Background Image
Previous Page  48 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 48 / 64 Next Page
Page Background

JEDNĄ Z NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCYCH USTEREK W MANUALNEJ SKRZYNI BIEGÓW JEST ZUŻYCIE SIĘ ŁOŻYSKA.

JAKIE SĄ TEGO PRZYCZYNY I JAK DOKONAĆ WŁAŚCIWEJ DIAGNOSTYKI?

S

krzynia manualna zbudowana

jest z wałków: sprzęgłowego,

głównego oraz – w zależno-

ści od konstrukcji – pośredniego. Koło

zębate, osadzone na wałku sprzęgło-

wym, przekazuje napęd na koło wał-

ka pośredniego. Na obu tych wałkach

znajdują się pary kół zębatych, które

odpowiadają poszczególnym bie-

gom. Elementy te połączone

są ze sobą za pomocą syn-

chronizatorów. Włączenie

danego biegu powoduje

rozłączenie pozostałych

kół. Ważnym elementem

w tej całej układance jest

również łożysko. W obu-

dowie skrzyni, w autach

przednionapędowych, znajduje

się także mechanizm różnicowy.

Smarowanie oraz chłodzenie w skrzyni

zapewnia olej przekładniowy.

– Jednym z najczęściej występujących

objawów uszkodzenia łożysk w skrzyni

biegów jest charakterystyczny dźwięk,

zazwyczaj przypominający głośny szum

lub „wycie” z okolicy skrzyni. Hałas te-

go typu słyszalny jest na każdym ob-

ciążonym w danym momencie biegu

i rośnie wraz ze wzrostem prędkości

obrotowej. Długotrwała jazda z uszko-

dzonym łożyskiem może doprowadzić

do zniszczenia kół zębatych oraz obu-

dowy skrzyni biegów, dlatego takich

objawów nie można lekceważyć – tłu-

maczy Tomasz Ochman, z firmy SKF.

Olej jest ważny

Przyczyn nadmiernego zużycia łożysk

może być wiele. Zazwyczaj usterka wy-

PRZYCZYN

NADMIERNEGO

ZUŻYCIA ŁOŻYSK

MOŻE BYĆ WIELE

fot. dostawcy

ście skrzynie biegów, w których łożyska

zużywają się przedwcześnie ze wzglę-

du na błędy konstrukcyjne np. skrzy-

nia F32, montowana w samochodach

marek Fiat i Opel.

Nie w każdej skrzyni manualnej wymia-

na oleju przekładniowego jest możliwa,

więc informacje na temat możliwości

spuszczenia oraz ewentualnego uzu-

pełnienia oleju można znaleźć w in-

strukcji pojazdu. Warto przy

tym wspomnieć, że powi-

nien być to olej rekomen-

dowany przez producen-

ta samochodu. Najtańsze

zamienniki rzadko kiedy

są w stanie sprostać pracy

skrzyni biegów, nie zapew-

niając odpowiedniego smaro-

wania, co naturalnie prowadzi do

przedwczesnego zużycia elementów.

Zużyte koło zębate

Jeśli przekładnia pracuje zbyt głośno,

wydając wspomniane dźwięki, ale tyl-

ko na jednym konkretnym biegu, naj-

prawdopodobniej będzie to zużyte koło

zębate lub łożysko, sąsiadujące z tym

właśnie kołem. Jeśli przełączaniu bie-

gów towarzyszą zgrzyty lub występują

trudności z ich wybieraniem, może być

to oznaka uszkodzonych synchroniza-

torów. Kluczowe jest wczesne wykrycie

usterki i wymiana wadliwego elemen-

tu, gdyż skrzynia biegów jest siecią

naczyń połączonych. Nadmierne zu-

życie jednej części, może pociągnąć

za sobą kolejne. Końcowa weryfikacja

stanu łożyska odbywa się po rozebra-

niu przekładni.

Przyczyny i diagnostyka

USTEREK ŁOŻYSKA W SKRZYNI BIEGÓW

nika z regularnej i długotrwałej jazdy

z maksymalnym obciążeniem oraz bra-

ku kontroli poziomu oleju przekładnio-

wego. Wśród wielu kierowców nadal

funkcjonuje przekonanie, że olej wla-

ny do skrzyni biegów, zarówno manu-

alnej, jak też automatycznej, nie musi

podlegać okresowej kontroli, a czasem

nawet wymianie i jego ilość nie zmieni

się wraz z eksploatacją. W większości

przypadków jest to nieprawda, a takie

zaniedbanie może doprowadzić do kosz-

townych awarii. Wyjątkiem są oczywi-

48

NASI

DOSTAWCY