42
PORADY
Szczegółowa instrukcja wymiany komponentów
rozrządu w samochodzie Audi A3 1.8T o kodzie
silnika ARZ
Audi A3 napędzany silnikiem 1.8T
(ARZ) jest bardzo popularnym sa-
mochodem. Powodem jego popu-
larności jest połączenie klasycznego
hatchback’a zawierającego nowoczesne
rozwiązania ze stupięćdziesięciokon-
nym silnikiem 1.8T, co czyni go nie-
zwykle żwawym przyjacielem na drodze
o umiarkowanym apetycie na paliwo.
Napęd rozrządu w opisywanym silni-
ku jest realizowany za pomocą paska
rozrządu, gdzie podczas jego wymiany
mogą powstać istotne błędy wynikają-
ce z nieprawidłowego montażu. Aby
operacja ta przebiegła bezproblemowo,
eksperci ContiTech Power Transmis-
sion Group przedstawiają szczegółową
instrukcję, w której „krok po kroku”
wyjaśniają procedurę prawidłowej wy-
miany paska.
Producent zaleca wymianę paska rozrządu
oraz rolki napinającej co 180,000 km lub
przed upływem 5 lat.
Czas wymiany trwa 2,2 godziny.
Wskazówka: Pasek wielorowkowy powi-
nien być wymieniony w tym samym cza-
sie co pasek rozrządu. Pasek wielorowko-
wy ma ten sam okres wymiany co pasek
rozrządu. Konieczne jest zatem, aby zmie-
nić pasek wielorowkowy, jako część zesta-
wu, w celu uniknięcia późniejszych awarii,
co wiąże się z niepotrzebnymi kosztami.
Prawidłowy montaż wymaga zastoso-
wania następujących narzędzi specjal-
nych:
1. Pin blokujący (T40011)
2. Śruba ustawienia rolki napinającej
(T10092)
3. Belka do podwieszania silnika (10-
222A)
Prace przygotowawcze:
• Zidentyfikować pojazd przy użyciu
kodu silnika.
• Odłączyć akumulator pojazdu.
• Nie obracać wału korbowego lub
wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu
został ściągnięty.
• Obracać silnik w normalnym kierun-
ku obrotów (w prawo).
• Obracać silnik TYLKO kołem zęba-
tym wału korbowego, a nie innymi
kołami zębatymi.
• Zwrócić uwagę na wszystkie momen-
ty dokręcania.
• Podnieść pojazd i podeprzeć silnik
lub zamontować belkę do podwiesza-
nia silnika tak, aby odprężyć przednie
mocowanie (poduszkę) silnika.
Zdemontować: Osłonę silnika, zbiorni-
czek płynu wspomagania układu kierow-
niczego (nie odłączać przewodów), pasek
układu pomocniczego i napinacz paska,
zbiorniczek płynu chłodzącego (węże nie
muszą być odłączone), górną, środko-
wą i dolną pokrywę rozrządu, rozłączyć
przewody paliwowe, zdemontować wtycz-
kę z czujnika Halla, wąż pomiędzy rurą
powietrza doładowanego a chłodnicą,
dolną osłonę silnika, koło pasowe wałku
korbowego i przednią poduszkę silnika,
podeprzeć silnik lub zamontować belkę
do podwieszania silnika.
Demontaż:
1. Ustawić znaki odniesienia w położenie
GMP 1 cylindra.
2. Znak (nacięcie) na kole wałka rozrządu
musi się pokryć ze znakiem (nacięciem)
na tylnej osłonie paska rozrządu (Zdj. 1).
3. Sprawdzić ustawienie znaku na wale
korbowym. Aby to zrobić należy wyjąć
gumową zatyczkę z obudowy skrzyni bie-
gów (Zdj. 2, 3, 4). Znak (nacięcie) na kole
zamachowym musi pokryć się ze znakiem
(grotem) w otworze (Zdj. 5).
Zdj. 1
Zdj. 2
Zdj. 3
Zdj. 4