14
AKTUALNOŚCI - RYNEK
Parkowanie to prawdopodobnie jeden
z najbardziej kolizyjnych manewrów.
Badania pokazują, że jedna czwarta
kolizji związana jest właśnie z parko-
waniem. 47% kierowców parkuje dalej
od celu podróży, ponieważ chce unik-
nąć konieczności wykonania manewru
parkowania równoległego. Co więcej,
15% nigdy nie podejmuje próby wyko-
nania takiego manewru, a 75% przy-
znaje, iż parkowanie przed innymi sa-
mochodami jest dla nich stresujące.
Warto również pamiętać, że w ostatnich
20 latach średnia szerokość samochodu
osobowego zwiększyła się o około 16%,
natomiast wiele miejsc parkingowych
zachowało swoje dawne wymiary. Dla-
tego Ford zaprezentował nowy system
wspomagania kierowcy, dzięki któremu
parkowanie będzie jeszcze mniej stresu-
jące, a kierowca będzie potra ł zaparko-
wać pojazd nawet na wyjątkowo ciasnych
miejscach postojowych. Aktywowany
przyciskiem system kontroluje skręt koła
kierownicy, zmianę biegów oraz jazdę
do przodu i tyłu. System nie tylko potra-
samodzielnie wykonać manewr parko-
wania równoległego i prostopadłego, ale
także wyszukać odpowiednie miejsce po-
stojowe, dzięki pomiarom wykonywanym
przez zespół czujników. System monitoro-
wania ruchu prostopadłego z funkcją au-
tomatycznego hamowania wykorzystuje
czujniki radarowe do skanowania obsza-
ru za samochodem. Jeśli podczas cofania
kierowca nie zareaguje na sygnały ostrze-
gawcze, system automatycznie zahamuje,
unikając kolizji. Szerokokątny obraz z ka-
mery cofania, wyświetlany na głównym
ekranie, zapewnia dobry przegląd obszaru
za samochodem. Podczas cofania, kamera
ułatwia dostrzeżenie obiektów i pojazdów
poruszających się prostopadle do toru jaz-
dy samochodu. Obecnie trwają prace nad
rozszerzeniem funkcjonalności systemu,
który ma również wykrywać rowery i mo-
tocykle. (Fot. Ford)
W listopadzie 2016 roku w Los Angeles
miało miejsce uroczyste otwarcie
Porsche Experience Center. Jest to wy-
jątkowe miejsce, gdzie kierowcy z całe-
go świata mają możliwość nauczyć się
profesjonalnej jazdy samochodami
Porsche.
Centrum o powierzchni 20 hektarów jest
wyposażone w profesjonalne tory testo-
we, trasy i drogi, gdzie instruktorzy uczą
prawidłowo prowadzić Porsche. Moduły
szkoleniowe obejmują jazdy po dwóch
różnych torach, kurs o -road, test przy-
spieszenia na prostej, jak również jaz-
dy po płytach poślizgowych. Oprócz
tego, w centrum znajdują się wszystkie,
powstałe do tej pory, modele Porsche.
Porsche Experience Center to miejsce,
w którym każdy może zaznać odrobiny
luksusu, zaczynając od samochodów Por-
sche, a kończąc w pięciogwiazdkowej re-
stauracji z widokiem na jeden z lepszych
torów wyścigowych na świecie. Los Ange-
les to druga lokalizacja tego typu w USA.
Experience Center w Atlancie został
otwarty w maju 2015 roku wraz z nową
siedzibą rmy w USA. Na realizację obu
projektów wydano w sumie 160 milionów
dolarów - z czego 60 milionów dolarów
kosztowała lokalizacja w Los Angeles.
Podobne centra działają już w Le Mans,
Silverstone i Lipsku. Kolejny duży pro-
jekt jest realizowany w Szanghaju, a jego
otwarcie jest zaplanowane na ten rok.
(Fot. Porsche)
Bezstresowe parkowanie
Centrum Porsche w Los Angeles