AKTUALNOŚCI - RYNEK
15
Najbardziej dynamiczne auto hiszpań-
skiego producenta zyskuje na mocy.
W najnowszym wydaniu 2-litrowy,
4-cylindrowy silnik TSI generuje
300 KM, co oznacza, że Cupra jest naj-
mocniejszym seryjnie produkowanym
samochodem w historii marki SEAT.
Modele Cupra łączą sportowy charakter
i komfort samochodu osobowego. W po-
równaniu z poprzednią jednostką napędo-
wą SEAT wyraźnie zwiększył maksymalny
moment obrotowy Leona Cupra. Zamiast
350 Nm silnik dysponuje teraz 380 Nm,
dostępnymi w szerokim zakresie – pomię-
dzy 1800 a 5500 obr/min. O ile w od-
mianach 3- i 5-drzwiowej za przeniesienie
napędu odpowiadają wyłącznie przednie
koła, o tyle Leon Cupra ST otrzymał
właśnie układ 4×4, dostępny z automa-
tyczną skrzynią DSG. Najnowszy system
4Drive, oparty o sprzęgło Haldex piątej
generacji, współpracuje z układami wspo-
magającymi prowadzenie samochodu.
Znakomite możliwości nowego Leona
Cupra to zasługa nie tylko mocnego sil-
nika, lekkiej konstrukcji i perfekcyjnie
dostrojonego układu jezdnego. Każdy
egzemplarz jest wyposażony w adaptacyj-
ne zawieszenie (DCC) oraz progresywny
układ kierowniczy, ułatwiający manewro-
wanie (np. na parkingach) i jednocześnie
zapewniający precyzję prowadzenia. Nad
skutecznym wykorzystaniem wszystkich
niutonometrów udostępnianych przez
silnik czuwa elektronicznie sterowany
mechanizm różnicowy przy przedniej osi.
Najmocniejszy SEAT w historii na ulice
wyjedzie już w lutym 2017 roku.
(Fot. Seat)
W tym roku ma się pojawić pierwszy
produkowany seryjnie silnik tłokowy
o zmiennym w czasie rzeczywistym
stopniu sprężania. Czterocylindrowa
jednostka VC-T Nissana z zapłonem
iskrowym, 2.0 turbo o mocy maksymal-
nej 265 KM znajdzie się pod maską no-
wego SUV-a In niti XQ50.
Stała wartość stopnia sprężania wynika
z samej konstrukcji silnika spalinowego
i zasady działania mechanizmu tłoko-
wo-korbowego. W przypadku jednostek
benzynowych zmienność tego parametru
umożliwiłaby jednak zmniejszenie skłon-
ności do spalania stukowego przy pełnym
obciążeniu silnika. Rozwiązania z me-
chanizmem pozwalającym na uzyskanie
w czasie rzeczywistym różnego stopnia
sprężania już badano, jednak nie weszły
one do produkcji. Na przełomie stuleci,
rma Saab eksperymentowała z silnikiem
SVC, w którym stopień sprężania był
zmienny w zależności od obciążenia jed-
nostki napędowej. O ile w przypadku
silnika SVC zmiennym parametrem było
położenie wału korbowego względem gło-
wicy, o tyle w rozwiązaniu In niti VC-T
(Variable Compression-Turbo) jest nim
efektywny skok tłoka. Płynnemu prze-
mieszczeniu ulega jego górny, martwy
punkt, a więc i objętość komory spala-
nia (a także powiązana z nią pojemność
skokowa, która dla całej jednostki waha
się tu między 1970 a 1997 cm
3
). W sil-
niku VC-T wykorzystano złożony układ
wielodźwigniowy (wynaleziony w 1998
r.), by samoczynnie oraz bezstopniowo,
na podstawie wykrywanego obciążenia
silnika i poleceń kierowcy, zwiększać
lub zmniejszać objętość komory spala-
nia, wybierając najbardziej odpowiedni
w danych warunkach stopień sprężania
z zakresu od 8:1 (typowy dla silników
wyczynowych) do 14:1 (wykorzystywany
przez wielu producentów dla najlepszej
ekonomiki spalania). Celem tego rozwią-
zania jest redukcja zużycia paliwa i emisji
szkodliwych związków przy utrzymaniu
osiągów bez niebezpieczeństwa wystąpie-
nia spalania stukowego. (Fot. Nissan)
Najmocniejszy SEAT – Leon Cupra 300 KM
Silnik o zmiennym stopniu sprężania