41
PORADY
3. Włożyć blokadę wału korbowego
OE (303-085) (zdj. 1). Oznaczenie
na narzędziu OE (303-085) musi się
pokrywać z oznaczeniem na kole zę-
batym.
4. Poluzować nakrętkę rolki napinającej
i zluzować pasek rozrządu/rolkę na-
pinającą (zdj. 4). W celu zluzowania,
obrócić mimośrodem rolki napinają-
cej za pomocą klucza napinającego
OE (303-1053) przeciwnie do ruchu
wskazówek zegara, aż do momentu,
gdy możliwe będzie włożenie trz-
pienia blokującego rolki napinającej
OE (303-1054) w rolkę napinającą
(zdj. 5, 6). Czasami w nowych ze-
stawach paska rozrządu, trzpień blo-
kujący rolkę napinającą jest luzem
(zdj. 7). Trzpień blokujący wymaga-
ny jest tylko do poluzowania paska
rozrządu. Nie jest to w pełni automa-
tyczny system napinania! Używając
klucza napinającego OE (303-1053),
zluzować mimośród w kierunku ru-
chu wskazówek zegara. Aby to zrobić,
należy obrócić do oporu mimośród
i dokręcić nakrętkę ręką.
5. Teraz można zdemontować pasek
rozrządu.
zdj. 5
zdj. 6
zdj. 7
Wszystkie
sprężarki
klimatyzacji
DENSO są dostarczane jako kompletne
jednostki, napełnione odpowiednią ilo-
ścią właściwego oleju.
Olej w układzie klimatyzacji służy przede
wszystkim do smarowania elementów
ruchomych: sprężarki i iglicy zaworu
rozprężnego oraz do odprowadzania cie-
pła ze sprężarki. Warstwa oleju chroni
również gumowe uszczelki w przewo-
dach i na złączkach, zmniejszając wycieki
czynnika. Istnieją ogromne różnice mię-
dzy różnymi typami olejów do spręża-
rek. W celu zapewnienia prawidłowego
obiegu oleju i czynnika chłodniczego olej
do sprężarek musi być odporny na zmia-
ny ciśnienia i temperatury w różnych wa-
runkach pracy. Sprężarki należy napełniać
wyłącznie olejem do układu chłodniczego
zatwierdzonym przez producenta samo-
chodu lub kompresora. I co ważne unikać
olejów uniwersalnych i mieszanych.
Uważaj na olej uniwersalny!
Niedostateczne smarowanie spowodowa-
ne stosowaniem oleju uniwersalnego jest
drugą najczęstszą przyczyną uszkodzeń
sprężarek klimatyzacji.
Analiza zgłoszeń gwarancyjnych wykazała,
że co czwarty warsztat nie stosuje właści-
wego oleju PAG do sprężarek klimatyzacji
DENSO. Stosowanie olejów uniwersal-
nych lub mieszanych, nieuchronnie pro-
wadzi do uszkodzenia sprężarki. Oleje
uniwersalne, często preferowane przez
warsztaty, są olejami PAO lub olejami
mineralnymi o innej lepkości niż synte-
tyczne oleje PAG. Różnica pomiędzy tymi
dwoma rodzajami olejów sprawia, że nie
mieszają się one ze sobą ani z czynnika-
mi chłodniczymi R134a oraz R1234yf,
co prowadzi do złego smarowania, uszko-
dzenia uszczelek i zwiększonego zużycia
sprężarki.
Różna lepkość powoduje, że między cylin-
drem i tłokiem tworzy się cieńsza warstwa
oleju. Zmiana lepkości oleju zmniejsza
żywotność sprężarki i prowadzi do jej za-
tarcia. Aby zapewnić bezawaryjną pracę
Olej w układzie klimatyzacji