Background Image
Previous Page  36 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 36 / 60 Next Page
Page Background

36

WARSZTAT

dominują na naszym rynku) to ok. 25 tys.

złotych. W przypadku nowego samocho-

du elektrycznego jego wartość przekracza

średnio 100 tys. zł. Bez odpowiednie-

go wsparcia fiskalnego, o którym zresztą

rząd wspomina, trudno będzie namówić

klientów, by kupowali auta z alternatyw-

nym napędem. Nie zapominajmy także,

że bez radykalnego postępu w produk-

cji baterii, niewielki zasięg samochodów

elektrycznych może zniechęcać klien-

tów do zakupów. Dotyczy to szczególnie

tych osób, które mają ograniczone zaso-

by finansowe i stać ich jedynie na zakup

i utrzymanie jednego auta. To wszystko

powoduje, że wyznaczony przez resorty

rozwoju i energii cel na poziomie milio-

na aut elektrycznych za 10 lat może być

trudny do osiągnięcia – mówi Wojciech

Drzewiecki.

Sama produkcja pojazdów elektrycz-

nych nie wystarczy, by doszło do prze-

łomu

Tymczasem firma doradcza KPGM zro-

biła badanie „Global Executive Survey

2017”, z którego wynika, że według 953

przedstawicieli kadry zarządzającej z bran-

ży motoryzacyjnej z 42 krajów rozwój

pojazdów z napędem elektrycznym będzie

kluczowym trendem na rynku do 2025 r.

Na to zjawisko wskazało 50 proc. respon-

dentów i tym samym elektromobilność

po raz pierwszy w historii badania stała się

najważniejszym trendem w tym sektorze.

– W ciągu ostatniego roku elektromo-

bilność znacząco zyskała na popularności

wśród ankietowanych menedżerów ‒ pod-

czas edycji badania z 2015 r. zajęła dopie-

ro 9. miejsce, a w zeszłym roku uplasowa-

ła się na 2. pozycji. Planowane restrykcje

prawne, mające na celu ograniczenie bądź

zakaz rejestrowania samochodów z silni-

kami spalinowymi sprawiły, że producenci

samochodów muszą reagować na zmienia-

jące się otoczenie – mówi Mirosław Mich-

na, partner w dziale doradztwa podatko-

wego, szef zespołu doradców dla branży

motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Większość menedżerów (76 proc.) twier-

dzi, że klasyczne silniki spalinowe jeszcze

przez długi czas będą ważniejsze niż na-

pędy elektryczne, jednocześnie przyznają,

że taki typ silnika będzie tracił na popu-

larności. Podobnie jest z silnikami napę-

dzanymi olejem napędowym. Co drugi

menedżer wskazuje, że Diesle będą pierw-

szym rodzajem napędu, który zniknie

z taśm produkcyjnych większości koncer-

nów samochodowych.

– Badanie pokazuje jednak, że sama pro-

dukcja pojazdów elektrycznych nie wy-

starczy, by doszło do przełomu, ponieważ

istnieje wiele wątpliwości i pytań odno-

śnie jednolitych standardów, infrastruktu-

ry, dostaw energii, a także do czego takie

pojazdy miałyby służyć – czy wyłącznie

do jazdy po mieście, czy również do jazdy

w dłuższe trasy. W istocie aż 62 proc. me-

nedżerów twierdzi, że elektromobilność

skazana jest na porażkę, głównie z powo-

du problemów z rozwojem infrastruktu-

ry do ładowania. Jednocześnie 78 proc.

respondentów uważa, że przełomowym

rozwiązaniem będą pojazdy elektryczne

oparte na ogniwach paliwowych (FCEV),

które nie stwarzają takich problemów –

można je szybko tankować na stacjach

benzynowych. Oczywiście technologia

ta dopiero raczkuje i z pewnością rów-

nież i tutaj pojawią się pytania związa-

ne np. z bezpieczeństwem korzystania

z tego rodzaju napędu – dodaje Mirosław

Michna.

W tegorocznej edycji badania KPMG

na trzecim miejscu wśród wiodących tren-

dów w branży motoryzacyjnej znalazł się

rozwój napędów elektrycznych opartych

na ogniwach paliwowych (47 proc.). Jed-

nocześnie 49 proc. respondentów jako

trend mający wpływ na kształt rynku

motoryzacyjnego wskazało digitalizację

i zdolność łączenia się pojazdów z otocze-

niem. Niewiele mniej istotnymi trenda-

mi będą: rozwój pojazdów hybrydowych

(44 proc.), wzrost na rynkach wschodzą-

cych (43 proc.), wykorzystanie platform

i standaryzacji modułów (40 proc.) oraz

Big Data/dane generowane przez użyt-

kowników pojazdów (39 proc.). W po-

równaniu z poprzednią edycją badania

spadło znaczenie usług mobilnościowych

na żądanie (39 proc.).