Background Image
Previous Page  15 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 15 / 52 Next Page
Page Background

AKTUALNOŚCI - RYNEK

15

Najbardziej dynamiczne auto hiszpań-

skiego producenta zyskuje na mocy.

W najnowszym wydaniu 2-litrowy,

4-cylindrowy silnik TSI generuje

300 KM, co oznacza, że Cupra jest naj-

mocniejszym seryjnie produkowanym

samochodem w historii marki SEAT.

Modele Cupra łączą sportowy charakter

i komfort samochodu osobowego. W po-

równaniu z poprzednią jednostką napędo-

wą SEAT wyraźnie zwiększył maksymalny

moment obrotowy Leona Cupra. Zamiast

350 Nm silnik dysponuje teraz 380 Nm,

dostępnymi w szerokim zakresie – pomię-

dzy 1800 a 5500 obr/min. O ile w od-

mianach 3- i 5-drzwiowej za przeniesienie

napędu odpowiadają wyłącznie przednie

koła, o tyle Leon Cupra ST otrzymał

właśnie układ 4×4, dostępny z automa-

tyczną skrzynią DSG. Najnowszy system

4Drive, oparty o sprzęgło Haldex piątej

generacji, współpracuje z układami wspo-

magającymi prowadzenie samochodu.

Znakomite możliwości nowego Leona

Cupra to zasługa nie tylko mocnego sil-

nika, lekkiej konstrukcji i perfekcyjnie

dostrojonego układu jezdnego. Każdy

egzemplarz jest wyposażony w adaptacyj-

ne zawieszenie (DCC) oraz progresywny

układ kierowniczy, ułatwiający manewro-

wanie (np. na parkingach) i jednocześnie

zapewniający precyzję prowadzenia. Nad

skutecznym wykorzystaniem wszystkich

niutonometrów udostępnianych przez

silnik czuwa elektronicznie sterowany

mechanizm różnicowy przy przedniej osi.

Najmocniejszy SEAT w historii na ulice

wyjedzie już w lutym 2017 roku.

(Fot. Seat)

W tym roku ma się pojawić pierwszy

produkowany seryjnie silnik tłokowy

o zmiennym w czasie rzeczywistym

stopniu sprężania. Czterocylindrowa

jednostka VC-T Nissana z zapłonem

iskrowym, 2.0 turbo o mocy maksymal-

nej 265 KM znajdzie się pod maską no-

wego SUV-a In niti XQ50.

Stała wartość stopnia sprężania wynika

z samej konstrukcji silnika spalinowego

i zasady działania mechanizmu tłoko-

wo-korbowego. W przypadku jednostek

benzynowych zmienność tego parametru

umożliwiłaby jednak zmniejszenie skłon-

ności do spalania stukowego przy pełnym

obciążeniu silnika. Rozwiązania z me-

chanizmem pozwalającym na uzyskanie

w czasie rzeczywistym różnego stopnia

sprężania już badano, jednak nie weszły

one do produkcji. Na przełomie stuleci,

rma Saab eksperymentowała z silnikiem

SVC, w którym stopień sprężania był

zmienny w zależności od obciążenia jed-

nostki napędowej. O ile w przypadku

silnika SVC zmiennym parametrem było

położenie wału korbowego względem gło-

wicy, o tyle w rozwiązaniu In niti VC-T

(Variable Compression-Turbo) jest nim

efektywny skok tłoka. Płynnemu prze-

mieszczeniu ulega jego górny, martwy

punkt, a więc i objętość komory spala-

nia (a także powiązana z nią pojemność

skokowa, która dla całej jednostki waha

się tu między 1970 a 1997 cm

3

). W sil-

niku VC-T wykorzystano złożony układ

wielodźwigniowy (wynaleziony w 1998

r.), by samoczynnie oraz bezstopniowo,

na podstawie wykrywanego obciążenia

silnika i poleceń kierowcy, zwiększać

lub zmniejszać objętość komory spala-

nia, wybierając najbardziej odpowiedni

w danych warunkach stopień sprężania

z zakresu od 8:1 (typowy dla silników

wyczynowych) do 14:1 (wykorzystywany

przez wielu producentów dla najlepszej

ekonomiki spalania). Celem tego rozwią-

zania jest redukcja zużycia paliwa i emisji

szkodliwych związków przy utrzymaniu

osiągów bez niebezpieczeństwa wystąpie-

nia spalania stukowego. (Fot. Nissan)

Najmocniejszy SEAT – Leon Cupra 300 KM

Silnik o zmiennym stopniu sprężania