Background Image
Previous Page  21 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 21 / 52 Next Page
Page Background

21

WARSZTAT

wy części używanych.

Na rynku nie brak ofert regenerowania

wahaczy, jednak nigdy nie ma pewności

czy po regeneracji będą one tak samo czy

podobnie sprawne, jak części przezna-

czone do pierwszego montażu. Zaleca się

więc zakup nowych.

Przy montażu i demontażu nowych ele-

mentów zawieszenia należy pamiętać

o stosowaniu odpowiednich narzędzi.

Do rozłączania połączeń stożkowych ko-

nieczne są stosowne ściągacze. Łyżki czy

ciężkie młoty mogą uszkodzić inne ele-

menty. Przy demontażu śruby mocującej

górne wahacze w Passacie B5 koniecz-

ne może być wykorzystanie specjalne-

go przyrządu, ze względu na długość tej

śruby i jej ciasne pasowanie w zwrotnicy.

Tu pomocny jest właśnie wspomniany

wcześniej ściągacz, który usuwa śrubę bez

konieczności demontażu całej zwrotnicy

z samochodu. Sama śruba często koro-

duje ze względu na czynniki zewnętrzne

jak woda czy sól. Przed przystąpieniem

do montażu nowych wahaczy koniecznie

należy oczyścić wszystkie powierzchnie,

np. na zwrotnicy, do których przylega-

ją gumowe osłony sworzni. Zabezpiecza

to przed powstawaniem tzw. efektu kapi-

larnego, odpowiadającego za dojście wody

do wnętrza sworznia.

Istotne jest też dokręcanie połączeń stoż-

kowych sworzni zalecanym momentem

i przy wykorzystaniu nowych nakrętek za-

bezpieczających. Zbyt mocne dokręcenie

może spowodować trudności przy demon-

tażu. Śruby mocujące wahacz do nadwo-

zia mogą zo-

stać ponownie

użyte, jeśli nie

są uszkodzone

i skorodowa-

ne. Jednakże

z uwagi na czę-

ste uszkodzenia

śruby mocują-

cej górne wa-

hacze zacho-

dzące przy jej

d e m o n t a ż u ,

n a j l e p s z y m

wyjściem jest

z a op a t r z e n i e

się w dostępne

na rynku ze-

stawy nowych

śrub mocują-

cych. Wszystkie śruby także dokręca się

odpowiednim momentem.

Bardzo ważne jest, aby dokręcanie śrub

mocujących wahacze było wykonywane,

przy obciążonym masą pojazdu zawiesze-

niu i kołach znajdujących się w położeniu

naturalnym. Przy dokręcaniu ich w pod-

niesionym pojeździe, z maksymalnie roz-

prężonym zawieszeniem, powstają dodat-

kowe naprężenia skręcające do elementów

metalowo-gumowych, powodując ich

szybsze zużycie i niejednokrotnie uszko-

dzenie nowego elementu już w czasie sta-

wiania pojazdu na kołach. Należy także

zwrócić uwagę, aby w czasie montażu nie

uszkodzić gumowych osłon przegubów

kulistych.

Po naprawie konieczna jest kontrola

i ewentualna regulacja geometrii zawiesze-

nia pojazdu. Dobrze jest, przy wydawaniu

pojazdu klientowi, wyjaśnić wpływ złej

eksploatacji pojazdu na szybsze zużywanie

się części.

Wracając do obiegowej opinii dotyczącej

wyjątkowo wysokiej awaryjności zawie-

szeń wielowahaczowych, zwłaszcza w opi-

sywanym Passacie B5, należy pamiętać,

że jest to spowodowane głównie wykorzy-

stywaniem części zamiennych o niskiej ja-

kości oferowanych na rynku, co negatyw-

nie odbija się na trwałości całego układu.

Innymi czynnikami mającymi niekorzyst-

ny wpływ na trwałość tych zawieszeń jest

bardzo zła jakość dróg w wielu krajach jak

i w samej Polsce oraz błędy popełniane

w czasie napraw i eksploatacji.

Zawieszenie wielowahaczowe - Audi S1

Zawieszenie wielowahaczowe - Toyota