Background Image
Previous Page  42 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 42 / 60 Next Page
Page Background

42

PORADY

Szczegółowa instrukcja wymiany komponentów

rozrządu w samochodzie Audi A3 1.8T o kodzie

silnika ARZ

Audi A3 napędzany silnikiem 1.8T

(ARZ) jest bardzo popularnym sa-

mochodem. Powodem jego popu-

larności jest połączenie klasycznego

hatchback’a zawierającego nowoczesne

rozwiązania ze stupięćdziesięciokon-

nym silnikiem 1.8T, co czyni go nie-

zwykle żwawym przyjacielem na drodze

o umiarkowanym apetycie na paliwo.

Napęd rozrządu w opisywanym silni-

ku jest realizowany za pomocą paska

rozrządu, gdzie podczas jego wymiany

mogą powstać istotne błędy wynikają-

ce z nieprawidłowego montażu. Aby

operacja ta przebiegła bezproblemowo,

eksperci ContiTech Power Transmis-

sion Group przedstawiają szczegółową

instrukcję, w której „krok po kroku”

wyjaśniają procedurę prawidłowej wy-

miany paska.

Producent zaleca wymianę paska rozrządu

oraz rolki napinającej co 180,000 km lub

przed upływem 5 lat.

Czas wymiany trwa 2,2 godziny.

Wskazówka: Pasek wielorowkowy powi-

nien być wymieniony w tym samym cza-

sie co pasek rozrządu. Pasek wielorowko-

wy ma ten sam okres wymiany co pasek

rozrządu. Konieczne jest zatem, aby zmie-

nić pasek wielorowkowy, jako część zesta-

wu, w celu uniknięcia późniejszych awarii,

co wiąże się z niepotrzebnymi kosztami.

Prawidłowy montaż wymaga zastoso-

wania następujących narzędzi specjal-

nych:

1. Pin blokujący (T40011)

2. Śruba ustawienia rolki napinającej

(T10092)

3. Belka do podwieszania silnika (10-

222A)

Prace przygotowawcze:

• Zidentyfikować pojazd przy użyciu

kodu silnika.

• Odłączyć akumulator pojazdu.

• Nie obracać wału korbowego lub

wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu

został ściągnięty.

• Obracać silnik w normalnym kierun-

ku obrotów (w prawo).

• Obracać silnik TYLKO kołem zęba-

tym wału korbowego, a nie innymi

kołami zębatymi.

• Zwrócić uwagę na wszystkie momen-

ty dokręcania.

• Podnieść pojazd i podeprzeć silnik

lub zamontować belkę do podwiesza-

nia silnika tak, aby odprężyć przednie

mocowanie (poduszkę) silnika.

Zdemontować: Osłonę silnika, zbiorni-

czek płynu wspomagania układu kierow-

niczego (nie odłączać przewodów), pasek

układu pomocniczego i napinacz paska,

zbiorniczek płynu chłodzącego (węże nie

muszą być odłączone), górną, środko-

wą i dolną pokrywę rozrządu, rozłączyć

przewody paliwowe, zdemontować wtycz-

kę z czujnika Halla, wąż pomiędzy rurą

powietrza doładowanego a chłodnicą,

dolną osłonę silnika, koło pasowe wałku

korbowego i przednią poduszkę silnika,

podeprzeć silnik lub zamontować belkę

do podwieszania silnika.

Demontaż:

1. Ustawić znaki odniesienia w położenie

GMP 1 cylindra.

2. Znak (nacięcie) na kole wałka rozrządu

musi się pokryć ze znakiem (nacięciem)

na tylnej osłonie paska rozrządu (Zdj. 1).

3. Sprawdzić ustawienie znaku na wale

korbowym. Aby to zrobić należy wyjąć

gumową zatyczkę z obudowy skrzyni bie-

gów (Zdj. 2, 3, 4). Znak (nacięcie) na kole

zamachowym musi pokryć się ze znakiem

(grotem) w otworze (Zdj. 5).

Zdj. 1

Zdj. 2

Zdj. 3

Zdj. 4