Background Image
Previous Page  13 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 13 / 52 Next Page
Page Background

13

AKTUALNOŚCI - RYNEK

Nissan zaprezentował nowy układ na-

pędowy o nazwie e-Power. Inaczej niż

w modelu Nissan Leaf, w skład systemu

e-Power wchodzi także mały silnik ben-

zynowy, który w razie potrzeby dołado-

wuje akumulator. Dzięki temu, samo-

chód z zespołem e-Power nie wymaga

korzystania z zewnętrznej ładowarki.

W systemie e-Power koła są napędzane

wyłącznie silnikiem elektrycznym. Ener-

gia z akumulatora zasila kompaktowy

zespół złożony z silnika benzynowego,

generatora, inwertera i silnika elektrycz-

nego. W konwencjonalnych systemach

hybrydowych silnik elektryczny niskiej

mocy jest wspomagany silnikiem ben-

zynowym, który również napędza koła

samochodu, gdy zapas energii w akumu-

latorze jest na wyczerpaniu. W systemie

e-Power silnik benzynowy nie jest połą-

czony z kołami, a służy jedynie do dołado-

wywania akumulatora. Różnica w stosun-

ku do w pełni elektrycznego samochodu

polega na tym, że źródłem energii jest

nie tylko akumulator, ale także silnik

spalinowy. Taka konstrukcja wymaga za-

sadniczo większego silnika elektrycznego

i akumulatora, ponieważ jednostka elek-

tryczna jest jedynym źró-

dłem napędu kół. Do tej

pory utrudniało to mon-

towanie takiego systemu

w samochodach miejskich.

Firmie Nissan udało się

jednak

przezwyciężyć

tę trudność poprzez ogra-

niczenie wymiarów i masy

podzespołów, opracowanie

bardziej elastycznych me-

tod sterowania silnikiem

elektrycznym i optymali-

zację zarządzania energią.

Tak powstał napęd e-Po-

wer z mniejszym akumu-

latorem niż w modelu

Leaf, ale zapewniający takie same wra-

żenia z jazdy, jak w przypadku stupro-

centowo elektrycznego samochodu.

(Fot. Nissan)

Według inżynierów Mercedesa, przy-

szłość oświetlenia pojazdów należy

do nieoślepiających świateł drogowych

w jakości HD. Nowa generacja re ek-

torów „Digital Light“ Mercedesa dys-

ponuje chipami, które współpracują

z ponad milionem mikroluster, czyli

w sumie na jeden pojazd przypada ich

ponad dwa miliony.

Inteligentny układ sterowania, wymaga-

ny dla dynamicznych funkcji oświetlenia,

otrzymuje z czujników pojazdu szczegóło-

we informacje na temat otoczenia pojazdu

i na tej podstawie oblicza w czasie rzeczy-

wistym wartość jasności dla każdego z po-

nad dwóch milionów pikseli. Dzięki temu

dynamizmowi i precyzji, system stwarza

prawie nieograniczone możliwości ideal-

nego rozsyłu światła o wysokiej rozdziel-

czości, który optymalnie dopasowuje się

do warunków otoczenia. Czujniki, takie

jak kamery lub radary, wykrywają innych

użytkowników dróg, a potężne komputery

analizują dane oraz mapy cyfrowe w mili-

sekundach i przesyłają do re ektorów po-

lecenia w celu dostosowania rozsyłu świa-

tła do występującej sytuacji. W rezultacie

kierowca uzyskuje optymalną

widoczność bez oślepiania

innych użytkowników drogi,

jak również innowacyjne

funkcje poprawiające bezpie-

czeństwo jazdy. Na przykład

system „Digital Light“ może

wyświetlać na drodze komu-

nikaty, takie jak strzałki kie-

runkowe systemu nawigacji

lub ostrzeżenia.

(Fot. Mercedes)

Cyfrowe reflektory od Mercedesa

Nissan wprowadza e-Power