Background Image
Previous Page  34 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 34 / 64 Next Page
Page Background

5

6

WYJDŹ CAŁO

ZE STŁUCZKI

WRZUĆ

WYŻSZY BIEG

Jesteś na dobrej drodze! Zmierzasz do celu od-

powiednio szybko i bezkolizyjnie. Chcesz jednak

przyspieszyć i wrzucić wyższy bieg! Możesz się

wspomóc naukowo zbadanymi, a jednocześnie pro-

stymi metodami. Poniżej kilka przydatnych trików.

Nawet najlepiej przygotowanemu kierowcy, mogą

przydarzyć się niemiłe przygody. Jeśli wpadniesz

w poślizg i spowodujesz stłuczkę, musisz zacho-

wać zimną krew i na spokojnie wyciągnąć z tej sy-

tuacji wnioski. Każde niepowodzenie w realizacji

celu może być cenną lekcją, którą wykorzystasz

w niedalekiej przyszłości. Być może będziesz za

nią wdzięczny.

JAK PORADZIĆ SOBIE Z PORAŻKĄ?

Nie panikuj! Zadaj sobie pytanie, czy będzie

to dla Ciebie ważne za pięć lub dziesięć lat?

Zastanów się, co w takiej sytuacji doradziłbyś

najlepszemu przyjacielowi.

Wyciągnij wnioski. W jaki sposób

wykorzystasz to doświadczenie

w przyszłości? Czego się dowiedziałeś

o sobie? Jakie nowe umiejętności/wiedzę/

doświadczenia zgromadziłeś?

JAKIE TECHNIKI WARTO STOSOWAĆ?

Wizualizuj proces

Wyobraź sobie, że już osiągnąłeś swój cel.

Ale uważaj! Sama wizualizacja bez podjęcia

działania nie jest skuteczna i może zaszkodzić!

Przykład badania: Przed ważnymi egzaminami

podzielono studentów na dwie grupy. Jedna

z nich wyobrażała sobie, że przygotowuje się

do egzaminu, a druga, że osiąga upragniony

wynik. Lepsze wyniki uzyskała grupa, która

wyobrażała sobie proces uczenia się.

Powiąż cele z rutynowymi działaniami

To działa, jeśli Twoim celem jest wprowadzenie

nowego nawyku. Postaraj się go wbudować

w schemat Twojego dnia, np. codziennie

po sprawdzeniu skrzynki mailowej, przeznacz

30 minut na… Skuteczność tej metody

udowodnili naukowcy, którzy wykazali,

że studentom nauka idzie znacznie lepiej,

gdy łączą studiowanie materiałów

z rutynowymi zadaniami.

Ustal cele przedziałowe

Spróbuj wyznaczyć sobie cel przedziałowo,

czyli np. uczyć się codziennie 15–20 włoskich

słówek. Naukowcy zbadali dwie grupy osób,

które brały udział w programie odchudzania.

Pierwsza wyznaczyła sobie konkretny cel

(schudnąć 1 kg w tydzień). Druga wyznaczyła

cel przedziałowo (schudnąć 0,5–1,5 kg

w tydzień). Rezultaty osiągnięte przez obie grupy

były podobne, ale ci z celem przedziałowym

wykazali większe zaangażowanie i chętniej

zapisywali się na kontynuację programu.

dr Klaudia Kałążna

strateg, przedsiębiorca, doktor nauk humanistycznych, trener, doradca biznesowy, coach.

Na co dzień wspiera ludzi, którzy pragną zmiany w zakresie kariery lub własnego biznesu.

Łączy wykształcenie i doświadczenie biznesowe z zamiłowaniem do odkrywania ludzkiego

potencjału. Właścicielka firmy doradczo-szkoleniowej GroWings.

www.klaudiakalazna.com

34

rusz

z miejsca