42
PORADY
sprężarek klimatyzacji DENSO, radzi-
my mechanikom, by zawsze przestrze-
gali oznaczeń na etykietach naklejonych
z tyłu lub z boku sprężarki i stosowali
odpowiednie oleje. Nowe etykiety zawie-
rają również informację o ilości oleju znaj-
dującego się w nowej sprężarce. W nie-
których przypadkach wartość ta może być
inna, niż podana w specyfikacji pojazdu!
Dlatego zawsze sprawdź wytyczne produ-
centa auta.
Upewnij się, że w układzie znajduje się
odpowiednia ilość oleju.
Niezbędne kroki podczas demontażu
sprężarki:
1. Po odzyskaniu czynnika chłodniczego.
Podczas odzyskiwania czynnika
chłodniczego z układu klimatyzacji
wydostaje się również pewna ilość
oleju sprężarkowego, który jest zmie-
szany z czynnikiem chłodniczym.
Pamiętaj, aby dokładnie zmierzyć
ilość usuniętego oleju i następnie
doładować układ brakującą ilością
oleju podczas uzupełniania czynnika
chłodniczego.
2. Po usunięciu starego kompresora.
Spuść olej ze sprężarki i zmierz jego
ilość. Sprawdź w instrukcji instala-
cji sprężarki procedurę opróżniania
sprężarki.
Uwaga!
W sprężarce powinno się znaj-
dować ok. 30-50% całkowitej ilości ole-
ju. Jeśli będzie go więcej,
układ klimatyzacji może
zostać
przeładowany
za dużą ilością oleju lub
barwnika UV z urządzenia
do obsługi klimatyzacji
podczas przeglądu układu.
Maksymalna dopuszczal-
na ilość barwnika UV po-
winna się mieścić w grani-
cach od 3-5 cm
3
na 1000 g
czynnika chłodniczego.
Montaż sprężarki
– porady:
Wszystkie sprężarki kli-
matyzacji DENSO są do-
starczane jako kompletne
jednostki, napełnione od-
powiednią ilością właści-
wego oleju.
1. Jeśli układ został prze-
płukany.
Oryginalne sprężarki DENSO, które
są dostarczane z odpowiednią ilością
oleju mogą być montowane od razu.
Pokręć wałem sprężarki ręcznie,
by równomiernie rozprowadzić w niej
olej. Pozwoli to uniknąć uszkodze-
nia, gdy sprężarka zacznie pracować
po procedurze uruchomienia.
2. Jeśli płukanie nie jest konieczne.
Skorzystaj z poniższego wzoru, aby
ustalić jaką ilość oleju należy spuścić
z nowej sprężarki DENSO.
Przykładowe wyliczenia:
Całkowita ilość oleju w nowej sprężarce
(A) wynosi 120 cm³. Ilość oleju spuszczo-
na ze starej sprężarki (B) to 50 cm³. Ilość
oleju, jaką należy spuścić (C) z nowej
sprężarki to A - B, czyli 120 - 50 = 70 cm³.
3. W niektórych przypadkach ko-
nieczne
jest
dodanie
oleju.
Np. jeśli w pojeździe jest stosowa-
ny jeden i ten sam numer części dla
pojedynczego i podwójnego cyklu
parownika oraz wtedy, gdy ilość ole-
ju w nowym kompresorze różni się
od tej podanej w specyfikacji pojazdu.
W takim przypadku zawsze sprawdź
informację o pojeździe w celu po-
twierdzenia prawidłowej ilości oleju.
Do układu z dwoma parownikami
nigdy nie dodawaj oleju bezpośred-
nio do sprężarki. Zawsze dodawaj
go do skraplacza, osuszacza lub dru-
giego parownika w układzie.
Jak obliczyć właściwą ilość oleju
do spuszczenia:
A – B = C
A – całkowita ilość oleju w nowej
sprężarce
B – ilość oleju spuszczona ze starej
sprężarki
C – ilość oleju jaką należy spuścić
z nowej sprężarki
Rozmieszczenie oleju w układzie klima-
tyzacji (wartości referencyjne, różnią się
w zależności od temperatury zewnętrznej
i obciążenia silnika)