Background Image
Previous Page  62 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 62 / 64 Next Page
Page Background

fot. JCB

na szczyt

DROGA

UNIMOG TO CHYBA NAJCIEKAWSZY MERCEDES.

NIE MA DLA NIEGO ŻADNYCH PRZESZKÓD.

D

wa Unimogi U 5023 zdobyły najwyższy wulkan

świata: Ojos de Salado w Chile. Auta pobiły tym

samym rekord Guinnessa, wspinając się na wyso-

kość 6694 m n.p.m. Unimogi brały udział w specjalnej ekspedycji

naukowej. By bezpiecznie i sprawnie poruszały się po stromych

zboczach, zostały odpowiednio zmodyfikowane. Otrzymały np.

specjalne opony, potężne wyciągarki i bardzo ciekawy system

regulowania środka ciężkości. System ten został zamontowa-

ny z przodu auta, a na specjalnym wysięgniku zakładano np.

ciężkie koło zapasowe. Mogło być wysunięte do przodu lub

podniesione do góry tak, aby dociążyć przednią część samo-

chodu. Było to konieczne na bardzo stromych podjazdach i gdy

silnik wspierany był pracą wyciągarki.

Unimog U 5023 (dopuszczalna masa całkowita 14,3 ton) jest

wyposażony w 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności

5,1 litra i mocy 231 KM i osiąga 900 Nm momentu obrotowego

w zakresie od 1200 do 1600 obr./min. Prędkość maksymalna

to wprawdzie tylko 89 km/h, ale w zupełności to wystarcza.

Unimog to prawdziwe arcydzieło sztuki inżynierskiej, ma oczywi-

ście napęd 4x4, międzyosiowe i międzykołowe blokady, osiem

przełożeń do przodu i sześć do tyłu wraz z przekładnią reduk-

cyjną do jazdy w terenie. Unimog ma prześwit 41 cm i może

pokonywać przeszkody wodne do głębokości 120 cm. Jego

kolejną wizytówką jest system kontroli ciśnienia w oponach

Tirecontrol plus: właściwe ciśnienie w ogumieniu dla okre-

ślonej nawierzchni wybiera się naciśnięciem odpowiedniego

przycisku (pozycje Road – droga utwardzona, Sand – piach

lub Rough Road – teren).

Unimogi spotkać można w ponad 130 krajach, a o jego spraw-

ność dba ponad 650 punktów serwisowych.

Nazwa Unimog znana jest od 1946 r. To skrót od niemieckiego

wyrażenia „Universal-Motorgerät”, czyli „wielozadaniowa ma-

szyna silnikowa” dla rolnictwa, bo do pracy na roli pierwszy Uni-

mog został skonstruowany. Chyba miał zastąpić… traktor.

62

POD

KONIEC