PORADY
Awaria pompy cieczy chłodzącej może
nie tylko spowodować przegrzanie sil-
nika, ale w niektórych przypadkach
także zerwać pasek rozrządu. Dlatego
ważne jest wczesne wykrycie usterki.
Eksperci firmy SKF radzą jak to zrobić.
Trzy podstawowe objawy niesprawnej
pompy cieczy to:
• wyciek płynu chłodzącego;
• wahania temperatury widoczne
na wskaźniku (o ile samochód jest
w niego wyposażony);
• nietypowy hałas dobiegający z komo-
ry silnika.
Wyciek płynu chłodzącego
Jednym z miejsc w układzie chłodzenia,
gdzie może pojawić się wyciek, jest wła-
śnie pompa wody. Za wyciek może być
odpowiedzialny uszczelniacz pompy lub
uszczelka między korpusem pompy a blo-
kiem silnika. Zlokalizowanie wycieku jest
stosunkowo proste w przypadku pomp
napędzanych paskiem napędu pomocni-
czego, a trudniejsze przy tych wykorzy-
stujących pasek rozrządu. W tym drugim
przypadku konieczny może być demontaż
osłon rozrządu.
Większość pomp ma w swoim korpusie
otwór, którym w przypadku uszkodzenia
uszczelniacza wypływa płyn
chłodniczy. Jednak niewielkie
zawilgocenie w okolicy tego
otworu nie musi oznaczać
uszkodzenia uszczelniacza.
– Istnieją też nietypowe roz-
wiązania, jak np. w samocho-
dzie VW T5 z silnikiem 2.5
TDI, w którym pompa napę-
dzana jest przy pomocy kół
zębatych. W tym przypadku
uszkodzenie
uszczelniacza
może skutkować przedosta-
niem się płynu chłodniczego
do oleju – wskazuje Tomasz
Ochman z firmy SKF.
Wahania temperatury
płynu
Inna nieprawidłowość pra-
cy pompy może wynikać
z uszkodzenia jej wirnika.
Wyłamanie łopatek lub obró-
cenie na wałku napędowym
skutkuje ograniczeniem lub nawet cał-
kowitym zanikiem cyrkulacji w układzie
chłodzenia. Powoduje to gwałtowny
wzrost lub nietypowe wahania temperatu-
ry. Przed demontażem pompy – koniecz-
nym do właściwego zdiagnozowania takiej
usterki – warto jednak sprawdzić i wy-
kluczyć uszkodzenie innych elementów
układu chłodzenia: termostatu, chłodnicy
i czujnika temperatury.
Usterki wirnika pompy nie wynikają
ze zużycia eksploatacyjnego, lecz mogą
być spowodowane niską jakością zamon-
towanej części lub dostaniem się do ukła-
du ciała obcego. Dlatego tak ważne jest
stosowanie części zamiennych dostar-
czanych na pierwszy montaż, za każdym
razem przy wymianie pompy – jego płu-
kanie.
Ponieważ we współczesnych samocho-
dach pompy wody wymieniane są ruty-
nowo przy okazji wymiany paska rozrzą-
du, często zapomina się o tym, że pompa
może ulec uszkodzeniu. – Proces psucia
się pompy postępuje zazwyczaj stopnio-
wo. Na początku może to być niewielki
hałas czy minimalny wyciek. Ze względu
na opisane już poważne konsekwencje
wynikające z uszkodzenia pompy ważne
jest więc odpowiednio wczesne wykrycie
i usunięcie usterek z nią związanych –
przestrzega Tomasz Ochman.
Nietypowy hałas
Poza uszczelniaczem, w pompie wody
uszkodzeniu może ulec także łożysko. Ty-
powym objawem takiej usterki jest przy-
pominający grzechotanie hałas dobiegają-
cy z okolic pompy. Końcowa weryfikacja
powinna polegać na zdemontowaniu na-
pędu pompy (a więc paska klinowego
lub rozrządu) i obróceniu ręcznie wałka
pompy. Jeśli pojawi się podobny dźwięk
lub wyczuwalny luz to uszkodzeniu uległo
właśnie łożysko. Przy sprawnym łożysku
wałek pompy obraca się równomier-
nie z lekkim oporem, bez nietypowych
dźwięków.
– Sprawna pompa cieczy utrzymuje sta-
bilną temperaturę silnika, a to z kolei jest
kluczowe dla jego wieloletniej, bezproble-
mowej eksploatacji – podsumowuje To-
masz Ochman z SKF.
46
Wykryć usterkę zanim będzie za późno