47
PORADY
9. Demontujemy górną i dolną osłonę
paska rozrządu, koło pasowe wału
korbowego, śruby mocujące przewo-
dy paliwowe.
10. Blokujemy koło pompy wtryskowej
za pomocą blokady 1317 (rys.7).
11. Luzujemy śrubę środkową napinacza
po czym zdejmujemy pasek i wkrę-
camy od tyłu śrubę M6x45 w osłonę
(wskazówka: pomocny może być do-
datkowy znak na wale korbowym oraz
kole pompy wtryskowej.
UWAGA: Przed montażem kontrolujemy
znaki, liniał wałka rozrządu oraz trzpień
blokujący pompę wtryskową.
Zwracamy uwagę na oznakowanie kierun-
ku ruchu na pasku.
Demontujemy
rolkę
prowadzącą,
a w przypadku gdy śruba ciężko się obraca
należy za pomocą gwintownika wykańcza-
jącego poprawić gwint, ponieważ śruba ta
jest wkręcania bez kontaktu wzrokowego
(rys. 8, 9).
Montaż:
1. Montujemy nowy napinacz oraz rol-
kę prowadzącą (początkowo śruby
dokręcamy ręcznie by nie uszkodzić
gwintu po czym dokręcamy kluczem
dynamometrycznym na odpowiednią
wartość).
2. Zakładamy pasek rozrządu napinając
od lewej strony i ustawiamy na znaki
(rys. 10, 11).
3. Na wewnętrznej stronie kredą zazna-
czyć dodatkowy znak (rys. 12).
4. Śrubę M6x45mm wkręcamy w tylną
osłonę paska by uzyskać naprężenie
paska.
5. Wyjąć trzpień blokujący wał korbowy.
6. Wkręcić śrubę M6x45mm do uzyska-
nia prawidłowego naprężenia paska
(zmierzyć narzędziem pomiarowym
Conti ® BTT Hz (rys.13).
7. Obrócić wałem korbowym cztery
obroty w prawo.
8. Umieszczając ponownie trzpień blo-
kujący wał korbowy sprawdzić prawi-
dłowe pokrywanie się znaków paska
ze znakami na kołach zębatych.
9. Wyjąć trzpień blokujący wał korbowy.
10. Ponownie sprawdzić poprawność na-
ciągu paska (jeśli wartości są niepra-
widłowe powtórzyć proces naprężania
łącznie z obróceniem silnika).
11. Zamontować elementy w kolejności
odwrotnej do demontażu.
12. Wkręcić nową śrubę koła pasowego
wału korbowego i dokręcić ją momen-
tem 20 Nm + 100°- 130°.
13. Udokumentować wymianę wypełnia-
jąc naklejkę (rys.14).
Rys. 7
Rys. 8
Rys. 10
Rys. 11
Rys. 12
Rys. 13
Rys. 14
Rys. 9