Nie można zapominać, że
oprócz nowoczesnych silników
Diesla, występują jeszcze starsze
jednostki wysokoprężne. W więk-
szości przypadków konstrukcyjnie
nie są one wyposażone w mnogość
skomplikowanych rozwiązań technicz-
nych. Do takich silników również po-
siadamy oleje silnikowe w ofercie Kraft
Automotive. Możliwość zastosowania ich
do silników z zapłonem samoczynnym
oznaczona jest na etykietach dodatkową
klasą API i dwoma cyframi: C i drugą. Jest
to oznaczenie normy jakościowej, gene-
ralnie im wyższa jest literka, biorąc pod
uwagę alfabet, tym lepszy jest dany olej.
W ofercie produktów Kraft mamy takie oleje
w klasach SN/CF jak Kraft Synthetic 5W30
DOX i Kraft Synthetic 5W40 oraz produkty
półsyntetyczne API SL/CF Kraft Semisyn-
thetic 10W40.
Oprócz kilku czynników, które decydują o wła-
ściwym doborze oleju silnikowego, które sta-
raliśmy się powyżej przybliżyć, występują też
inne elementy. Trzeba bezwzględnie pamię-
tać, że silniki Diesla konstrukcyjnie pracu-
ją pod większymi obciążeniami, mają wiele
bardzo skomplikowanych systemów i dlate-
go też właściwie dobrany olej silnikowy i jego
odpowiednia jakość jest bardzo istotna. Olej
podlega takim samym zaleceniom technicz-
nym i wymaganiom producenta pojazdu jak
inne części pojazdu. Biorąc pod uwagę po-
wyższe, zawsze w pierwszej kolejności na-
leży kierować się zaleceniami producenta
pojazdu w zakresie wymaganych środków
smarnych. Kolejną ważną zasadą, o której
należy pamiętać, jest fakt, że nawet najlep-
szy olej silnikowy nie będzie spełniał swojej
istotnej roli w silniku, jeżeli nie będziemy
dbali o jego regularną wymianę.
1. Pojazd wyposażony w układy oczyszczania spalin
DPF, FAP, SCR
Pojazdy wyposażone w systemy redukcji spalin wymagają
stosowania olejów, które według norm ACEA (Europejskie
Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) oznaczone są dodatkowo
literami C1, C2, C3 i C4, każdy producent oleju dodatkowo
sygnuje dopisek „Low SAPS”, które zawierają specjalne pakiety
dodatków uszlachetniających pozbawionych większej ilości
związków fosforu, siarki czyli popiołu siarczanowego, których
duża ilość powoduje szybsze zapchanie filtrów sadzy.
W gamie olejów Kraft oferujemy kilka produktów
z dodatkową klasą C. Produkt z klasą C2 Kraft Synthetic
5W30 CFX dedykowany jest głównie do pojazdów
francuskich. Seria olejów z klasą C3 to Kraft Synthetic
5W30 DPF (wymagania firm VW, Škoda, SEAT i Audi),
Kraft Synthetic 5W30 DOX (wymagania BMW, GM Dexos
2 oraz MB) i Kraft Synthetic 5W40 DPF dedykowany
do silników wyposażonych w pompowtryskiwacze (TDI)
i BMW oraz MB i Fiat.
2. Wymagania pojazdów do stosowania
olejów klasy LL (Long Life)
Kolejnym ważnym czynnikiem w stosowaniu
olejów jest okres międzywymianowy zalecany
przez producenta, jeżeli pojazd ma w zaleceniach
stosowanie olejów LL należy bezwzględnie
wybierać takie produkty. Produkty Kraft Synthetic
5W30 DPF, 5W40 DPF oraz 5W30 DOX są
dedykowane do pojazdów koncernów
VAG, BMW, MB oraz Fiat i GM wymagających
serwisu LONG LIFE.
3. Systemy wtrysku paliwa
Przy doborze środka smarnego musi być również
brany pod uwagę system wtrysku paliwa. Innego
rodzaju olejów wymagają silniki TDI i Common Rail
koncernu VAG, tu doskonale sprawdzi się Kraft
Synthetic 5W30 DPF lub 5W40 DPF. W przypadku
pojazdów BMW, OPEL i Mercedes zalecany jest
Kraft Synthetic 5W30 DOX).
53
NASI
DOSTAWCY