Background Image
Previous Page  41 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 41 / 60 Next Page
Page Background

41

PORADY

3. Włożyć blokadę wału korbowego

OE (303-085) (zdj. 1). Oznaczenie

na narzędziu OE (303-085) musi się

pokrywać z oznaczeniem na kole zę-

batym.

4. Poluzować nakrętkę rolki napinającej

i zluzować pasek rozrządu/rolkę na-

pinającą (zdj. 4). W celu zluzowania,

obrócić mimośrodem rolki napinają-

cej za pomocą klucza napinającego

OE (303-1053) przeciwnie do ruchu

wskazówek zegara, aż do momentu,

gdy możliwe będzie włożenie trz-

pienia blokującego rolki napinającej

OE (303-1054) w rolkę napinającą

(zdj. 5, 6). Czasami w nowych ze-

stawach paska rozrządu, trzpień blo-

kujący rolkę napinającą jest luzem

(zdj. 7). Trzpień blokujący wymaga-

ny jest tylko do poluzowania paska

rozrządu. Nie jest to w pełni automa-

tyczny system napinania! Używając

klucza napinającego OE (303-1053),

zluzować mimośród w kierunku ru-

chu wskazówek zegara. Aby to zrobić,

należy obrócić do oporu mimośród

i dokręcić nakrętkę ręką.

5. Teraz można zdemontować pasek

rozrządu.

zdj. 5

zdj. 6

zdj. 7

Wszystkie

sprężarki

klimatyzacji

DENSO są dostarczane jako kompletne

jednostki, napełnione odpowiednią ilo-

ścią właściwego oleju.

Olej w układzie klimatyzacji służy przede

wszystkim do smarowania elementów

ruchomych: sprężarki i iglicy zaworu

rozprężnego oraz do odprowadzania cie-

pła ze sprężarki. Warstwa oleju chroni

również gumowe uszczelki w przewo-

dach i na złączkach, zmniejszając wycieki

czynnika. Istnieją ogromne różnice mię-

dzy różnymi typami olejów do spręża-

rek. W celu zapewnienia prawidłowego

obiegu oleju i czynnika chłodniczego olej

do sprężarek musi być odporny na zmia-

ny ciśnienia i temperatury w różnych wa-

runkach pracy. Sprężarki należy napełniać

wyłącznie olejem do układu chłodniczego

zatwierdzonym przez producenta samo-

chodu lub kompresora. I co ważne unikać

olejów uniwersalnych i mieszanych.

Uważaj na olej uniwersalny!

Niedostateczne smarowanie spowodowa-

ne stosowaniem oleju uniwersalnego jest

drugą najczęstszą przyczyną uszkodzeń

sprężarek klimatyzacji.

Analiza zgłoszeń gwarancyjnych wykazała,

że co czwarty warsztat nie stosuje właści-

wego oleju PAG do sprężarek klimatyzacji

DENSO. Stosowanie olejów uniwersal-

nych lub mieszanych, nieuchronnie pro-

wadzi do uszkodzenia sprężarki. Oleje

uniwersalne, często preferowane przez

warsztaty, są olejami PAO lub olejami

mineralnymi o innej lepkości niż synte-

tyczne oleje PAG. Różnica pomiędzy tymi

dwoma rodzajami olejów sprawia, że nie

mieszają się one ze sobą ani z czynnika-

mi chłodniczymi R134a oraz R1234yf,

co prowadzi do złego smarowania, uszko-

dzenia uszczelek i zwiększonego zużycia

sprężarki.

Różna lepkość powoduje, że między cylin-

drem i tłokiem tworzy się cieńsza warstwa

oleju. Zmiana lepkości oleju zmniejsza

żywotność sprężarki i prowadzi do jej za-

tarcia. Aby zapewnić bezawaryjną pracę

Olej w układzie klimatyzacji