57
PORADY
(ocenić), czy użycie wskazanych części
rzeczywiście doprowadzi do osiągnięcia
zamierzonego przez klienta rezultatu,
w tym, czy nie dojdzie do zniszczenia,
uszkodzenia, czy zniekształcenia przekaza-
nych mu części.
Oceny danych materiałów należy doko-
nać przez pryzmat poczynionych z klien-
tem uzgodnień, dotyczących tego, jaki
efekt ma zostać osiągnięty.
Obowiązek wstrzymania się z dokona-
niem naprawy
Jeżeli mechanik kierując się swoją wiedzą
i doświadczeniem, oceni, że przekazane
przez klienta części są niezdatne do prawi-
dłowego wykonania umówionej naprawy,
powinien powstrzymać się z dokonywa-
niem tej naprawy. Następnie oczekiwać
na reakcję klienta i poczynić z nim uzgod-
nienia odnoszące się do dalszego sposobu
postępowania. Idealną sytuacją jest ta, gdy
strony umowy w toku jej realizacji współ-
pracują ze sobą, również w odniesieniu
do kwestii sposobów usunięcia zaistnia-
łych trudności.
Forma dokonania zawiadomienia
Przepisy nie precyzują szczególnej formy,
w której zawiadomienie o wadliwości
dostarczonych części powinno nastąpić.
O ile zatem strony nie powzięły w tej mie-
rze innych ustaleń, powiadomienie może
zostać dokonane w jakiejkolwiek formie,
w tym ustnej. Warto być jednak ostroż-
nym i potwierdzić poczynione z klientem
ustalenia co najmniej poprzez e-maila, czy
choćby smsa.
Treść zawiadomienia
Mechanik, zawiadamiając klienta o tym,
że dostarczone części nie nadają się do wła-
ściwego przeprowadzenia naprawy pojaz-
du, powinien wyraźnie wskazać, jaka jest
przyczyna takiej oceny oraz do jakich kon-
sekwencji może doprowadzić zastosowa-
nie tych części przy naprawie samochodu.
Chodzi o to, by wiadomość przekazana
klientowi była jasna, konkretna i umożli-
wiała mu podjęcie decyzji z odpowiednim
rozeznaniem (przy przekazywaniu infor-
macji trzeba mieć na względzie to, iż dany
klient może nie mieć w ogóle technicznej
wiedzy na temat mechaniki pojazdów).
Sucha informacja, sprowadzająca się
do podania, że dostarczone części są „złe”,
może okazać się zbyt skąpa. Oczywiste
jest, że warto zaproponować rozwiązanie
problemu.
Czas dokonania zawiadomienia
Istotne jest również to, by wiedzieć,
w jakim czasie należy zawiadomić klien-
ta o niezdatności dostarczonych materia-
łów do wykonania danej naprawy. Otóż
zgodnie z właściwym przepisem, należy
to uczynić niezwłocznie. Pojęcie to jest
rozumiane w ten sposób, że trzeba dzia-
łać bez zbędnej zwłoki, czyli w prakty-
ce natychmiast, wtedy kiedy tylko jest
to możliwe. Czas ten liczy się od momen-
tu, gdy mechanik stwierdzi okoliczności,
które mogłyby mu stanąć na przeszko-
dzie w prawidłowym, zgodnym z intencją
klienta, przeprowadzeniu naprawy.
Odpowiedzialność mechanika
Jeżeli mechanik nie uczyni zadość opisa-
nym wyżej obowiązkom, wówczas może
narazić się na odpowiedzialność z tytułu
rękojmi za wady fizyczne dzieła. Może też
ponieść odpowiedzialność odszkodowaw-
czą np. za zniszczenie, uszkodzenie bądź
zniekształcenie dostarczonego materiału
w związku z jego niewłaściwym użyciem.
Zakres roszczeń klienta będzie oczywiście
zależał od okoliczności dotyczących danej
sprawy.
Jeżeli jednak mechanik zawiadomi nie-
zwłocznie klienta (w sposób, o którym
była mowa wyżej) o wadliwości dostar-
czonego materiału, a klient pomimo tego
podtrzyma swoje stanowisko w przedmio-
cie naprawy z użyciem tych komponen-
tów, wówczas mechanik będzie zwolniony
z odpowiedzialności za wady spowodowa-
ne nienadającym się do użycia materiałem
przekazanym przez klienta.
W tej sytuacji klient, za ewentualną ko-
lejną naprawę pojazdu, będzie musiał raz
jeszcze zapłacić. Nie będzie mógł doma-
gać się od mechanika ponownej naprawy
pojazdu w ramach pierwotnie zapłaconej
(umówionej) ceny.
(Adwokat Agnieszka Kapała-Sokalska)
Artykuł powstał dzięki współpracy
z Kancelarią Adwokacką AKS z Gdańska,
specjalizującą się w szczególności w do-
chodzeniu roszczeń odszkodowawczych,
postępowaniach egzekucyjnych, windy-
kacji roszczeń, prawie spadkowym.