Background Image
Previous Page  40 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 40 / 64 Next Page
Page Background

nasi

dostawcy

40

Układy hamulcowe są najważniejszym

układem bezpieczeństwa

(systemy ABS,

ESP czy ostatni MSC) oraz coraz częściej

układem komfortu

(ACC czy HHC)

i

wspomagania

(Line Assist czy Night

Vision). Zasada wspomagania podciśnie-

niowego układu hamulcowego właściwie

nie zmieniła się od 1927 roku, w którym

Bosch po raz pierwszy zaprezentował

taki układ. Jego działanie oparte było na

podciśnieniu. W silnikach benzynowych

można było go łatwo wykorzystać, jednak

w pojazdach diesla niezbędna była dodat-

kowa pompa podciśnienia. Po ponad 85

latach stosowania układu wspomagania

zależnego od podciśnienia,

19 czerwca

2013 r. w Boxbergu zaprezentowano

iBooster – układ wspomagania całko-

wicie niezależny od podciśnienia.

Dotychczas wzmocnienie siły, jaką

kierowca wywierał na pedał hamulca

uzyskiwano dzięki różnicy ciśnień, np.

z kolektora dolotowego bądź oddzielnej

pompy próżniowej. Obecnie wzmac-

nianie tej siły odbywa się za pomocą

serwomotoru. W tradycyjnym rozwią-

zaniu zwielokrotnienie siły było ograni-

czone różnicą ciśnień (atmosferycznego

i podciśnienia wytworzonego) oraz wiel-

kością membrany.

Obecnie uzyskuje się

znacznie większe wzmocnienie.

Kolejną ogromną zaletą iBoostera jest

możliwość rekuperacji energii w pojaz-

dach hybrydowych oraz elektrycznych

.

Badania przeprowadzone przez Boscha

dowodzą, że wykorzystanie rekuperacji

wydłuża dystans w pojazdach elektrycz-

nych nawet o kilkanaście procent.

iBooster w porównaniu z klasycznym

wspomaganiem ma mniejsze gaba-

ryty oraz niższą masę. Dzięki bardziej

kompaktowej konstrukcji łatwiej jest

go zastosować w większej ilości modeli

pojazdów.

Ze względu na możliwości adaptacyjne

kierowca ma identyczne odczucia, jak przy

hamowaniu z konwencjonalnym wspoma-

ganiem. Przy opóźnieniu ok. 0,3 g energia

kinetyczna pojazdu jest w 100% zamie-

niana na energię elektryczną, którą można

ponownie odzyskać. Zmagazynowana

w akumulatorach energia jest wykorzysty-

wana do zasilania silników elektrycznych

wspomagających silnik spalinowy.

Kolejną korzyścią iBoostera jest szyb-

kość narastania ciśnienia w układzie.

Po

120 ms, a więc 3 razy krócej niż w ukła-

dzie tradycyjnym, osiągane jest ciśnienie

maksymalne. Takie wspomaganie może

pracować w kilku trybach. Zmieniając tryb

pracy napędu np. z komfortowego lub

ekonomicznego na sportowy, także układ

hamulcowy zmieni swoją charakterystykę

stając się wydajniejszy i „ostrzejszy”.

Dzięki iBoosterowi w łatwy sposób można

zatrzymać pojazd np. podczas jazdy

z włączonym systemem ACC stop&go,

czy też przed pieszym z wykorzystaniem

funkcji ochrony pieszych.

Ciśnienie budo-

wane jest w sposób tradycyjny za pomocą

pompy hamulcowej, a nie poprzez hydro-

agregat ESP.

iBooster pełni bardzo ważną

rolę w rozwoju pojazdów autonomicznych

.

W takich pojazdach systemy bezpieczeń-

stwa muszą być redundantne „podwojone”.

Zarówno hydroagregat ESP, jak i iBooster

są w stanie zatrzymać pojazd, a ich dzia-

łanie jest od siebie niezależne. Obecnie

iBooster jest produkowany w fabrykach

w Polsce, a następnie dostarczany do wielu

producentów samochodów, np.: Audi, GM,

Honda, Tesla, VW.

Układ wspomagania całkowicie

niezależny od podciśnienia

iBooster

W ostatnich latach wymagania stawiane układom hamulcowym

stają się coraz bardziej rygorystyczne. Układy hamulcowe uległy

wielu zmianom i obecnie odgrywają coraz większą rolę w pojeździe.

silnik elektryczny

pompa

hamulcowa TCM

sprężyna cofająca

czujnik przesuwu

pedału hamulca

sterownik ECU

konwertor

momentu na siłę

obudowa

wzmacniacza

popychacz

iBooster – przekrój zespołu