Background Image
Previous Page  42 / 60 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 42 / 60 Next Page
Page Background

42

PORADY

sprężarek klimatyzacji DENSO, radzi-

my mechanikom, by zawsze przestrze-

gali oznaczeń na etykietach naklejonych

z tyłu lub z boku sprężarki i stosowali

odpowiednie oleje. Nowe etykiety zawie-

rają również informację o ilości oleju znaj-

dującego się w nowej sprężarce. W nie-

których przypadkach wartość ta może być

inna, niż podana w specyfikacji pojazdu!

Dlatego zawsze sprawdź wytyczne produ-

centa auta.

Upewnij się, że w układzie znajduje się

odpowiednia ilość oleju.

Niezbędne kroki podczas demontażu

sprężarki:

1. Po odzyskaniu czynnika chłodniczego.

Podczas odzyskiwania czynnika

chłodniczego z układu klimatyzacji

wydostaje się również pewna ilość

oleju sprężarkowego, który jest zmie-

szany z czynnikiem chłodniczym.

Pamiętaj, aby dokładnie zmierzyć

ilość usuniętego oleju i następnie

doładować układ brakującą ilością

oleju podczas uzupełniania czynnika

chłodniczego.

2. Po usunięciu starego kompresora.

Spuść olej ze sprężarki i zmierz jego

ilość. Sprawdź w instrukcji instala-

cji sprężarki procedurę opróżniania

sprężarki.

Uwaga!

W sprężarce powinno się znaj-

dować ok. 30-50% całkowitej ilości ole-

ju. Jeśli będzie go więcej,

układ klimatyzacji może

zostać

przeładowany

za dużą ilością oleju lub

barwnika UV z urządzenia

do obsługi klimatyzacji

podczas przeglądu układu.

Maksymalna dopuszczal-

na ilość barwnika UV po-

winna się mieścić w grani-

cach od 3-5 cm

3

na 1000 g

czynnika chłodniczego.

Montaż sprężarki

– porady:

Wszystkie sprężarki kli-

matyzacji DENSO są do-

starczane jako kompletne

jednostki, napełnione od-

powiednią ilością właści-

wego oleju.

1. Jeśli układ został prze-

płukany.

Oryginalne sprężarki DENSO, które

są dostarczane z odpowiednią ilością

oleju mogą być montowane od razu.

Pokręć wałem sprężarki ręcznie,

by równomiernie rozprowadzić w niej

olej. Pozwoli to uniknąć uszkodze-

nia, gdy sprężarka zacznie pracować

po procedurze uruchomienia.

2. Jeśli płukanie nie jest konieczne.

Skorzystaj z poniższego wzoru, aby

ustalić jaką ilość oleju należy spuścić

z nowej sprężarki DENSO.

Przykładowe wyliczenia:

Całkowita ilość oleju w nowej sprężarce

(A) wynosi 120 cm³. Ilość oleju spuszczo-

na ze starej sprężarki (B) to 50 cm³. Ilość

oleju, jaką należy spuścić (C) z nowej

sprężarki to A - B, czyli 120 - 50 = 70 cm³.

3. W niektórych przypadkach ko-

nieczne

jest

dodanie

oleju.

Np. jeśli w pojeździe jest stosowa-

ny jeden i ten sam numer części dla

pojedynczego i podwójnego cyklu

parownika oraz wtedy, gdy ilość ole-

ju w nowym kompresorze różni się

od tej podanej w specyfikacji pojazdu.

W takim przypadku zawsze sprawdź

informację o pojeździe w celu po-

twierdzenia prawidłowej ilości oleju.

Do układu z dwoma parownikami

nigdy nie dodawaj oleju bezpośred-

nio do sprężarki. Zawsze dodawaj

go do skraplacza, osuszacza lub dru-

giego parownika w układzie.

Jak obliczyć właściwą ilość oleju

do spuszczenia:

A – B = C

A – całkowita ilość oleju w nowej

sprężarce

B – ilość oleju spuszczona ze starej

sprężarki

C – ilość oleju jaką należy spuścić

z nowej sprężarki

Rozmieszczenie oleju w układzie klima-

tyzacji (wartości referencyjne, różnią się

w zależności od temperatury zewnętrznej

i obciążenia silnika)