34
WARSZTAT
Spółka ElectroMobility Poland ogło-
siła konkurs na karoserię polskiego
samochodu elektrycznego. Minister-
stwo Energii chce, aby to polscy przed-
siębiorcy zainwestowali w stworzenie
projektu i prototypu pojazdu, a także
uruchomili jego produkcję.
Spółka ElectroMobility Poland została
powołana w ubiegłym roku przez spół-
ki energetyczne Skarbu Państwa – PGE,
Tauron, Eneę i Energę. Kapitał akcyjny
spółki to obecnie 10 mln zł. Jej celem jest
rozwój rynku pojazdów elektrycznych
w Polsce. Konkurs, który ruszył w marcu,
odbędzie się w kilku etapach. W pierw-
szym, w ramach którego prace można
było zgłaszać do końca kwietnia 2017,
zostanie wybranych 5 projektów karose-
rii polskiego samochodu elektrycznego.
Każdy z laureatów otrzyma po 50 tys. zł
nagrody. Kolejne etapy to budowa pro-
totypu i produkcja krótkich prototypo-
wych serii do testów na drogach. Twórca
zwycięskiego prototypu otrzyma nagrodę
w wysokości 100 tys. zł.
– Do wiosny przyszłego roku na polskie
drogi trafią krótkie serie prototypów krajo-
wych samochodów elektrycznych – prze-
konywał ówczesny dyrektor zarządzający
spółki ElectroMobility Poland, Krzysztof
Kowalczyk.
Przedsięwzięcie mieliby sfinansować pol-
scy przedsiębiorcy – na to liczy Mini-
sterstwo Energii. – Ogłaszamy konkurs
na projekt karoserii małego samochodu
elektrycznego. Zapraszamy do udziału
w nim polskich przedsiębiorców. Chce-
my, by odbywało się to na zasadach ryn-
kowych. Liczymy, że pojawią się przed-
siębiorcy, którzy zdecydują się zbudować
fabrykę. Skarb Państwa mógłby mieć
w niej udziały, np. 49 proc., ale nie zakła-
damy, żeby państwo miało produkować
samochody. To jest rola rynku – mówił
minister energii Krzysztof Tchórzewski.
Polski samochód elektryczny, w zało-
żeniach spółki ElectroMobility Poland,
to niewielki, miejski pojazd klasy A –
do 3,7 m długości. Na jednym ładowa-
niu powinien przejechać około 250 km.
Konkurs jest skierowany do profesjona-
listów zajmujących się projektowaniem,
a docelowo także produkcją samochodów.
– Każdy, kto chce wystartować w tym
konkursie, musi być motywowany tym,
że na końcu tej drogi ma szansę zrobić
coś, czego normalnie by nie miał, czyli
powołać do życia dużą firmę produku-
jącą te pojazdy, z istotnym wsparciem
kapitałowym państwa – mówi Krzysztof
Kowalczyk. Celem byłaby produkcja 100
tys. małych samochodów elektrycznych
rocznie.
Do 2025 roku na polskich drogach mia-
łoby jeździć już 1 mln samochodów
elektrycznych. Program rozwoju elektro-
mobilności w Polsce zakłada także bu-
dowę stacji ładowania. Według resortu
energii, obecnie działa 305 takich stacji.
W 2020 r. ma być już ponad 6,5 tys. zwy-
kłych stacji ładowania oraz ponad 300 sta-
cji szybkiego ładowania. Koszt inwestycji
to nawet 500 mln zł.
Zanim dojdzie do seryjnej produkcji
Tak wyglądają założenia, ale przede
wszystkim jest wiele niewiadomych i py-
tań, na które ani prezes spółki Electro-
Mobility Poland, ani minister energii
nie potrafią odpowiedzieć. Nie wiadomo
na przykład, kto zasiada w jury konkur-
su, kto będzie oceniał projekty, nie tylko
pod względem estetycznym, ale przede
wszystkim technologicznym. Pytania
dziennikarzy o to, jakie są koszty przy-
gotowania samochodu do produkcji
Polski samochód elektryczny - czy to realne?