Background Image
Previous Page  40 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 40 / 60 Next Page
Page Background

40

PORADY

Wymiana komponentów rozrządu w Fordzie Galaxy

(WRG), 1.9 TDI 85 KW, AUY, (cz. I)

Ford Galaxy napędzany silnikiem

1.9 TDI jest bardzo popularnym samo-

chodem wykorzystywanym z powodze-

niem w biznesie oraz jako duże auto ro-

dzinne. Powodem popularności są duże

gabaryty oraz elastyczny i oszczędny sil-

nik diesla. Napęd rozrządu w opisywa-

nym silniku jest realizowany za pomocą

paska rozrządu. Podczas jego wymiany

mogą powstawać istotne błędy wynika-

jące z nieprawidłowego montażu. Aby

operacja ta przebiegła bezproblemowo,

eksperci ContiTech Power Transmis-

sion Group przedstawiają szczegółową

instrukcję, w której „krok po kroku”

wyjaśniają procedurę prawidłowej wy-

miany paska z użyciem zestawów paska

rozrządu CT1028K3, CT1028WP2

i CT1028WP4.

Producent zaleca sprawdzenie paska

rozrządu i jeśli to konieczne, wymianę

co 90 000 km/5 lat dla pojazdówwyprodu-

kowanych po czerwcu 2003 r. i co 60 000

km/5 lat w samochodach wyprodukowa-

nych do maja 2003 r. wraz z rolką napina-

jącą i prowadzącą. Producent określa czę-

stotliwość wymiany dla rolki napinającej

i prowadzącej co 180 000 km/10 lat dla

pojazdów wyprodukowanych po czerwcu

2003 r. i co 60 000 km/5 lat dla pojazdów

wyprodukowanych do maja 2003 r. Czas

wymiany trwa 2.6 h

Prawidłowy montaż wymaga zastoso-

wania następujących narzędzi specjal-

nych:

1. Narzędzia znaleźć można w zesta-

wach ContiTech Tool Box i Tool

Box V01.

2. Narzędzie blokujące wałka rozrządu

OE (303-376) (Tool Box V01-6).

3. Narzędzie blokujące wał korbowy

OE (310-085) (Tool Box V01-20).

4. Klucz zaciskowy OE (205-072) (Tool

Box -3).

5. Klucz napinający OE (303-1053)

(Tool Box V01-28).

6. Trzpień blokujący rolki napinającej

OE (303-1054) (Tool Box V01-25).

Prace przygotowawcze:

• Zidentyfikować pojazd przy użyciu

kodu silnika.

• Odłączyć akumulator pojazdu.

• Nie obracać wału korbowego lub

wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu

został ściągnięty.

• Obracać silnik w normalnym kierun-

ku obrotów (w prawo), o ile nie po-

dano inaczej.

• Obracać silnik TYLKO kołem zęba-

tym wału korbowego, a nie innymi

kołami zębatymi.

• Zwrócić uwagę na wszystkie momen-

ty dokręcania.

• Podnieść i podeprzeć przód pojazdu,

tak aby odprężyć przednie mocowa-

nie (poduszkę) silnika.

UWAGA: Przed odłączeniem akumula-

tora zapisać lub zapamiętać kod radia.

Zdemontować

: odłączyć przewód uzie-

mienia akumulatora i zdjąć obudowę

filtra powietrza, osłonę silnika, przewód

intercoolera i wspornik, dolną osłonę sil-

nika, przewód wspomagania układu kie-

rowniczego od silnika, pasek i napinacz

układu pomocniczego, górną i środkową

osłonę paska rozrządu, koło pasowe wału

korbowego, dolną osłonę paska rozrządu

i przednie mocowanie (poduszkę) silnika

(w tym celu podeprzeć silnik).

Demontaż:

1. Ustawić znaki odniesienia w położe-

nie GMP 1 cylindra. W tym celu ob-

racać wałem korbowym w kierunku

pracy silnika, aż do momentu, gdy

oznaczenie na wale korbowym znaj-

dzie się tuż przed godz. 12-tą (zdj. 1)

i “korona” na kole zębatym wałka

rozrządu jest w górnym położeniu

(zdj. 2).

2. Zamontować blokadę wałka rozrzą-

du OE (303-376) w wałek rozrządu

(zdj. 3).

zdj. 1

zdj. 2

zdj. 3

zdj. 4