Background Image
Previous Page  29 / 64 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 29 / 64 Next Page
Page Background

Podstawowe systemy wspomagania kierowcy – np. ABS, ESP, tempomat. Tego rodzaju systemy ma

obecnie wiele modeli. Wszystkie decyzje i działania podejmuje jednak kierowca, nawet jeśli samochód

informuje go o zagrożeniu.

Automatyzacja jednego elementu wymaganego do prowadzenia pojazdu, np.

utrzymywanie stałej odległości od poprzedzającego pojazdu. Czyli np. adaptacyjny

tempomat. Reszta działań należy do prowadzącego.

To tzw. jazda „półautonomiczna". Pojazd kontroluje kierunek jazdy,

odpowiada za pas ruchu, przyspieszenie, hamowanie i kierowanie,

kontroluje odległość od poprzedzających samochodów

(np. na autostradzie). Różnica w stosunku do poziomu 1

polega na tym, że systemy muszą kontrolować i tor jazdy,

i prędkość. Prowadzeniem zajmuje się jednak człowiek.

Komputer przejmuje kontrolę nad autem tak jak

na poziomie 2 (np. na autostradzie oraz w prostych

sytuacjach w ruchu miejskim). Kierowca jest zobowiązany

do natychmiastowej reakcji w chwili, kiedy system

poinformuje o takiej konieczności. Nie musi jednak stale

monitorować drogi.

Praktycznie jazda w pełni autonomiczna.

Kierowca nie musi kierować podczas nawet

skomplikowanych manewrów. Pojazd może

mieć urządzenie do ręcznego prowadzenia

(kierownica lub joystick), ale prowadzący nie musi

z nich korzystać. Komputer kontroluje wszystkie

aspekty jazdy. Na autostradach poruszamy się

autonomicznie, ale na drogach osiedlowych

podczas docelowego dojazdu do domu

prowadzimy jednak samodzielnie.

Jazda w pełni autonomiczna i nie ma

w pojeździe urządzeń do ręcznego

kierowania. Komputer kontroluje jazdę

w każdych warunkach. Kierowca

wprowadza tylko adres docelowy podróży.

UWAGA!

Między poziomami 2 i 3 jest duża różnica – możemy

przestać koncentrować się na tym, co dzieje się

na drodze. Poziomy poniżej 3 to jedynie systemy

wspomagające jazdę. W zasadzie od poziomu 4

zaczynają się samochody, w których będziemy mogli

zapomnieć o kontrolowaniu sytuacji wokół naszego

pojazdu, a komputer nie będzie wymagał od nas pomocy

w trudnych sytuacjach.

0

1

2

3

4

5

29

TOP

TEMAT