Background Image
Previous Page  34 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 34 / 60 Next Page
Page Background

34

WARSZTAT

Spółka ElectroMobility Poland ogło-

siła konkurs na karoserię polskiego

samochodu elektrycznego. Minister-

stwo Energii chce, aby to polscy przed-

siębiorcy zainwestowali w stworzenie

projektu i prototypu pojazdu, a także

uruchomili jego produkcję.

Spółka ElectroMobility Poland została

powołana w ubiegłym roku przez spół-

ki energetyczne Skarbu Państwa – PGE,

Tauron, Eneę i Energę. Kapitał akcyjny

spółki to obecnie 10 mln zł. Jej celem jest

rozwój rynku pojazdów elektrycznych

w Polsce. Konkurs, który ruszył w marcu,

odbędzie się w kilku etapach. W pierw-

szym, w ramach którego prace można

było zgłaszać do końca kwietnia 2017,

zostanie wybranych 5 projektów karose-

rii polskiego samochodu elektrycznego.

Każdy z laureatów otrzyma po 50 tys. zł

nagrody. Kolejne etapy to budowa pro-

totypu i produkcja krótkich prototypo-

wych serii do testów na drogach. Twórca

zwycięskiego prototypu otrzyma nagrodę

w wysokości 100 tys. zł.

– Do wiosny przyszłego roku na polskie

drogi trafią krótkie serie prototypów krajo-

wych samochodów elektrycznych – prze-

konywał ówczesny dyrektor zarządzający

spółki ElectroMobility Poland, Krzysztof

Kowalczyk.

Przedsięwzięcie mieliby sfinansować pol-

scy przedsiębiorcy – na to liczy Mini-

sterstwo Energii. – Ogłaszamy konkurs

na projekt karoserii małego samochodu

elektrycznego. Zapraszamy do udziału

w nim polskich przedsiębiorców. Chce-

my, by odbywało się to na zasadach ryn-

kowych. Liczymy, że pojawią się przed-

siębiorcy, którzy zdecydują się zbudować

fabrykę. Skarb Państwa mógłby mieć

w niej udziały, np. 49 proc., ale nie zakła-

damy, żeby państwo miało produkować

samochody. To jest rola rynku – mówił

minister energii Krzysztof Tchórzewski.

Polski samochód elektryczny, w zało-

żeniach spółki ElectroMobility Poland,

to niewielki, miejski pojazd klasy A –

do 3,7 m długości. Na jednym ładowa-

niu powinien przejechać około 250 km.

Konkurs jest skierowany do profesjona-

listów zajmujących się projektowaniem,

a docelowo także produkcją samochodów.

– Każdy, kto chce wystartować w tym

konkursie, musi być motywowany tym,

że na końcu tej drogi ma szansę zrobić

coś, czego normalnie by nie miał, czyli

powołać do życia dużą firmę produku-

jącą te pojazdy, z istotnym wsparciem

kapitałowym państwa – mówi Krzysztof

Kowalczyk. Celem byłaby produkcja 100

tys. małych samochodów elektrycznych

rocznie.

Do 2025 roku na polskich drogach mia-

łoby jeździć już 1 mln samochodów

elektrycznych. Program rozwoju elektro-

mobilności w Polsce zakłada także bu-

dowę stacji ładowania. Według resortu

energii, obecnie działa 305 takich stacji.

W 2020 r. ma być już ponad 6,5 tys. zwy-

kłych stacji ładowania oraz ponad 300 sta-

cji szybkiego ładowania. Koszt inwestycji

to nawet 500 mln zł.

Zanim dojdzie do seryjnej produkcji

Tak wyglądają założenia, ale przede

wszystkim jest wiele niewiadomych i py-

tań, na które ani prezes spółki Electro-

Mobility Poland, ani minister energii

nie potrafią odpowiedzieć. Nie wiadomo

na przykład, kto zasiada w jury konkur-

su, kto będzie oceniał projekty, nie tylko

pod względem estetycznym, ale przede

wszystkim technologicznym. Pytania

dziennikarzy o to, jakie są koszty przy-

gotowania samochodu do produkcji

Polski samochód elektryczny - czy to realne?