7
AKTUALNOŚCI - INTER-TEAM
Usuwasz – zanieczyszczasz, czyli smog
w wielkim mieście
Smog to w ostatnich tygodniach temat
numer jeden. W Polsce jego przyczyną jest
tzw. niska emisja, czyli pyły i gazy pocho-
dzące z przemysłu, gospodarstw domo-
wych oraz transportu. Uznaje się, że trans-
port jest źródłem zaledwie kilku procent
emisji szkodliwych pyłów, są to jednak
dane uśrednione. W dużych miastach, ta-
kich jak Kraków czy Warszawa, transport
odpowiada niemal za 60 proc. emisji za-
nieczyszczeń. Olbrzymi wpływ na to mają
samochody z silnikami Diesla, które emi-
tują znacznie więcej szkodliwych spalin niż
auta z silnikami benzynowymi. Ponadto,
kierowcy, którzy decydują się na wycięcie
ltra DPF odpowiedzialnego za wypalanie
szkodliwych cząstek, nieświadomie przy-
czyniają się do pogorszenia jakości powie-
trza, którym oddychamy.
Krótki dystans – duża emisja
W miastach, po których jeździ dużo
pojazdów z silnikami Diesla, znacząco
wzrasta poziom smogu oraz ryzyko zacho-
rowania na raka, ponieważ cząstki stałe
opuszczające rurę wydechową wykazują
silne działanie rakotwórcze. Największą
emisję sadzy oraz związków toksycznych
dla naszego organizmu możemy zaobser-
wować podczas rozruchu silnika i jego
pracy w niskiej temperaturze. W począt-
kowych momentach pracy silnika, każde
mocniejsze otwarcie prze-
pustnicy to również większa
emisja sadzy.
Część zamienna, która
ma znaczenie
Aby ograniczyć nadmierną
emisję spalin, producenci
samochodów z silnikiem
Diesla wyposażają pojazdy
w ltr cząstek stałych, który
ma dwie zasadnicze funkcje.
Pierwszą jest zatrzymywanie
cząstek stałych wydobywających się z silni-
ka, a drugą ich wypalanie wewnątrz ltra.
Filtr ten – jak wszystkie części zamienne
w samochodzie - z czasem ulega zużyciu
i wymaga wymiany lub regeneracji. Szu-
kając oszczędności, niektórzy kierowcy
decydują się na zupełne usunięcie ltra,
nie wiedząc o tym, że w ten sposób znacz-
nie zwiększają poziom emisji szkodliwych
związków do atmosfery. Usuwając ltr
stają się takimi samymi trucicielami jak
osoby, które palą w piecach na przykład
plastikowymi butelkami.
Usuniesz – nie pojedziesz
Coraz częściej pojawiający się problem
smogu w dużych aglomeracjach wymusi
prawdopodobnie w przyszłości większy
nacisk na kontrole drogowe emisji spa-
lin, tak jak ma to miejsce poza granica-
mi naszego kraju. Na przykład w Niem-
czech jeżeli podczas rutynowej kontroli
zostaniemy przyłapani na poruszaniu się
samochodem bez ltra cząstek stałych,
zostaniemy dotkliwie ukarani. Mandaty
sięgają kwot rzędu nawet kilku tysięcy
euro, a kontynuowanie jazdy takim pojaz-
dem będzie niedopuszczalne. Polskę jako
członka Unii Europejskiej obowiązują ta-
kie same normy emisji spalin. W związku
z tym pojazdy z wyciętym ltrem cząstek
stałych czy bez katalizatora nie powinny
przejść przeglądu okresowego, a diagno-
sta nie powinien dopuścić ich do ruchu.
Kierowcy pojazdów, w których zostały
usunięte elementy takie jak ltr cząstek
stałych czy katalizator będą ponownie
musieli je zamontować.
Jak się chronić?
Aby zabezpieczyć się przed wszechobec-
nym smogiem, warto zainwestować w do-
bry ltr kabinowy. Jego rolą jest ltracja
powietrza, które wpada do kabiny w samo-
chodzie. Na rynku występują ltry tra-
dycyjne oraz węglowe. Aktywny węgiel
w ltrze ma zdolność pochłaniania róż-
nych substancji. W praktyce oznacza
to, że ltr pochłania nie tylko elemen-
ty stałe (pyłki, kurz), ale i część uciążli-
wych gazów. Dzięki ltrowi kabinowemu
do płuc kierowcy i pasażerów dociera
czystsze powietrze. Filtr kabinowy powi-
nien być regularnie wymieniany – opty-
malnie dwa razy w ciągu roku – wiosną
i jesienią. Dobrej jakości ltr węglowy
to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych.
To kwota, którą warto zainwestować
we własne zdrowie.