21
WARSZTAT
wy części używanych.
Na rynku nie brak ofert regenerowania
wahaczy, jednak nigdy nie ma pewności
czy po regeneracji będą one tak samo czy
podobnie sprawne, jak części przezna-
czone do pierwszego montażu. Zaleca się
więc zakup nowych.
Przy montażu i demontażu nowych ele-
mentów zawieszenia należy pamiętać
o stosowaniu odpowiednich narzędzi.
Do rozłączania połączeń stożkowych ko-
nieczne są stosowne ściągacze. Łyżki czy
ciężkie młoty mogą uszkodzić inne ele-
menty. Przy demontażu śruby mocującej
górne wahacze w Passacie B5 koniecz-
ne może być wykorzystanie specjalne-
go przyrządu, ze względu na długość tej
śruby i jej ciasne pasowanie w zwrotnicy.
Tu pomocny jest właśnie wspomniany
wcześniej ściągacz, który usuwa śrubę bez
konieczności demontażu całej zwrotnicy
z samochodu. Sama śruba często koro-
duje ze względu na czynniki zewnętrzne
jak woda czy sól. Przed przystąpieniem
do montażu nowych wahaczy koniecznie
należy oczyścić wszystkie powierzchnie,
np. na zwrotnicy, do których przylega-
ją gumowe osłony sworzni. Zabezpiecza
to przed powstawaniem tzw. efektu kapi-
larnego, odpowiadającego za dojście wody
do wnętrza sworznia.
Istotne jest też dokręcanie połączeń stoż-
kowych sworzni zalecanym momentem
i przy wykorzystaniu nowych nakrętek za-
bezpieczających. Zbyt mocne dokręcenie
może spowodować trudności przy demon-
tażu. Śruby mocujące wahacz do nadwo-
zia mogą zo-
stać ponownie
użyte, jeśli nie
są uszkodzone
i skorodowa-
ne. Jednakże
z uwagi na czę-
ste uszkodzenia
śruby mocują-
cej górne wa-
hacze zacho-
dzące przy jej
d e m o n t a ż u ,
n a j l e p s z y m
wyjściem jest
z a op a t r z e n i e
się w dostępne
na rynku ze-
stawy nowych
śrub mocują-
cych. Wszystkie śruby także dokręca się
odpowiednim momentem.
Bardzo ważne jest, aby dokręcanie śrub
mocujących wahacze było wykonywane,
przy obciążonym masą pojazdu zawiesze-
niu i kołach znajdujących się w położeniu
naturalnym. Przy dokręcaniu ich w pod-
niesionym pojeździe, z maksymalnie roz-
prężonym zawieszeniem, powstają dodat-
kowe naprężenia skręcające do elementów
metalowo-gumowych, powodując ich
szybsze zużycie i niejednokrotnie uszko-
dzenie nowego elementu już w czasie sta-
wiania pojazdu na kołach. Należy także
zwrócić uwagę, aby w czasie montażu nie
uszkodzić gumowych osłon przegubów
kulistych.
Po naprawie konieczna jest kontrola
i ewentualna regulacja geometrii zawiesze-
nia pojazdu. Dobrze jest, przy wydawaniu
pojazdu klientowi, wyjaśnić wpływ złej
eksploatacji pojazdu na szybsze zużywanie
się części.
Wracając do obiegowej opinii dotyczącej
wyjątkowo wysokiej awaryjności zawie-
szeń wielowahaczowych, zwłaszcza w opi-
sywanym Passacie B5, należy pamiętać,
że jest to spowodowane głównie wykorzy-
stywaniem części zamiennych o niskiej ja-
kości oferowanych na rynku, co negatyw-
nie odbija się na trwałości całego układu.
Innymi czynnikami mającymi niekorzyst-
ny wpływ na trwałość tych zawieszeń jest
bardzo zła jakość dróg w wielu krajach jak
i w samej Polsce oraz błędy popełniane
w czasie napraw i eksploatacji.
Zawieszenie wielowahaczowe - Audi S1
Zawieszenie wielowahaczowe - Toyota