DYNAMIKA RYNKU MOTORYZACYJNEGO WYMUSZA NA PRODUCENTACH CZĘŚCI I PODZESPOŁÓW
MOTORYZACYJNYCH STOSOWANIE NAJNOWSZYCH I ZAAWANSOWANYCH TECHNOLOGICZNIE ROZWIĄZAŃ.
MUSZĄ BYĆ ONE ZARÓWNO INNOWACYJNE, JAK I SPEŁNIAĆ NAJWYŻSZE NORMY JAKOŚCI ORAZ
BEZPIECZEŃSTWA UŻYTKOWANIA.
Ze sprężyną
RUCHU ODBICIA
W
przypadku układu zawie-
szenia i elementów ze-
społu tłumiąco-resorują-
cego można zaobserwować również wiele
zmian i nowych rozwiązań. Nowoczesne
konstrukcje amortyzatorów używane są
w różnego typu pojazdach. Często roz-
wiązania stosowane przez producentów
amortyzatorów dla pierwszego monta-
żu nie posiadają swoich odpowiedników
na rynku części zamiennych lub są tyl-
ko swego rodzaju alternatywą dla nich.
Wprowadzanie nowych rozwiązań do
konstrukcji amortyzatorów ma na celu
przede wszystkim poprawę bezpieczeń-
stwa jazdy oraz komfortu podróżowania.
Wiele konstrukcji posiada bardzo skom-
plikowaną budowę i zastosowane tech-
nologie są dość kosztowne. Niesie to za
sobą pewne ryzyko podczas wykonywa-
nia późniejszych prac naprawczych i wią-
że się niejednokrotnie z potrzebą użycia
urządzeń diagnostycznych z rekomendo-
wanym oprogramowaniem serwisowym
(OES). Takie rozwiązania zazwyczaj są
zbyt kosztowne dla wielu warsztatów
i stają się przez to nieosiągalne.
fot. dostawcy, Fotolia.com / AdobeStock
Przełomowe
rozwiązanie
KYB jako producent amor-
tyzatorów na pierwszy mon-
taż, w niektórych konstrukcjach amorty-
zatorów, zastosował rozwiązanie, które
znacząco wpływa na poprawę bezpieczeń-
stwa i komfortu jazdy, nie generując tym
samym zbyt wysokich kosztów produkcji.
Efekt ten został osiągnięty poprzez zasto-
sowanie wewnątrz amortyzatora sprężyny
ruchu odbicia (rebound spring). Sprężyna
działa tylko w końcowej fazie pracy tłoczy-
ska podczas maksymalnego rozciągnię-
cia. Jej zadaniem jest poprawa komfortu
użytkowania amortyzatorów podczas ruchu
odbicia, głównie w trakcie gdy dochodzi
do osiągnięcia maksymalnego zakresu
pracy amortyzatora w ekstremalnych sy-
tuacjach podczas jazdy. Sprężyna ruchu
odbicia chroni tym samym prowadnicę
tłoczyska przed uszkodzeniem podczas
uderzania
o ogranicznik
znajdujący się na tłoczy-
sku. Zapobiega to również hałasom, które
temu często towarzyszą. Jej zadaniem
jest również kompensacja przechyłów
bocznych nadwozia pojazdu podczas
dynamicznej jazdy oraz zapewnienie
lepszej stabilizacji, wpływając tym sa-
mym na bezpieczeństwo i komfort jaz-
dy. Zabezpiecza to amortyzator przed
przedwczesnym uszkodzeniem na sku-
tek działania dużych sił w trakcie jazdy.
Rozwiązanie to jest bardzo proste i nie
powinno sprawiać żadnych problemów
podczas prac montażowych zespołu tłu-
miąco-resorującego.
44
NASI
DOSTAWCY