54
PORADY
Aby ocenić, czy sonda lambda pracuje
prawidłowo, należy przeprowadzić peł-
ną kontrolę wizualną oraz testy działa-
nia. Eksperci DENSO radzą, w jaki spo-
sób na podstawie wyglądu sondy można
ocenić przyczynę jej usterki.
Przystępując do analizy, należy w pierwszej
kolejności sprawdzić wtyczkę i przewód
w celu upewnienia się, że nie są one uszko-
dzone. Jakiekolwiek uszkodzenia mają
negatywny wpływ na sygnał z elementu
pomiarowego. Następnie należy spraw-
dzić, czy na korpusie sondy nie ma śladów
uszkodzeń, które mogłyby wskazywać
na wgniecenie lub pęknięcie wewnętrzne.
Ważne jest, aby element pomiarowy son-
dy był nienaruszony i zapewniał prawidło-
we działanie.
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy
wtyczka jest czysta, nienaruszona i szczel-
na oraz czy nie ma na niej śladów smaru,
oleju lub chemikaliów. Mogą one ujemnie
wpływać na sygnał wyjściowy sondy, która
jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczenia.
1. Stan normalny
Wygląd sondy:
• Rurka ochronna ele-
mentu pomiarowego
jest wolna od wszelkich
zanieczyszczeń i ma ko-
lor matowy.
Przyczyna:
• Czyste spalanie w silniku będące
efektem terminowych przeglądów
i konserwacji.
2. Zanieczyszczenie środkiem
niezamarzającym
Wygląd sondy:
• Ziarnisty szaro-biały
kolor, miejscami z zie-
lonkawymi osadami.
Przyczyna:
• Zanieczyszczenie wy-
nikające z obecno-
ści płynu chłodzącego w cylindrach
silnika.
Rozwiązanie:
• Sprawdzić szczelność układu chło-
dzenia silnika, szczególnie uszczelkę
głowicy i w razie potrzeby naprawić.
• Wymienić sondę.
3. Zanieczyszczenie olejem
Wygląd sondy:
• Rozległe ciemnoszare/
czarne osady na rurce
ochronnej.
Przyczyna:
• Zanieczyszczenie spo-
wodowane nadmier-
nym zużyciem oleju.
Rozwiązanie:
• Sprawdzić silnik pod kątem wycie-
ków oleju lub zużycia i naprawić
w razie potrzeby.
• Wymienić sondę.
4. Zanieczyszczenie paliwem
Wygląd sondy:
• Nadmierna ilość ciem-
nobrązowej lub czarnej
sadzy.
Przyczyna:
• Zanieczyszczenie spo-
wodowane zbyt boga-
tą mieszanką paliwowopowietrzną.
Przyczyną może być uszkodzona
grzałka sondy lub wadliwy układ pa-
liwowy.
Rozwiązanie:
• Sprawdzić układ paliwowy i wykonać
pomiar składu spalin.
• Sprawdzić zasilanie grzałki sondy
lambda (sondy co najmniej trzyprze-
wodowe).
• Usunąć usterkę.
• Wymienić sondę.
5. Zanieczyszczenie dodatkiem
Wygląd sondy:
• Rozległe osady czerwone
lub białe.
Przyczyna:
• Zanieczyszczenie z po-
wodu stosowania szko-
dliwych dodatków lub
nadmiernej ilości dodat-
ków. Niektóre składniki dodatków
do paliwa mogą zanieczyścić element
pomiarowy sondy. Składniki te, spa-
lane w silniku, wytwarzają dymy,
które mogą zanieczyścić lub zapchać
element pomiarowy sondy.
Rozwiązanie:
• Wyczyścić silnik i układ paliwowy
w celu usunięcia dodatków.
• Wymienić sondę.
6. Zanieczyszczenie ołowiem
Wygląd sondy:
• Błyszczące, ciemno-
szare osady na rurce
ochronnej sondy.
Przyczyna:
• Zanieczyszczenie z po-
wodu stosowania pali-
wa ołowiowego.
• Ołów działa na platynę, która znaj-
duje się w czujniku sondy i w kata-
lizatorze.
Rozwiązanie:
• Opróżnić zbiornik paliwa z benzyny
ołowiowej i napełnić benzyną bezo-
łowiową.
• Wymienić sondę.
Po wykonaniu naprawy i wymianie za-
nieczyszczonej sondy lambda, należy
sprawdzić działanie katalizatora – zanie-
czyszczenie również mogło go uszkodzić,
zmniejszając jego sprawność.
DENSO wyprodukowało pierwsze sondy
lambda w 1977 roku. Od tego czasu setki
milionów sond lambda DENSO spełniły
swoje zadanie, mierząc zawartość tlenu
w spalinach i uczyniły z firmy jednego
z czołowych producentów sond lambda
na świecie. Przemysł motoryzacyjny wciąż
podwyższa standardy emisji, dlatego son-
dy lambda DENSO są coraz bardziej za-
awansowane i wyposażone w pionierskie
technologie wykrywania. Dzięki temu
efektywniej wpływają na wydajność spala-
nia paliwa i redukują emisję spalin.
Więcej informacji na temat sond lamb-
da DENSO można znaleźć w bezpłat-
nym katalogu dostępnym na stronie
www.denso-am.ploraz w katalogu
TecDoc.
Analiza usterek sond lambda