoria w posta-

ci nakładek antywibracyjnych „SHIM”

produkowanych z kompozytów stali oraz

gumy. Po odtłuszczeniu i nałożeniu kle-

ju, metalowe podkładki trafiają do prasy

wypalającej, gdzie następuje uformowa-

nie i spojenie z mieszanką cierną, a także

utwardzenie wstępnie powstałego pro-

duktu. Następnie w procesie szlifowania

i wiercenia usuwa się zbędny materiał oraz

formuje ostateczny kształt nieuzbrojone-

go klocka, wraz z niezbędnymi otworami

(np.: na czujnik hamulcowy). Kolejnym

niezwykle ważnym procesem w produk-

cji jest pięciokrotne wypalanie okładziny

klocka metodą SCORCHING (wypala-

nie w piecu płomieniami na wskroś) przy

jednoczesnym nacisku, równym jednej to-

nie. Na skutek tej operacji, materiał cierny

zostaje pozbawiony gazów powstałych

w procesie technologicznym, a w konse-

kwencji likwiduje efekt poślizgu podczas

hamowania (tzw. fading). Większość pro-

ducentów klocków stosuje tą metodę, jed-

nakże ze względu na koszty z tym związane

wykonują ją powierzchniowo, co niechyb-

nie wpływa na parametry techniczne oraz

jakość końcowego produktu. W kolejnym

etapie produkt jest malowany, osuszany

a następnie kierowany do montażu akce-

soriów takich jak: nakładki antywibracyj-

ne „SHIM” (wraz z nadrukiem), czujniki

oraz blaszane elementy montażowe.

Ostatnim procesem kończącym produk-

cje, jest pakowanie produktów, ułożenie

na paletach i przewiezienie do magazynów

wyrobów gotowych w centrum logistycz-

nym znajdującym się na terenie fabryki

Remsa.

Opisany schemat produkcji odpowiada

na wyzwania jakie przed producentami

stawia w ostatnich latach rynek. Koniecz-

ność sprostowania unijnym przepisom

ECE R-90, wykorzystanie najnowszych

technologii ale również komponentów

sprzyjających środowisku to elementy,

które wyznaczają ścieżkę badań i rozwoju

procesów produkcyjnych w REMSA, któ-

re są godne naśladowania.