fot. JCB
na szczyt
DROGA
UNIMOG TO CHYBA NAJCIEKAWSZY MERCEDES.
NIE MA DLA NIEGO ŻADNYCH PRZESZKÓD.
D
wa Unimogi U 5023 zdobyły najwyższy wulkan
świata: Ojos de Salado w Chile. Auta pobiły tym
samym rekord Guinnessa, wspinając się na wyso-
kość 6694 m n.p.m. Unimogi brały udział w specjalnej ekspedycji
naukowej. By bezpiecznie i sprawnie poruszały się po stromych
zboczach, zostały odpowiednio zmodyfikowane. Otrzymały np.
specjalne opony, potężne wyciągarki i bardzo ciekawy system
regulowania środka ciężkości. System ten został zamontowa-
ny z przodu auta, a na specjalnym wysięgniku zakładano np.
ciężkie koło zapasowe. Mogło być wysunięte do przodu lub
podniesione do góry tak, aby dociążyć przednią część samo-
chodu. Było to konieczne na bardzo stromych podjazdach i gdy
silnik wspierany był pracą wyciągarki.
Unimog U 5023 (dopuszczalna masa całkowita 14,3 ton) jest
wyposażony w 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności
5,1 litra i mocy 231 KM i osiąga 900 Nm momentu obrotowego
w zakresie od 1200 do 1600 obr./min. Prędkość maksymalna
to wprawdzie tylko 89 km/h, ale w zupełności to wystarcza.
Unimog to prawdziwe arcydzieło sztuki inżynierskiej, ma oczywi-
ście napęd 4x4, międzyosiowe i międzykołowe blokady, osiem
przełożeń do przodu i sześć do tyłu wraz z przekładnią reduk-
cyjną do jazdy w terenie. Unimog ma prześwit 41 cm i może
pokonywać przeszkody wodne do głębokości 120 cm. Jego
kolejną wizytówką jest system kontroli ciśnienia w oponach
Tirecontrol plus: właściwe ciśnienie w ogumieniu dla okre-
ślonej nawierzchni wybiera się naciśnięciem odpowiedniego
przycisku (pozycje Road – droga utwardzona, Sand – piach
lub Rough Road – teren).
Unimogi spotkać można w ponad 130 krajach, a o jego spraw-
ność dba ponad 650 punktów serwisowych.
Nazwa Unimog znana jest od 1946 r. To skrót od niemieckiego
wyrażenia „Universal-Motorgerät”, czyli „wielozadaniowa ma-
szyna silnikowa” dla rolnictwa, bo do pracy na roli pierwszy Uni-
mog został skonstruowany. Chyba miał zastąpić… traktor.
62
POD
KONIEC