fot. producenci
Wzorowe
SILNIKI FERRARI
KONKURS ENGINE OF THE YEAR JEST ORGANIZOWANY OD 20 LAT.
W TYM ROKU NAJLEPSZE OKAZAŁY SIĘ SILNIKI FERRARI.
T
ytuł silnika roku 2018 uzyskała
jednostka Ferrari – to 3,9-litro-
we V8 twin-turbo, która napędza
takie modele jak 488 GTB, 488 Spider
i 488 Pista. Silnik ma dokładnie 3902 ccm
pojemności i dysponuje mocą 670 KM,
osiąganą przy 8000 obr/min. Wraże-
nie robi też moment obrotowy: 760 Nm.
Dla przykładu Ferrari 488 GTB z tym silnikiem
osiąga 330 km/h. Do 100 km/h przyspie-
sza w trzy sekundy i średnio zużywa 11,4 l
benzyny na 100 km. Takie parametry ma
silnik stosowany w autach sportowych.
Tu nie zwraca się pierwszorzędnej uwagi
na zużycie paliwa, a na maksymalne osiągi.
Obok prezentujemy też najlepsze jednostki
napędowe stosowane w masowo produ-
kowanych autach. Ale uwaga – nie ma tu
żadnej wysokoprężnej. Ich czas w autach
osobowych powoli mija.
Z okazji 20-lecia istnienia konkursu
stworzono jeszcze jedną kategorię „Naj-
lepszy z najlepszych”, honorującą silni-
ki ostatnich dwóch dekad. Tutaj liderem
jest także Ferrari 3,9 twin-turbo V8, dru-
gi silnik to 1.0 EcoBoost Forda, a trzeci
rzędowy sześciocylindrowy silnik z BMW
M3 E46.
silnik ten uznano też za najlepszy
silnik sportowy i za najlepszy w klasie
pojemności 3.0–4.0
Ferrari 3.9 V8 twin-turbo
SILNIK
ROKU
2018
zastosowanie:
Ferrari 488 GTB,
488 Spider, 488 Pista
pojemność do 1.0
Grupa Volkswagen
silnik 1.0 TSI
pojemność 1–1.4
Grupa PSA silnik 1.2
PureTech
pojemność 1.4–1.8
BMW napęd
hybrydowy z silnikiem
benzynowym 1.5
pojemność 1.8–2.0
Porsche 2.0 turbo
NAJLEPSZY
SILNIK
W KATEGORII
zastosowanie:
Volkswagen Golf,
up!, Polo, T-Roc; Audi A1, A3,
Q2; Seat Ibiza, Arona, Toledo,
Ateca, Leon; Skoda Fabia,
Rapid, Karoq
zastosowanie:
Peugeot 208,
308, 2008, 3008, 5008; Citroën
C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee,
C4 Picasso, C4 Grand Picasso;
DS3, DS4; Opel Crossland X,
Grandland X
zastosowanie:
BMW i8
zastosowanie:
Porsche 718
Boxster, 718 Cayman
62
POD
KONIEC