INTER-NEWS
WARSZTAT
Wymiana paska rozrządu
w Fiacie 500 1.2
[część II]
Montaż:
W pierwszej kolejności wymieniamy na-
pinacz i pompę wody (Fot. 7). W tym
drugim przypadku koniecznie jest do-
kładne odtłuszczenie powierzchni styku
bloku silnika z pompą wody. (Fot. 8)
Delikatnie nakładamy pastę uszczelnia-
jącą na powierzchnię styku pompy wody
z silnikiem, zwracając szczególną uwagę
by pokryć nią wyłącznie powierzchnię
elementu uszczelniającego oraz by ilość
nałożonej pasty była zgodna z instruk-
cjami producenta. Nadmierna ilość pasty
może powodować wycieki płynu chłodzą-
cego! Po zamontowaniu pompy wody nie
napełniać układu chłodzenia oraz odcze-
kać z dalszymi pracami około 1 godziny,
aż do momentu utwardzenia i zwulkani-
zowania się pasty.
Ważne: Przed nałożeniem pasty
uszczelniającej należy upewnić się,
że powierzchnia styku jest całkowicie
sucha i odtłuszczona.
Zakładanie paska zaczynamy od koła
zębatego wału korbowego, w kierunku
przeciwnym do ruchu wskazówek zega-
ra, kończąc ułożeniem go na napinaczu.
Należy upewnić się, że pasek dokładnie
przylega do kół zębatych i nigdzie nie jest
zagięty. Pasek rozrządu musi być mocno
napięty między kołami zębatymi!
Następnie, przy użyciu narzędzia OE
1860987000 obracamy napinacz, w kie-
runku przeciwnym do ruchu wskazówek
zegara, aż do osiągnięcia maksymalnej
wartości napięcia, po czym dokręcamy
nakrętkę napinacza. (Fot. 9)
W tym momencie pasek rozrządu jest
maksymalnie napięty. Sprawdzić usta-
wienie silnika! Teraz należy zdjąć blo-
kady wału korbowego i wałka rozrządu
oraz obrócić wał korbowy o dwa obroty
w prawo (zgodnie z ruchem obrotowym
silnika). Dzięki temu nowy pasek rozrzą-
du precyzyjnie się ułoży i w późniejszej
eksploatacji pomoże uniknąć zmniejsze-
nia napięcia paska. Następnie ponow-
nie zakładamy blokady wału korbowego
i wałka rozrządu.
Kolejnym etapem jest ustawienie napina-
cza zgodnie ze wskaźnikiem. W tym celu
luzujemy nakrętkę, a następnie - używa-
jąc narzędzia OE 1860987000 obracamy
napinacz w kierunku przeciwnym do ru-
chu wskazówek zegara aż wskaźnik nałoży
się na punkt odniesienia. (Fot. 9 i 10)
Ponownie dokręcamy nakrętkę momen-
tem 25 Nm używając klucza dynamome-
trycznego. Ponieważ wskaźnik widoczny
jest tylko od dołu, warto użyć małego lu-
sterka. (Fot. 11)
Usuwamy blokady wału korbowego oraz
wałka rozrządu i ponownie obracamy wał
korbowy o dwa obroty (zgodnie z obrota-
mi silnika). Ponownie zakładamy bloka-
dy, a w przypadku gdy okaże się to nie-
możliwe konieczne będzie sprawdzenie
ułożenia paska na kołach zębatych, po-
prawność ustawienia napięcia oraz ewen-
tualna korekta jego wartości na napina-
czu. (Fot. 12)
Usuwamy blokady i montujemy zde-
montowane wcześniej części w odwrot-
nej kolejności (moment dokręcenia
śrub koła pasowego wału korbowego
Fot. 7
Fot. 8
Fot. 9
Fot. 11
Fot. 12
Fot. 10