13
AKTUALNOŚCI - RYNEK
Nissan zaprezentował nowy układ na-
pędowy o nazwie e-Power. Inaczej niż
w modelu Nissan Leaf, w skład systemu
e-Power wchodzi także mały silnik ben-
zynowy, który w razie potrzeby dołado-
wuje akumulator. Dzięki temu, samo-
chód z zespołem e-Power nie wymaga
korzystania z zewnętrznej ładowarki.
W systemie e-Power koła są napędzane
wyłącznie silnikiem elektrycznym. Ener-
gia z akumulatora zasila kompaktowy
zespół złożony z silnika benzynowego,
generatora, inwertera i silnika elektrycz-
nego. W konwencjonalnych systemach
hybrydowych silnik elektryczny niskiej
mocy jest wspomagany silnikiem ben-
zynowym, który również napędza koła
samochodu, gdy zapas energii w akumu-
latorze jest na wyczerpaniu. W systemie
e-Power silnik benzynowy nie jest połą-
czony z kołami, a służy jedynie do dołado-
wywania akumulatora. Różnica w stosun-
ku do w pełni elektrycznego samochodu
polega na tym, że źródłem energii jest
nie tylko akumulator, ale także silnik
spalinowy. Taka konstrukcja wymaga za-
sadniczo większego silnika elektrycznego
i akumulatora, ponieważ jednostka elek-
tryczna jest jedynym źró-
dłem napędu kół. Do tej
pory utrudniało to mon-
towanie takiego systemu
w samochodach miejskich.
Firmie Nissan udało się
jednak
przezwyciężyć
tę trudność poprzez ogra-
niczenie wymiarów i masy
podzespołów, opracowanie
bardziej elastycznych me-
tod sterowania silnikiem
elektrycznym i optymali-
zację zarządzania energią.
Tak powstał napęd e-Po-
wer z mniejszym akumu-
latorem niż w modelu
Leaf, ale zapewniający takie same wra-
żenia z jazdy, jak w przypadku stupro-
centowo elektrycznego samochodu.
(Fot. Nissan)
Według inżynierów Mercedesa, przy-
szłość oświetlenia pojazdów należy
do nieoślepiających świateł drogowych
w jakości HD. Nowa generacja re ek-
torów „Digital Light“ Mercedesa dys-
ponuje chipami, które współpracują
z ponad milionem mikroluster, czyli
w sumie na jeden pojazd przypada ich
ponad dwa miliony.
Inteligentny układ sterowania, wymaga-
ny dla dynamicznych funkcji oświetlenia,
otrzymuje z czujników pojazdu szczegóło-
we informacje na temat otoczenia pojazdu
i na tej podstawie oblicza w czasie rzeczy-
wistym wartość jasności dla każdego z po-
nad dwóch milionów pikseli. Dzięki temu
dynamizmowi i precyzji, system stwarza
prawie nieograniczone możliwości ideal-
nego rozsyłu światła o wysokiej rozdziel-
czości, który optymalnie dopasowuje się
do warunków otoczenia. Czujniki, takie
jak kamery lub radary, wykrywają innych
użytkowników dróg, a potężne komputery
analizują dane oraz mapy cyfrowe w mili-
sekundach i przesyłają do re ektorów po-
lecenia w celu dostosowania rozsyłu świa-
tła do występującej sytuacji. W rezultacie
kierowca uzyskuje optymalną
widoczność bez oślepiania
innych użytkowników drogi,
jak również innowacyjne
funkcje poprawiające bezpie-
czeństwo jazdy. Na przykład
system „Digital Light“ może
wyświetlać na drodze komu-
nikaty, takie jak strzałki kie-
runkowe systemu nawigacji
lub ostrzeżenia.
(Fot. Mercedes)
Cyfrowe reflektory od Mercedesa
Nissan wprowadza e-Power