Background Image
Previous Page  38 / 44 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 38 / 44 Next Page
Page Background

NASI DOSTAWCY

INTER-NEWS

Wtryskiwacze benzyny zawdzięczamy

firmie Bosch, która w 1912 roku jako

pierwsza rozpoczęła badania nad takim

sposobem zasilania silnika. Z uwagi

na obecny trend zmniejszania pojem-

ności skokowej silnika przy utrzyma-

niu lub zwiększeniu jego mocy coraz

więcej producentów samochodów

wprowadza do oferty silniki z bezpo-

średnim wtryskiem benzyny. Ich zasto-

sowanie w rynku rozszerza się i według

prognoz udział na świecie tego syste-

mu zwiększył się do końca 2015 roku

do około 28%.

W pierwszych autach produkowanych

seryjnie (Mercedes 300 SL z 1954 roku)

stosowano wtrysk bezpośredni, jednak

rozwiązanie to okazało się być na tamte

czasy drogie i skomplikowane. Zastąpio-

no je wtryskiem pośrednim – znacznie

tańszym i również spełniającym swoje

zadanie.

Rewolucją okazało się ponowne wpro-

wadzenie

wtrysku

bezpośredniego

w 1996 roku, przy okazji premiery

Mitsubishi Carisma z silnikiem 1,8 GDI

i pomimo kłopotów ze zbyt dużą ilością

tlenków azotu, kolejne wersje układu

wtrysku bezpośredniego wykazały, że jest

to nowa droga w zasilaniu silników ben-

zynowych w kontekście coraz ostrzejszych

norm emisji spalin oraz trendu na zmniej-

szanie zużycia paliwa.

Układ bezpośredniego wtrysku benzyny

podzielony jest na część niskociśnieniową,

gdzie elektryczna pompa paliwa pompu-

je benzynę pod ciśnieniem ok. 6 barów,

do pompy wysokociśnieniowej. Pompa

ta spręża paliwo do ciśnienia do 200

barów i podaje je do szyny z wtryskiwa-

czami wysokociśnieniowymi (HDEV).

Dobrze rozpylone paliwo w precyzyjnie

odmierzonej dawce podawane jest bez-

pośrednio do komory spalania. Niejed-

nokrotnie cykl wtrysku podzielony jest

na kilka części aby jeszcze precyzyjniej

odmierzyć i rozpylić paliwo. Taki sposób

zasilania silnika umożliwia zwiększenie

jego wydajności, a więc i większą moc.

Dzięki stosowaniu układu wtrysku bez-

pośredniego benzyny współczesne silniki

są coraz wydajniejsze, zużywają mniej pa-

liwa (do 15%), uzyskują większy moment

obrotowy (do 5%) i emitują mniej spalin.

Rozruch zimnego silnika jest łatwiejszy

oraz odznacza się lepszą reakcją na zmianę

obciążenia. Same wtryskiwacze charakte-

ryzują się niską masą, równomiernym

dawkowaniem i dobrym rozdrobnieniem

paliwa.

Bosch jako czołowy dostawca tych sys-

temów dla producentów pojazdów, wraz

ze wzrostem ich udziału, oferuje zestawy

części zamiennych zawierający: o-ring

do wtryskiwacza wysokociśnieniowego,

uszczelkę komory spalania (teflonową),

podkładkę, pierścień mocujący. W ofercie

Bosch znalazły się również specjalistyczne

narzędzia do demontażu wtryskiwaczy.

W ofercie firmy Inter-Team znajduje

się ponad 150 wtryskiwaczy do ukła-

dów benzynowych zarówno do systemu

z wtryskiem pośrednim, jak i bezpo-

średnim, oraz kilka referencji zestawów

naprawczych do wtryskiwacza benzyno-

wego. Oferta tego asortymentu będzie

systematycznie się powiększać w związku

z coraz szerszym ich zastosowaniem przez

producentów pojazdów.

Wtryskiwacze bezpośredniego wtrysku

benzyny

Zalety wtrysku bezpośredniego:

• niskie zużycie paliwa;

• niska emisja zanieczyszczeń,

szczególnie w fazie rozruchu

oraz w fazie rozgrzewania;

• optymalny kształt strugi paliwa,

odpowiedni dla przebiegu pro-

cesu przygotowania mieszanki

i dynamiki jazdy.