Background Image
Previous Page  28 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 28 / 52 Next Page
Page Background

INTER-NEWS

WARSZTAT

Samochody napędzane wodorem -

przyszłość motoryzacji i wyzwanie dla

warsztatów

Dziewięć stacji tankowania wodoru

ma powstać w Polsce do 2030 roku –

tak zakłada projekt opracowany przez

Instytut Transportu Samochodowego.

W tym celu powołano konsorcjum,

które ma ułatwić pozyskanie unijnych

dotacji na realizację inwestycji. W sie-

dzibie ITS producenci samochodów

- Toyota i Hyundai – zaprezentowali

modele aut napędzanych wodorem.

Zgodnie z zaleceniami Dyrektywy

Parlamentu Europejskiego i Rady Europy

2014/94/UE z 22 października 2014,

kraje unijne powinny sukcesywnie umoż-

liwiać przejazd samochodami napędza-

nymi wodorem przez swoje terytorium,

przede wszystkim na transeuropejskiej

sieci transportowej TEN-T. W tym cepu

potrzebne są stacje tankowania wodoru,

tymczasem na razie w Polsce nie mamy

ani jednej takiej stacji. Dla porównania

w Szwecji są trzy, ale np. w Niemczech

(w roku 2016) będzie ich już 20. W ca-

łej Europie działają w tej chwili 82 stacje

tankowania wodorem, a na świecie - 184.

Do 2020 roku ich liczba ma przekroczyć

1000.

Aby dostosować polską infrastruktu-

rę do unijnych wymogów, Instytut

Transportu Samochodowego podjął się

realizacji międzynarodowego projektu

HIT-2-Corridors i opracował projekt

upowszechnienia technologii wodorowej

w Polsce. Zgodnie z założeniami ITS,

do 2030 roku w Polsce ma powstać 9 stacji

tankowania wodorem. W pierwszej ko-

lejności – do 2020 roku – w Poznaniu,

Warszawie i Białymstoku. Z kolei

do 2030 roku w Szczecinie, rejonie Łodzi,

rejonie Trójmiasta, we Wrocławiu, w rejo-

nie Katowic oraz w Krakowie. Inwestycja

ma być finansowana z unijnych dota-

cji, a nad realizacją projektu ma czuwać

konsorcjum ITS, PGE i firmy Solaris. Ta

ostatnia już produkuje autobusy komuni-

kacji miejskiej napędzane wodorem, ale

eksportuje je za granicę – dwa z nich wożą

pasażerów w Hamburgu. ITS przewiduje,

że upowszechnienie technologii wodoro-

wej w Polsce nastąpi w latach 2040-2050.

„Dzięki realizacji założeń ITS na więk-

szości obszaru kraju możliwy byłby ruch

samochodów wyposażonych w ogniwa

paliwowe” – uważa dr hab. inż. Wojciech

Gis, kierownik projektu.

Sieć stacji tankowania wodorem to w Pol-

sce odległa przyszłość, tymczasem kon-

cerny samochodowe Toyota i Hyundai

oferują już na wybranych rynkach seryj-

ne modele aut napędzanych wodorem.

Można je było zobaczyć i przetestować

na konferencji zorganizowanej w siedzi-

bie ITS w Warszawie. Ich producenci

przekonują, że są to pojazdy bardziej

wydajne niż elektryczne zasilane z aku-

mulatorów. Jeden kilogram wodoru wy-

starcza bowiem na pokonanie 100 km,

co oznacza, że zasięg samochodu z tech-

nologią wodorową wynosi 500-600 km

na jednym tankowaniu. Koszt przejazdu

100 km to około 40 zł.

Jednym z modeli prezentowanych w ITS

była Toyota Mirai. Jest to pierwszy sa-

mochód seryjny Toyoty wykorzystujący

wodorowe ogniwa paliwowe. „Pobiera-

ny z baku wodór podlega w nich reakcji

z tlenem wytwarzając prąd służący do za-

silania silnika elektrycznego. Produktem

ubocznym jest woda wyrzucana przez

rurę wydechową” – wyjaśnia inż. Andrzej

Szałek z Toyoty.

Elementy układu napędowego umieszczo-

ne są pod podłogą kabiny, a samo ogniwo

paliwowe znajduje się pod maską - w tra-

dycyjnym miejscu zarezerwowanym dla

silnika spalinowego. Samochód wyposa-

żony jest także w system bezpieczeństwa

zapobiegający ewentualnej eksplozji. Gdy

na zewnątrz zbiornika z wodorem znacz-

nie wzrośnie temperatura (np. w wyniku

pożaru), zawór odcina dopływ wodoru