Background Image
Previous Page  32 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 32 / 52 Next Page
Page Background

INTER-NEWS

WARSZTAT

Wymiana paska rozrządu

w Fiacie 500 1.2

[część II]

Montaż:

W pierwszej kolejności wymieniamy na-

pinacz i pompę wody (Fot. 7). W tym

drugim przypadku koniecznie jest do-

kładne odtłuszczenie powierzchni styku

bloku silnika z pompą wody. (Fot. 8)

Delikatnie nakładamy pastę uszczelnia-

jącą na powierzchnię styku pompy wody

z silnikiem, zwracając szczególną uwagę

by pokryć nią wyłącznie powierzchnię

elementu uszczelniającego oraz by ilość

nałożonej pasty była zgodna z instruk-

cjami producenta. Nadmierna ilość pasty

może powodować wycieki płynu chłodzą-

cego! Po zamontowaniu pompy wody nie

napełniać układu chłodzenia oraz odcze-

kać z dalszymi pracami około 1 godziny,

aż do momentu utwardzenia i zwulkani-

zowania się pasty.

Ważne: Przed nałożeniem pasty

uszczelniającej należy upewnić się,

że powierzchnia styku jest całkowicie

sucha i odtłuszczona.

Zakładanie paska zaczynamy od koła

zębatego wału korbowego, w kierunku

przeciwnym do ruchu wskazówek zega-

ra, kończąc ułożeniem go na napinaczu.

Należy upewnić się, że pasek dokładnie

przylega do kół zębatych i nigdzie nie jest

zagięty. Pasek rozrządu musi być mocno

napięty między kołami zębatymi!

Następnie, przy użyciu narzędzia OE

1860987000 obracamy napinacz, w kie-

runku przeciwnym do ruchu wskazówek

zegara, aż do osiągnięcia maksymalnej

wartości napięcia, po czym dokręcamy

nakrętkę napinacza. (Fot. 9)

W tym momencie pasek rozrządu jest

maksymalnie napięty. Sprawdzić usta-

wienie silnika! Teraz należy zdjąć blo-

kady wału korbowego i wałka rozrządu

oraz obrócić wał korbowy o dwa obroty

w prawo (zgodnie z ruchem obrotowym

silnika). Dzięki temu nowy pasek rozrzą-

du precyzyjnie się ułoży i w późniejszej

eksploatacji pomoże uniknąć zmniejsze-

nia napięcia paska. Następnie ponow-

nie zakładamy blokady wału korbowego

i wałka rozrządu.

Kolejnym etapem jest ustawienie napina-

cza zgodnie ze wskaźnikiem. W tym celu

luzujemy nakrętkę, a następnie - używa-

jąc narzędzia OE 1860987000 obracamy

napinacz w kierunku przeciwnym do ru-

chu wskazówek zegara aż wskaźnik nałoży

się na punkt odniesienia. (Fot. 9 i 10)

Ponownie dokręcamy nakrętkę momen-

tem 25 Nm używając klucza dynamome-

trycznego. Ponieważ wskaźnik widoczny

jest tylko od dołu, warto użyć małego lu-

sterka. (Fot. 11)

Usuwamy blokady wału korbowego oraz

wałka rozrządu i ponownie obracamy wał

korbowy o dwa obroty (zgodnie z obrota-

mi silnika). Ponownie zakładamy bloka-

dy, a w przypadku gdy okaże się to nie-

możliwe konieczne będzie sprawdzenie

ułożenia paska na kołach zębatych, po-

prawność ustawienia napięcia oraz ewen-

tualna korekta jego wartości na napina-

czu. (Fot. 12)

Usuwamy blokady i montujemy zde-

montowane wcześniej części w odwrot-

nej kolejności (moment dokręcenia

śrub koła pasowego wału korbowego

Fot. 7

Fot. 8

Fot. 9

Fot. 11

Fot. 12

Fot. 10