Background Image
Previous Page  46 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 46 / 60 Next Page
Page Background

PORADY

Awaria pompy cieczy chłodzącej może

nie tylko spowodować przegrzanie sil-

nika, ale w niektórych przypadkach

także zerwać pasek rozrządu. Dlatego

ważne jest wczesne wykrycie usterki.

Eksperci firmy SKF radzą jak to zrobić.

Trzy podstawowe objawy niesprawnej

pompy cieczy to:

• wyciek płynu chłodzącego;

• wahania temperatury widoczne

na wskaźniku (o ile samochód jest

w niego wyposażony);

• nietypowy hałas dobiegający z komo-

ry silnika.

Wyciek płynu chłodzącego

Jednym z miejsc w układzie chłodzenia,

gdzie może pojawić się wyciek, jest wła-

śnie pompa wody. Za wyciek może być

odpowiedzialny uszczelniacz pompy lub

uszczelka między korpusem pompy a blo-

kiem silnika. Zlokalizowanie wycieku jest

stosunkowo proste w przypadku pomp

napędzanych paskiem napędu pomocni-

czego, a trudniejsze przy tych wykorzy-

stujących pasek rozrządu. W tym drugim

przypadku konieczny może być demontaż

osłon rozrządu.

Większość pomp ma w swoim korpusie

otwór, którym w przypadku uszkodzenia

uszczelniacza wypływa płyn

chłodniczy. Jednak niewielkie

zawilgocenie w okolicy tego

otworu nie musi oznaczać

uszkodzenia uszczelniacza.

– Istnieją też nietypowe roz-

wiązania, jak np. w samocho-

dzie VW T5 z silnikiem 2.5

TDI, w którym pompa napę-

dzana jest przy pomocy kół

zębatych. W tym przypadku

uszkodzenie

uszczelniacza

może skutkować przedosta-

niem się płynu chłodniczego

do oleju – wskazuje Tomasz

Ochman z firmy SKF.

Wahania temperatury

płynu

Inna nieprawidłowość pra-

cy pompy może wynikać

z uszkodzenia jej wirnika.

Wyłamanie łopatek lub obró-

cenie na wałku napędowym

skutkuje ograniczeniem lub nawet cał-

kowitym zanikiem cyrkulacji w układzie

chłodzenia. Powoduje to gwałtowny

wzrost lub nietypowe wahania temperatu-

ry. Przed demontażem pompy – koniecz-

nym do właściwego zdiagnozowania takiej

usterki – warto jednak sprawdzić i wy-

kluczyć uszkodzenie innych elementów

układu chłodzenia: termostatu, chłodnicy

i czujnika temperatury.

Usterki wirnika pompy nie wynikają

ze zużycia eksploatacyjnego, lecz mogą

być spowodowane niską jakością zamon-

towanej części lub dostaniem się do ukła-

du ciała obcego. Dlatego tak ważne jest

stosowanie części zamiennych dostar-

czanych na pierwszy montaż, za każdym

razem przy wymianie pompy – jego płu-

kanie.

Ponieważ we współczesnych samocho-

dach pompy wody wymieniane są ruty-

nowo przy okazji wymiany paska rozrzą-

du, często zapomina się o tym, że pompa

może ulec uszkodzeniu. – Proces psucia

się pompy postępuje zazwyczaj stopnio-

wo. Na początku może to być niewielki

hałas czy minimalny wyciek. Ze względu

na opisane już poważne konsekwencje

wynikające z uszkodzenia pompy ważne

jest więc odpowiednio wczesne wykrycie

i usunięcie usterek z nią związanych –

przestrzega Tomasz Ochman.

Nietypowy hałas

Poza uszczelniaczem, w pompie wody

uszkodzeniu może ulec także łożysko. Ty-

powym objawem takiej usterki jest przy-

pominający grzechotanie hałas dobiegają-

cy z okolic pompy. Końcowa weryfikacja

powinna polegać na zdemontowaniu na-

pędu pompy (a więc paska klinowego

lub rozrządu) i obróceniu ręcznie wałka

pompy. Jeśli pojawi się podobny dźwięk

lub wyczuwalny luz to uszkodzeniu uległo

właśnie łożysko. Przy sprawnym łożysku

wałek pompy obraca się równomier-

nie z lekkim oporem, bez nietypowych

dźwięków.

– Sprawna pompa cieczy utrzymuje sta-

bilną temperaturę silnika, a to z kolei jest

kluczowe dla jego wieloletniej, bezproble-

mowej eksploatacji – podsumowuje To-

masz Ochman z SKF.

46

Wykryć usterkę zanim będzie za późno