NASI DOSTAWCY
INTER-NEWS
Wtryskiwacze benzyny zawdzięczamy
firmie Bosch, która w 1912 roku jako
pierwsza rozpoczęła badania nad takim
sposobem zasilania silnika. Z uwagi
na obecny trend zmniejszania pojem-
ności skokowej silnika przy utrzyma-
niu lub zwiększeniu jego mocy coraz
więcej producentów samochodów
wprowadza do oferty silniki z bezpo-
średnim wtryskiem benzyny. Ich zasto-
sowanie w rynku rozszerza się i według
prognoz udział na świecie tego syste-
mu zwiększył się do końca 2015 roku
do około 28%.
W pierwszych autach produkowanych
seryjnie (Mercedes 300 SL z 1954 roku)
stosowano wtrysk bezpośredni, jednak
rozwiązanie to okazało się być na tamte
czasy drogie i skomplikowane. Zastąpio-
no je wtryskiem pośrednim – znacznie
tańszym i również spełniającym swoje
zadanie.
Rewolucją okazało się ponowne wpro-
wadzenie
wtrysku
bezpośredniego
w 1996 roku, przy okazji premiery
Mitsubishi Carisma z silnikiem 1,8 GDI
i pomimo kłopotów ze zbyt dużą ilością
tlenków azotu, kolejne wersje układu
wtrysku bezpośredniego wykazały, że jest
to nowa droga w zasilaniu silników ben-
zynowych w kontekście coraz ostrzejszych
norm emisji spalin oraz trendu na zmniej-
szanie zużycia paliwa.
Układ bezpośredniego wtrysku benzyny
podzielony jest na część niskociśnieniową,
gdzie elektryczna pompa paliwa pompu-
je benzynę pod ciśnieniem ok. 6 barów,
do pompy wysokociśnieniowej. Pompa
ta spręża paliwo do ciśnienia do 200
barów i podaje je do szyny z wtryskiwa-
czami wysokociśnieniowymi (HDEV).
Dobrze rozpylone paliwo w precyzyjnie
odmierzonej dawce podawane jest bez-
pośrednio do komory spalania. Niejed-
nokrotnie cykl wtrysku podzielony jest
na kilka części aby jeszcze precyzyjniej
odmierzyć i rozpylić paliwo. Taki sposób
zasilania silnika umożliwia zwiększenie
jego wydajności, a więc i większą moc.
Dzięki stosowaniu układu wtrysku bez-
pośredniego benzyny współczesne silniki
są coraz wydajniejsze, zużywają mniej pa-
liwa (do 15%), uzyskują większy moment
obrotowy (do 5%) i emitują mniej spalin.
Rozruch zimnego silnika jest łatwiejszy
oraz odznacza się lepszą reakcją na zmianę
obciążenia. Same wtryskiwacze charakte-
ryzują się niską masą, równomiernym
dawkowaniem i dobrym rozdrobnieniem
paliwa.
Bosch jako czołowy dostawca tych sys-
temów dla producentów pojazdów, wraz
ze wzrostem ich udziału, oferuje zestawy
części zamiennych zawierający: o-ring
do wtryskiwacza wysokociśnieniowego,
uszczelkę komory spalania (teflonową),
podkładkę, pierścień mocujący. W ofercie
Bosch znalazły się również specjalistyczne
narzędzia do demontażu wtryskiwaczy.
W ofercie firmy Inter-Team znajduje
się ponad 150 wtryskiwaczy do ukła-
dów benzynowych zarówno do systemu
z wtryskiem pośrednim, jak i bezpo-
średnim, oraz kilka referencji zestawów
naprawczych do wtryskiwacza benzyno-
wego. Oferta tego asortymentu będzie
systematycznie się powiększać w związku
z coraz szerszym ich zastosowaniem przez
producentów pojazdów.
Wtryskiwacze bezpośredniego wtrysku
benzyny
Zalety wtrysku bezpośredniego:
• niskie zużycie paliwa;
• niska emisja zanieczyszczeń,
szczególnie w fazie rozruchu
oraz w fazie rozgrzewania;
• optymalny kształt strugi paliwa,
odpowiedni dla przebiegu pro-
cesu przygotowania mieszanki
i dynamiki jazdy.