40
PORADY
Wymiana komponentów rozrządu w Fordzie Galaxy
(WRG), 1.9 TDI 85 KW, AUY, (cz. I)
Ford Galaxy napędzany silnikiem
1.9 TDI jest bardzo popularnym samo-
chodem wykorzystywanym z powodze-
niem w biznesie oraz jako duże auto ro-
dzinne. Powodem popularności są duże
gabaryty oraz elastyczny i oszczędny sil-
nik diesla. Napęd rozrządu w opisywa-
nym silniku jest realizowany za pomocą
paska rozrządu. Podczas jego wymiany
mogą powstawać istotne błędy wynika-
jące z nieprawidłowego montażu. Aby
operacja ta przebiegła bezproblemowo,
eksperci ContiTech Power Transmis-
sion Group przedstawiają szczegółową
instrukcję, w której „krok po kroku”
wyjaśniają procedurę prawidłowej wy-
miany paska z użyciem zestawów paska
rozrządu CT1028K3, CT1028WP2
i CT1028WP4.
Producent zaleca sprawdzenie paska
rozrządu i jeśli to konieczne, wymianę
co 90 000 km/5 lat dla pojazdówwyprodu-
kowanych po czerwcu 2003 r. i co 60 000
km/5 lat w samochodach wyprodukowa-
nych do maja 2003 r. wraz z rolką napina-
jącą i prowadzącą. Producent określa czę-
stotliwość wymiany dla rolki napinającej
i prowadzącej co 180 000 km/10 lat dla
pojazdów wyprodukowanych po czerwcu
2003 r. i co 60 000 km/5 lat dla pojazdów
wyprodukowanych do maja 2003 r. Czas
wymiany trwa 2.6 h
Prawidłowy montaż wymaga zastoso-
wania następujących narzędzi specjal-
nych:
1. Narzędzia znaleźć można w zesta-
wach ContiTech Tool Box i Tool
Box V01.
2. Narzędzie blokujące wałka rozrządu
OE (303-376) (Tool Box V01-6).
3. Narzędzie blokujące wał korbowy
OE (310-085) (Tool Box V01-20).
4. Klucz zaciskowy OE (205-072) (Tool
Box -3).
5. Klucz napinający OE (303-1053)
(Tool Box V01-28).
6. Trzpień blokujący rolki napinającej
OE (303-1054) (Tool Box V01-25).
Prace przygotowawcze:
• Zidentyfikować pojazd przy użyciu
kodu silnika.
• Odłączyć akumulator pojazdu.
• Nie obracać wału korbowego lub
wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu
został ściągnięty.
• Obracać silnik w normalnym kierun-
ku obrotów (w prawo), o ile nie po-
dano inaczej.
• Obracać silnik TYLKO kołem zęba-
tym wału korbowego, a nie innymi
kołami zębatymi.
• Zwrócić uwagę na wszystkie momen-
ty dokręcania.
• Podnieść i podeprzeć przód pojazdu,
tak aby odprężyć przednie mocowa-
nie (poduszkę) silnika.
UWAGA: Przed odłączeniem akumula-
tora zapisać lub zapamiętać kod radia.
Zdemontować
: odłączyć przewód uzie-
mienia akumulatora i zdjąć obudowę
filtra powietrza, osłonę silnika, przewód
intercoolera i wspornik, dolną osłonę sil-
nika, przewód wspomagania układu kie-
rowniczego od silnika, pasek i napinacz
układu pomocniczego, górną i środkową
osłonę paska rozrządu, koło pasowe wału
korbowego, dolną osłonę paska rozrządu
i przednie mocowanie (poduszkę) silnika
(w tym celu podeprzeć silnik).
Demontaż:
1. Ustawić znaki odniesienia w położe-
nie GMP 1 cylindra. W tym celu ob-
racać wałem korbowym w kierunku
pracy silnika, aż do momentu, gdy
oznaczenie na wale korbowym znaj-
dzie się tuż przed godz. 12-tą (zdj. 1)
i “korona” na kole zębatym wałka
rozrządu jest w górnym położeniu
(zdj. 2).
2. Zamontować blokadę wałka rozrzą-
du OE (303-376) w wałek rozrządu
(zdj. 3).
zdj. 1
zdj. 2
zdj. 3
zdj. 4