AKTUALNOŚCI - RYNEK
12
W listopadzie w Kolonii Ford zapre-
zentował nową generację Forda Fiesty,
najbardziej zaawansowanego technolo-
gicznie małego samochódu na świecie.
Nowa generacja Fiesty jest wyposażona
w najbardziej zaawansowane technolo-
gie wsparcia kierowcy i łączności multi-
medialnej, jakie kiedykolwiek znalazły
się w wielkoseryjnym małym samocho-
dzie w Europie.
Ford Fiesta nowej generacji został wypo-
sażony w najlepsze w swojej klasie sys-
temy i technologie podnoszące poziom
komfortu, wygody i bezpieczeństwa. Za-
awansowane technologie wsparcia kierow-
cy są oparte na dwóch kamerach, trzech
radarach i 12 czujnikach ultradźwięko-
wych, które współpracując ze sobą, po-
tra ą monitorować teren obejmujący
360° wokół samochodu oraz monitoro-
wać drogę na dystansie do 130 m przed
nim. Wśród systemów wspomagania
są m.in. rozbudowany system wykrywania
pieszych (Pedestrian Detection), który
po raz pierwszy pomaga w unikaniu kolizji
w nocy, a także po raz pierwszy system ak-
tywnego wspomagania parkowania Ford
Active Park Assist, który pozwala uniknąć
stłuczek podczas autonomicznego procesu
parkowania. W palecie dostępnych jedno-
stek napędowych, są m.in. silnik benzyno-
wy 1.0 EcoBoost o mocy 140 KM oraz
pierwszy w Fieście silnik wysokoprężny
1.5 TDCi rozwijający moc 120 KM.
(Fot. Ford)
W ubiegłym roku minęło 20 lat od mo-
mentu, gdy podczas Targów Motoryza-
cyjnych IAA we Frankfurcie nadMenem
koncern z Ingolstadt po raz pierwszy
zaprezentował model Audi A3.
Ten zupełnie nowy wówczas samochód
bazował na platformie Golfa IV. Już pierw-
sza generacja Audi A3 charakteryzowała
się jakością i wyposażona była w rozwią-
zania techniczne zarezerwowane wcześniej
wyłącznie dla samochodów klasy wyższej.
Stąd model ten uchodzi za założyciela seg-
mentu samochodów kompaktowych kla-
sy premium. Na początku Audi A3 było
dostępne wyłącznie jako trzydrzwiowy
hatchback w trzech wariantach wyposaże-
nia i z czterema różnymi silnikami - ben-
zynowymi i wysokoprężnymi. We wrze-
śniu roku 1998, Audi wyposażyło A3
w stały napęd na cztery koła quattro. Był
to pierwszy przypadek zastosowania tego
typu napędu w samochodzie kompakto-
wym. W marcu roku 1999, rodzina A3
powiększyła się o wariant pięciodrzwiowy.
Wiosną tego samego roku, cztery pierście-
nie poczyniły kolejny krok w rozwoju A3,
prezentując jego sportową wersję - Audi
S3. Rzędowy, czterocylindrowy silnik
o pojemności 1,8 litra, z turbosprężarką
i pięcioma zaworami na cylinder, genero-
wał moc 154 kW (210 KM). Podzieloną
na dwie części osłonę chłodnicy Audi A3
drugiej generacji, zastąpiła w 2005 roku
pojedynczo obramowana osłona chłod-
nicy Singleframe, stając się od tego mo-
mentu jednym z najbardziej charakte-
rystycznych elementów Audi. W 2008
roku zadebiutowało Audi A3 Cabriolet
z klasycznym dachem brezentowym. Trze-
cia, aktualnie produkowana generacja
Audi A3, po raz pierwszy dostępna jest
także jako limuzyna. W roku 2016 cała
seria A3 została technicznie odmłodzona.
(Fot. Audi)
20 lat modelu Audi A3
Ford Fiesta nowej generacji