Background Image
Previous Page  7 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 7 / 52 Next Page
Page Background

7

AKTUALNOŚCI - INTER-TEAM

Usuwasz – zanieczyszczasz, czyli smog

w wielkim mieście

Smog to w ostatnich tygodniach temat

numer jeden. W Polsce jego przyczyną jest

tzw. niska emisja, czyli pyły i gazy pocho-

dzące z przemysłu, gospodarstw domo-

wych oraz transportu. Uznaje się, że trans-

port jest źródłem zaledwie kilku procent

emisji szkodliwych pyłów, są to jednak

dane uśrednione. W dużych miastach, ta-

kich jak Kraków czy Warszawa, transport

odpowiada niemal za 60 proc. emisji za-

nieczyszczeń. Olbrzymi wpływ na to mają

samochody z silnikami Diesla, które emi-

tują znacznie więcej szkodliwych spalin niż

auta z silnikami benzynowymi. Ponadto,

kierowcy, którzy decydują się na wycięcie

ltra DPF odpowiedzialnego za wypalanie

szkodliwych cząstek, nieświadomie przy-

czyniają się do pogorszenia jakości powie-

trza, którym oddychamy.

Krótki dystans – duża emisja

W miastach, po których jeździ dużo

pojazdów z silnikami Diesla, znacząco

wzrasta poziom smogu oraz ryzyko zacho-

rowania na raka, ponieważ cząstki stałe

opuszczające rurę wydechową wykazują

silne działanie rakotwórcze. Największą

emisję sadzy oraz związków toksycznych

dla naszego organizmu możemy zaobser-

wować podczas rozruchu silnika i jego

pracy w niskiej temperaturze. W począt-

kowych momentach pracy silnika, każde

mocniejsze otwarcie prze-

pustnicy to również większa

emisja sadzy.

Część zamienna, która

ma znaczenie

Aby ograniczyć nadmierną

emisję spalin, producenci

samochodów z silnikiem

Diesla wyposażają pojazdy

w ltr cząstek stałych, który

ma dwie zasadnicze funkcje.

Pierwszą jest zatrzymywanie

cząstek stałych wydobywających się z silni-

ka, a drugą ich wypalanie wewnątrz ltra.

Filtr ten – jak wszystkie części zamienne

w samochodzie - z czasem ulega zużyciu

i wymaga wymiany lub regeneracji. Szu-

kając oszczędności, niektórzy kierowcy

decydują się na zupełne usunięcie ltra,

nie wiedząc o tym, że w ten sposób znacz-

nie zwiększają poziom emisji szkodliwych

związków do atmosfery. Usuwając ltr

stają się takimi samymi trucicielami jak

osoby, które palą w piecach na przykład

plastikowymi butelkami.

Usuniesz – nie pojedziesz

Coraz częściej pojawiający się problem

smogu w dużych aglomeracjach wymusi

prawdopodobnie w przyszłości większy

nacisk na kontrole drogowe emisji spa-

lin, tak jak ma to miejsce poza granica-

mi naszego kraju. Na przykład w Niem-

czech jeżeli podczas rutynowej kontroli

zostaniemy przyłapani na poruszaniu się

samochodem bez ltra cząstek stałych,

zostaniemy dotkliwie ukarani. Mandaty

sięgają kwot rzędu nawet kilku tysięcy

euro, a kontynuowanie jazdy takim pojaz-

dem będzie niedopuszczalne. Polskę jako

członka Unii Europejskiej obowiązują ta-

kie same normy emisji spalin. W związku

z tym pojazdy z wyciętym ltrem cząstek

stałych czy bez katalizatora nie powinny

przejść przeglądu okresowego, a diagno-

sta nie powinien dopuścić ich do ruchu.

Kierowcy pojazdów, w których zostały

usunięte elementy takie jak ltr cząstek

stałych czy katalizator będą ponownie

musieli je zamontować.

Jak się chronić?

Aby zabezpieczyć się przed wszechobec-

nym smogiem, warto zainwestować w do-

bry ltr kabinowy. Jego rolą jest ltracja

powietrza, które wpada do kabiny w samo-

chodzie. Na rynku występują ltry tra-

dycyjne oraz węglowe. Aktywny węgiel

w ltrze ma zdolność pochłaniania róż-

nych substancji. W praktyce oznacza

to, że ltr pochłania nie tylko elemen-

ty stałe (pyłki, kurz), ale i część uciążli-

wych gazów. Dzięki ltrowi kabinowemu

do płuc kierowcy i pasażerów dociera

czystsze powietrze. Filtr kabinowy powi-

nien być regularnie wymieniany – opty-

malnie dwa razy w ciągu roku – wiosną

i jesienią. Dobrej jakości ltr węglowy

to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych.

To kwota, którą warto zainwestować

we własne zdrowie.