Background Image
Previous Page  46 / 56 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 46 / 56 Next Page
Page Background

46

PORADY

Prawidłowa wymiana komponentów układu rozrządu

w jednostce napędowej Renault Megane Scenic -

1,9 dTi (F9Q710/716/720/722/730/734/736)

Silnik 1,9 dTi uznany za bardzo wytrzy-

mały i ekonomiczny z powodzeniem

stosowany był w samochodach marki

Renault, a model o wymownej nazwie

„Megane Scenic” cieszył się dużą po-

pularnością ze względu na ekonomicz-

ność, komfort jak również nowatorskie

rozwiązania. Popularność, jak w każdej

marce, przełożyła się na ilość wymienia-

nych rozrządów, a niestety popełniane

w trakcie montażu nawet niewielkie

błędy w konsekwencji mogły prowadzić

do uszkodzenia układu. Jak w każdym

układzie rozrządu bez względu na sto-

pień skomplikowania trzeba zastoso-

wać się do wszelkich wskazówek, które

doprowadzą do szczęśliwego finału oraz

bezawaryjnego przebiegu do następnej

wymiany rozrządu.

Przystępując do demontażu musimy pa-

miętać o kilku podstawowych zasadach:

1. Odłączamy akumulator.

2. Po zdjęciu paska NIE OBRACAMY

wałem korbowym ani wałkiem roz-

rządu.

3. Wykręcamy świece żarowe by łatwiej

obracało się układem.

4. Obracamy tylko kołem wału korbo-

wego i tylko w kierunku rzeczywi-

stych obrotów silnika.

5. Zwracamy

szczególną

uwagę

na WSZYSTKIE momenty dokręce-

nia śrub stosując dynamometryczny

klucz wzorcowany.

6. Po wymianie paska sprawdzamy po-

czątek podawania pompy wtryskowej.

Uwaga! Przed odłączeniem akumulatora

należy zapisać kod radia.

Demontaż:

1. Identyfikujemy kod silnika z blaszki

informacyjnej (przy bloku silnika).

2. Podnosimy i zabezpieczamy przód po-

jazdu.

3. Demontujemy: dolną osłonę silnika,

prawe przednie koło, osłonę silnika

(rys. 1), wspornik silnika oraz jeśli

to konieczne, filtr i króćce paliwa.

4. Luzujemy napinacz i zdejmujemy pa-

sek wielorowkowy.

5. Podpieramy silnik za pomocą uni-

wersalnego wspornika zawieszając

go od góry lub za pomocą trzpienia

wspierającego między miską olejową

a korpusem przedniej osi (rys. 2).

6. Zdejmujemy prawą poduszkę silnika

(rys. 3).

7. Obracając wał korbowy w kierun-

ku jego rzeczywistych jego obrotów

(w prawo) ustawiamy aż znaki na kole

wałka rozrządu pokryją się ze znakami

na osłonie wałka rozrządu (rys.4).

8. Wyjmujemy śruby zaślepiające z blo-

ku cylindrów i za pomocą trzpienia

nr 1054 (dostępny w Conti ® Tool

Box, rys. 5, 6) blokujemy koło zama-

chowe – sprawdzić poprawność osa-

dzenia trzpienia.

Rys. 1

Rys. 2

Rys. 3

Rys. 4

Rys. 5

Rys. 6