46
PORADY
Prawidłowa wymiana komponentów układu rozrządu
w jednostce napędowej Renault Megane Scenic -
1,9 dTi (F9Q710/716/720/722/730/734/736)
Silnik 1,9 dTi uznany za bardzo wytrzy-
mały i ekonomiczny z powodzeniem
stosowany był w samochodach marki
Renault, a model o wymownej nazwie
„Megane Scenic” cieszył się dużą po-
pularnością ze względu na ekonomicz-
ność, komfort jak również nowatorskie
rozwiązania. Popularność, jak w każdej
marce, przełożyła się na ilość wymienia-
nych rozrządów, a niestety popełniane
w trakcie montażu nawet niewielkie
błędy w konsekwencji mogły prowadzić
do uszkodzenia układu. Jak w każdym
układzie rozrządu bez względu na sto-
pień skomplikowania trzeba zastoso-
wać się do wszelkich wskazówek, które
doprowadzą do szczęśliwego finału oraz
bezawaryjnego przebiegu do następnej
wymiany rozrządu.
Przystępując do demontażu musimy pa-
miętać o kilku podstawowych zasadach:
1. Odłączamy akumulator.
2. Po zdjęciu paska NIE OBRACAMY
wałem korbowym ani wałkiem roz-
rządu.
3. Wykręcamy świece żarowe by łatwiej
obracało się układem.
4. Obracamy tylko kołem wału korbo-
wego i tylko w kierunku rzeczywi-
stych obrotów silnika.
5. Zwracamy
szczególną
uwagę
na WSZYSTKIE momenty dokręce-
nia śrub stosując dynamometryczny
klucz wzorcowany.
6. Po wymianie paska sprawdzamy po-
czątek podawania pompy wtryskowej.
Uwaga! Przed odłączeniem akumulatora
należy zapisać kod radia.
Demontaż:
1. Identyfikujemy kod silnika z blaszki
informacyjnej (przy bloku silnika).
2. Podnosimy i zabezpieczamy przód po-
jazdu.
3. Demontujemy: dolną osłonę silnika,
prawe przednie koło, osłonę silnika
(rys. 1), wspornik silnika oraz jeśli
to konieczne, filtr i króćce paliwa.
4. Luzujemy napinacz i zdejmujemy pa-
sek wielorowkowy.
5. Podpieramy silnik za pomocą uni-
wersalnego wspornika zawieszając
go od góry lub za pomocą trzpienia
wspierającego między miską olejową
a korpusem przedniej osi (rys. 2).
6. Zdejmujemy prawą poduszkę silnika
(rys. 3).
7. Obracając wał korbowy w kierun-
ku jego rzeczywistych jego obrotów
(w prawo) ustawiamy aż znaki na kole
wałka rozrządu pokryją się ze znakami
na osłonie wałka rozrządu (rys.4).
8. Wyjmujemy śruby zaślepiające z blo-
ku cylindrów i za pomocą trzpienia
nr 1054 (dostępny w Conti ® Tool
Box, rys. 5, 6) blokujemy koło zama-
chowe – sprawdzić poprawność osa-
dzenia trzpienia.
Rys. 1
Rys. 2
Rys. 3
Rys. 4
Rys. 5
Rys. 6