INTER-NEWS
WARSZTAT
Samochody napędzane wodorem -
przyszłość motoryzacji i wyzwanie dla
warsztatów
Dziewięć stacji tankowania wodoru
ma powstać w Polsce do 2030 roku –
tak zakłada projekt opracowany przez
Instytut Transportu Samochodowego.
W tym celu powołano konsorcjum,
które ma ułatwić pozyskanie unijnych
dotacji na realizację inwestycji. W sie-
dzibie ITS producenci samochodów
- Toyota i Hyundai – zaprezentowali
modele aut napędzanych wodorem.
Zgodnie z zaleceniami Dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady Europy
2014/94/UE z 22 października 2014,
kraje unijne powinny sukcesywnie umoż-
liwiać przejazd samochodami napędza-
nymi wodorem przez swoje terytorium,
przede wszystkim na transeuropejskiej
sieci transportowej TEN-T. W tym cepu
potrzebne są stacje tankowania wodoru,
tymczasem na razie w Polsce nie mamy
ani jednej takiej stacji. Dla porównania
w Szwecji są trzy, ale np. w Niemczech
(w roku 2016) będzie ich już 20. W ca-
łej Europie działają w tej chwili 82 stacje
tankowania wodorem, a na świecie - 184.
Do 2020 roku ich liczba ma przekroczyć
1000.
Aby dostosować polską infrastruktu-
rę do unijnych wymogów, Instytut
Transportu Samochodowego podjął się
realizacji międzynarodowego projektu
HIT-2-Corridors i opracował projekt
upowszechnienia technologii wodorowej
w Polsce. Zgodnie z założeniami ITS,
do 2030 roku w Polsce ma powstać 9 stacji
tankowania wodorem. W pierwszej ko-
lejności – do 2020 roku – w Poznaniu,
Warszawie i Białymstoku. Z kolei
do 2030 roku w Szczecinie, rejonie Łodzi,
rejonie Trójmiasta, we Wrocławiu, w rejo-
nie Katowic oraz w Krakowie. Inwestycja
ma być finansowana z unijnych dota-
cji, a nad realizacją projektu ma czuwać
konsorcjum ITS, PGE i firmy Solaris. Ta
ostatnia już produkuje autobusy komuni-
kacji miejskiej napędzane wodorem, ale
eksportuje je za granicę – dwa z nich wożą
pasażerów w Hamburgu. ITS przewiduje,
że upowszechnienie technologii wodoro-
wej w Polsce nastąpi w latach 2040-2050.
„Dzięki realizacji założeń ITS na więk-
szości obszaru kraju możliwy byłby ruch
samochodów wyposażonych w ogniwa
paliwowe” – uważa dr hab. inż. Wojciech
Gis, kierownik projektu.
Sieć stacji tankowania wodorem to w Pol-
sce odległa przyszłość, tymczasem kon-
cerny samochodowe Toyota i Hyundai
oferują już na wybranych rynkach seryj-
ne modele aut napędzanych wodorem.
Można je było zobaczyć i przetestować
na konferencji zorganizowanej w siedzi-
bie ITS w Warszawie. Ich producenci
przekonują, że są to pojazdy bardziej
wydajne niż elektryczne zasilane z aku-
mulatorów. Jeden kilogram wodoru wy-
starcza bowiem na pokonanie 100 km,
co oznacza, że zasięg samochodu z tech-
nologią wodorową wynosi 500-600 km
na jednym tankowaniu. Koszt przejazdu
100 km to około 40 zł.
Jednym z modeli prezentowanych w ITS
była Toyota Mirai. Jest to pierwszy sa-
mochód seryjny Toyoty wykorzystujący
wodorowe ogniwa paliwowe. „Pobiera-
ny z baku wodór podlega w nich reakcji
z tlenem wytwarzając prąd służący do za-
silania silnika elektrycznego. Produktem
ubocznym jest woda wyrzucana przez
rurę wydechową” – wyjaśnia inż. Andrzej
Szałek z Toyoty.
Elementy układu napędowego umieszczo-
ne są pod podłogą kabiny, a samo ogniwo
paliwowe znajduje się pod maską - w tra-
dycyjnym miejscu zarezerwowanym dla
silnika spalinowego. Samochód wyposa-
żony jest także w system bezpieczeństwa
zapobiegający ewentualnej eksplozji. Gdy
na zewnątrz zbiornika z wodorem znacz-
nie wzrośnie temperatura (np. w wyniku
pożaru), zawór odcina dopływ wodoru