Background Image
Previous Page  54 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 54 / 64 Next Page
Page Background

54

PORADY

Aby ocenić, czy sonda lambda pracuje

prawidłowo, należy przeprowadzić peł-

ną kontrolę wizualną oraz testy działa-

nia. Eksperci DENSO radzą, w jaki spo-

sób na podstawie wyglądu sondy można

ocenić przyczynę jej usterki.

Przystępując do analizy, należy w pierwszej

kolejności sprawdzić wtyczkę i przewód

w celu upewnienia się, że nie są one uszko-

dzone. Jakiekolwiek uszkodzenia mają

negatywny wpływ na sygnał z elementu

pomiarowego. Następnie należy spraw-

dzić, czy na korpusie sondy nie ma śladów

uszkodzeń, które mogłyby wskazywać

na wgniecenie lub pęknięcie wewnętrzne.

Ważne jest, aby element pomiarowy son-

dy był nienaruszony i zapewniał prawidło-

we działanie.

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy

wtyczka jest czysta, nienaruszona i szczel-

na oraz czy nie ma na niej śladów smaru,

oleju lub chemikaliów. Mogą one ujemnie

wpływać na sygnał wyjściowy sondy, która

jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczenia.

1. Stan normalny

Wygląd sondy:

• Rurka ochronna ele-

mentu pomiarowego

jest wolna od wszelkich

zanieczyszczeń i ma ko-

lor matowy.

Przyczyna:

• Czyste spalanie w silniku będące

efektem terminowych przeglądów

i konserwacji.

2. Zanieczyszczenie środkiem

niezamarzającym

Wygląd sondy:

• Ziarnisty szaro-biały

kolor, miejscami z zie-

lonkawymi osadami.

Przyczyna:

• Zanieczyszczenie wy-

nikające z obecno-

ści płynu chłodzącego w cylindrach

silnika.

Rozwiązanie:

• Sprawdzić szczelność układu chło-

dzenia silnika, szczególnie uszczelkę

głowicy i w razie potrzeby naprawić.

• Wymienić sondę.

3. Zanieczyszczenie olejem

Wygląd sondy:

• Rozległe ciemnoszare/

czarne osady na rurce

ochronnej.

Przyczyna:

• Zanieczyszczenie spo-

wodowane nadmier-

nym zużyciem oleju.

Rozwiązanie:

• Sprawdzić silnik pod kątem wycie-

ków oleju lub zużycia i naprawić

w razie potrzeby.

• Wymienić sondę.

4. Zanieczyszczenie paliwem

Wygląd sondy:

• Nadmierna ilość ciem-

nobrązowej lub czarnej

sadzy.

Przyczyna:

• Zanieczyszczenie spo-

wodowane zbyt boga-

tą mieszanką paliwowopowietrzną.

Przyczyną może być uszkodzona

grzałka sondy lub wadliwy układ pa-

liwowy.

Rozwiązanie:

• Sprawdzić układ paliwowy i wykonać

pomiar składu spalin.

• Sprawdzić zasilanie grzałki sondy

lambda (sondy co najmniej trzyprze-

wodowe).

• Usunąć usterkę.

• Wymienić sondę.

5. Zanieczyszczenie dodatkiem

Wygląd sondy:

• Rozległe osady czerwone

lub białe.

Przyczyna:

• Zanieczyszczenie z po-

wodu stosowania szko-

dliwych dodatków lub

nadmiernej ilości dodat-

ków. Niektóre składniki dodatków

do paliwa mogą zanieczyścić element

pomiarowy sondy. Składniki te, spa-

lane w silniku, wytwarzają dymy,

które mogą zanieczyścić lub zapchać

element pomiarowy sondy.

Rozwiązanie:

• Wyczyścić silnik i układ paliwowy

w celu usunięcia dodatków.

• Wymienić sondę.

6. Zanieczyszczenie ołowiem

Wygląd sondy:

• Błyszczące, ciemno-

szare osady na rurce

ochronnej sondy.

Przyczyna:

• Zanieczyszczenie z po-

wodu stosowania pali-

wa ołowiowego.

• Ołów działa na platynę, która znaj-

duje się w czujniku sondy i w kata-

lizatorze.

Rozwiązanie:

• Opróżnić zbiornik paliwa z benzyny

ołowiowej i napełnić benzyną bezo-

łowiową.

• Wymienić sondę.

Po wykonaniu naprawy i wymianie za-

nieczyszczonej sondy lambda, należy

sprawdzić działanie katalizatora – zanie-

czyszczenie również mogło go uszkodzić,

zmniejszając jego sprawność.

DENSO wyprodukowało pierwsze sondy

lambda w 1977 roku. Od tego czasu setki

milionów sond lambda DENSO spełniły

swoje zadanie, mierząc zawartość tlenu

w spalinach i uczyniły z firmy jednego

z czołowych producentów sond lambda

na świecie. Przemysł motoryzacyjny wciąż

podwyższa standardy emisji, dlatego son-

dy lambda DENSO są coraz bardziej za-

awansowane i wyposażone w pionierskie

technologie wykrywania. Dzięki temu

efektywniej wpływają na wydajność spala-

nia paliwa i redukują emisję spalin.

Więcej informacji na temat sond lamb-

da DENSO można znaleźć w bezpłat-

nym katalogu dostępnym na stronie

www.denso-am.pl

oraz w katalogu

TecDoc.

Analiza usterek sond lambda