36
WARSZTAT
dominują na naszym rynku) to ok. 25 tys.
złotych. W przypadku nowego samocho-
du elektrycznego jego wartość przekracza
średnio 100 tys. zł. Bez odpowiednie-
go wsparcia fiskalnego, o którym zresztą
rząd wspomina, trudno będzie namówić
klientów, by kupowali auta z alternatyw-
nym napędem. Nie zapominajmy także,
że bez radykalnego postępu w produk-
cji baterii, niewielki zasięg samochodów
elektrycznych może zniechęcać klien-
tów do zakupów. Dotyczy to szczególnie
tych osób, które mają ograniczone zaso-
by finansowe i stać ich jedynie na zakup
i utrzymanie jednego auta. To wszystko
powoduje, że wyznaczony przez resorty
rozwoju i energii cel na poziomie milio-
na aut elektrycznych za 10 lat może być
trudny do osiągnięcia – mówi Wojciech
Drzewiecki.
Sama produkcja pojazdów elektrycz-
nych nie wystarczy, by doszło do prze-
łomu
Tymczasem firma doradcza KPGM zro-
biła badanie „Global Executive Survey
2017”, z którego wynika, że według 953
przedstawicieli kadry zarządzającej z bran-
ży motoryzacyjnej z 42 krajów rozwój
pojazdów z napędem elektrycznym będzie
kluczowym trendem na rynku do 2025 r.
Na to zjawisko wskazało 50 proc. respon-
dentów i tym samym elektromobilność
po raz pierwszy w historii badania stała się
najważniejszym trendem w tym sektorze.
– W ciągu ostatniego roku elektromo-
bilność znacząco zyskała na popularności
wśród ankietowanych menedżerów ‒ pod-
czas edycji badania z 2015 r. zajęła dopie-
ro 9. miejsce, a w zeszłym roku uplasowa-
ła się na 2. pozycji. Planowane restrykcje
prawne, mające na celu ograniczenie bądź
zakaz rejestrowania samochodów z silni-
kami spalinowymi sprawiły, że producenci
samochodów muszą reagować na zmienia-
jące się otoczenie – mówi Mirosław Mich-
na, partner w dziale doradztwa podatko-
wego, szef zespołu doradców dla branży
motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Większość menedżerów (76 proc.) twier-
dzi, że klasyczne silniki spalinowe jeszcze
przez długi czas będą ważniejsze niż na-
pędy elektryczne, jednocześnie przyznają,
że taki typ silnika będzie tracił na popu-
larności. Podobnie jest z silnikami napę-
dzanymi olejem napędowym. Co drugi
menedżer wskazuje, że Diesle będą pierw-
szym rodzajem napędu, który zniknie
z taśm produkcyjnych większości koncer-
nów samochodowych.
– Badanie pokazuje jednak, że sama pro-
dukcja pojazdów elektrycznych nie wy-
starczy, by doszło do przełomu, ponieważ
istnieje wiele wątpliwości i pytań odno-
śnie jednolitych standardów, infrastruktu-
ry, dostaw energii, a także do czego takie
pojazdy miałyby służyć – czy wyłącznie
do jazdy po mieście, czy również do jazdy
w dłuższe trasy. W istocie aż 62 proc. me-
nedżerów twierdzi, że elektromobilność
skazana jest na porażkę, głównie z powo-
du problemów z rozwojem infrastruktu-
ry do ładowania. Jednocześnie 78 proc.
respondentów uważa, że przełomowym
rozwiązaniem będą pojazdy elektryczne
oparte na ogniwach paliwowych (FCEV),
które nie stwarzają takich problemów –
można je szybko tankować na stacjach
benzynowych. Oczywiście technologia
ta dopiero raczkuje i z pewnością rów-
nież i tutaj pojawią się pytania związa-
ne np. z bezpieczeństwem korzystania
z tego rodzaju napędu – dodaje Mirosław
Michna.
W tegorocznej edycji badania KPMG
na trzecim miejscu wśród wiodących tren-
dów w branży motoryzacyjnej znalazł się
rozwój napędów elektrycznych opartych
na ogniwach paliwowych (47 proc.). Jed-
nocześnie 49 proc. respondentów jako
trend mający wpływ na kształt rynku
motoryzacyjnego wskazało digitalizację
i zdolność łączenia się pojazdów z otocze-
niem. Niewiele mniej istotnymi trenda-
mi będą: rozwój pojazdów hybrydowych
(44 proc.), wzrost na rynkach wschodzą-
cych (43 proc.), wykorzystanie platform
i standaryzacji modułów (40 proc.) oraz
Big Data/dane generowane przez użyt-
kowników pojazdów (39 proc.). W po-
równaniu z poprzednią edycją badania
spadło znaczenie usług mobilnościowych
na żądanie (39 proc.).