Background Image
Previous Page  36 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 36 / 64 Next Page
Page Background

fot. BenzPatentMotorwagen

Teraz możemy już nieco stonować emocje i po-

wrócić do pierwszych aut, nawet tysiące razy

słabszych od najnowszego Lotusa. Uznawany

za pierwszy samochód świata trójkołowy Benz

Patent-Motorwagen z 1886 roku osiągał pręd-

kość 16 km/h. Zapewniał ją jednocylindrowy sil-

nik o pojemności 980 ccm i mocy 1 KM, choć

w rzeczywistości było to tylko ok. 3/4 tego jed-

nego konia mechanicznego. Od narodzin tego

pierwszego auta minęło już blisko 135 lat, ale

walka o jak największą moc i szybkość samo-

chodu trwa do dziś.

Historia bicia rekordów prędkości zaczęła się

18 grudnia 1898 roku. Wtedy to francuski kierow-

ca, hrabia Gaston de Chasseloup-Loubat w elek-

trycznym aucie Jeantaud z silnikiem o mocy aż

39 KM uzyskał prędkość 63,13 km/h na dystansie

1 km ze startu lotnego. Barierę 100 km/h pokona-

no w 1899 roku, prędkość 200 km/h osiągnięto

w 1906 roku, a ponad 300 km/h w 1927 roku.

Walka o sekundy i kilometry trwa więc do dziś, ale

od 1997 roku nie został pobity rekord 1223,657

km/h. To wynik na dystansie 1 km, ze startu

lotnego osiągnięty przez brytyjski pojazd z na-

pędem odrzutowym Thrust SSC. Łączny ciąg

silników wynosił 223 kN (co przy maksymalnej

prędkości odpowiadało mocy aż 110 tys. KM).

Zmodernizowany Thrust SSC ma jednak

w 2020 roku spróbować pobić ten rekord. Ce-

lem jest prędkość powyżej 1000 mil na godzinę,

czyli ponad 1600 km/h.

Model z 2014 r. na torze

Kennedy Space Center

należącym do NASA rozpędził

się do niesamowitej prędkości

435 km/h, a do osiągnięcia

300 km/h potrzebuje 13,63 s.

Pod maską jest podwójnie

doładowana jednostka V8,

generująca 1244 KM mocy.

1244 to również tyle kilogramów,

ile waży Venom GT.

Przyspieszenie

od 0 do 100 km/h trwa

w tym przypadku

2,7 sekundy.

GT 1244 KM

36

TOP

TEMAT